Färskfoder till valp

Sv: Färskfoder till valp

Tack för era svar!
Får nog bli vom och hundemat, vågar inte mixtra med mineraler och sådant själv.
Hur mycket ska man ge valpen? Vuxna ska ha runt 2% av kroppsvikten om jag förstått rätt.

Valpar ger man ungefär 2-3% av den förväntade vuxenvikten.

Min lilla snart 1,5 år gamla heeler har ätit 100 gram färskfoder per dag sedan hon kom som 9 veckors valp och äter fortfarande samma mängd.

Min 6 månaders valp får 150 gram per dag och har fått från start då hon kommer bli något större - och jag förväntar mig ungefär den givan även när hon är vuxen.

Båda hundarna skulle nog fått ca 50 gram mer om dom inte fått så mycket träningsgodis;)

jo kan tänka mig att 500gr korvarna är lite lättare att dela än 5kg korvarna. De sistnämnda har nog ett större omfång.

WildWilma: Jag kanske får göra ett besök i västerås och köpa på mig en massa. (fast då måste jag ju skaffa ny frys ändå om det ska löna sig prismässigt.. ;) )

Philosophia: 20kg är nog lite för mycket för oss. Kommer inte få plats med 40 krovar i frysen :P men vi får se, det blir antingen VoH eller Nordic. Känns bra iaf att ha tagit beslutet att börja med färskfoder. Vi kanske får ta och testa oss fram också :)

Ja då får du handla mycket.

Tänkte mer som en jämförelse eftersom jag tyckte det lät dyrt hos dig. Nu vet jag inte om det är den kedjan har samma pris i alla butiker men jag skulle bli förvånad om den inte finns i stockholm.

verkar som att det ligger mellan 18 och 19 kr /500 gr häromkring. iaf på min sida om stan. Kan du inte skicka ett PM på vilket kedja det är?

okej så mellan 2-4% och så får man testa sig fram lite kanske?

Om man ger ett annat färskfoder till valp än VoH, måste man hålla på med att tillsätta en massa annat också? Tänker mest på priset då vår närmsta återförsäljare tar 19 kr/500gr för VoH och Troya lär behöva mellan 500-800gr per dag då (vet vi ju inte riktigt ännu) och det blir rätt dyrt känns det som.

Sen har vi en återförsäljare till Bravo, Halla och Klass. Är dessa ett alternativ till VoH eller är det långt ifrån lika bra?

Halla hade jag inte använt till valp. De har bara ett bruksfoder som färskfoder och det ska vara ett av de fetaste av färskfoderna, så tycker det är alldeles för kraftigt för att använda som valpfoder.

Har för mig att Fodax säger att deras foder fungerar bra som valpfoder också, bara man tillsätter lite kalk i det.

/Camilla

Nä det blir VoH eller Nordic tror jag. Har satt igång med VoH nu för att se hur det går. Hittat ett ställe där jag kan köpa 5 kg korvar så att jag kommer ner lite i pris också om vi bestämmer oss för det fodret.

Ska kika på fodax ockå. Men hur är det med tillgängligheten där? Måste man inte hålla på att passa bilen och sånt mitt på dagen?

troya verkar gilla VoH och det första vi märkt är att hon bajsar mer sällan. Får se om hon slutar mjälla också. Gott är det iaf, slurp säger det och sen är hon klar. Funkar nästan bättre när det fortfarande är lite lite fryst, då tuggar hon iaf istället för att suga i sig haha.

Liknande trådar

Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 769
Senast: Nota
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
462
Senast: Sel
·
Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
618
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 853

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka