Färskfoder till valp

Tibialis

Trådstartare
Vi hade tänkt oss fodax färskfoder till vår blivande hund. När jag läst omkring så verkar det bara vara Vom och hundemat som har valpfoder?

Vad har ni för erfarenhet av att ge färskfoder till valp?

Är det något speciellt man behöver tänka på?

:)

Sv: Färskfoder till valp

min valp har fått bravo bas i princip sedan hon började äta själv. enl företaget ska det funka alldeles utmärkt med basen, trots att den inte valpanpassad. nu har jag hundar som har en vuxenvikt på ca 5kg, och rent intuitivt kände jag att maten kanske inte var 100%igt bra, men troligen tillräckligt för att hon skulle växa och frodas (och det har hon gjort, så för oss funkade det iaf), hade kanske tänkt annorlunda om hunden varit några storlekar större. i teorin borde det ju vara lika bra eller dåligt för alla valpar, oavsett storlek, så mitt resonemang håller inte för någon närmare granskning, men som sagt, det funkar för oss.

Det kan tänkas att du behöver lägga till vitaminer/mineraler! Ta reda på innehållet och köp sedan det som fattas :) jag är inte tillräckligt insatt i vilka vitaminer/mineraler en valp behöver för att ge exakta tips!

Min äter till 75% Nordic special+, resten äter hon det valpfoder som hon åt hos uppfödaren (Precept puppy).

Min schäfer samt alla hennes kullsyskon är uppfödd ( och har ätit ända tills för ca 6 mån sen, då vi bytte till VoH pga att vi hade svårt att passa tiden för Fodaxbilen) på vanliga Fodax utan några tillsatser, förutom att hon också fått märgben någon gång i veckan. Hon är idag 4 år och har aldrig haft problem med klåda, växtvärk, magen. Är friröntgad både höfter och armbågar. Växte väldigt jämnt och fint under uppväxten samt var i bra hull hela tiden.

Det kan tänkas att du behöver lägga till vitaminer/mineraler! Ta reda på innehållet och köp sedan det som fattas :) jag är inte tillräckligt insatt i vilka vitaminer/mineraler en valp behöver för att ge exakta tips!

bara som ett litet påpekande. om man börjar mixtra med vitamin- och mineralinnehållet i maten, speciellt till en valp, så bör man vara väldigt noga och se till att man verkligen vet vad man gör. det är tyvärr lätt hänt att man missar något och så blir balansen totalfel. hur stora risker det är för hunden om man gör lite fel vet jag inte, och risken kanske är försumbar, men jag hade inte vågat chansa

Skrev jag inte att : jag inte är tillräckligt insatt för att veta vad en valp behöver och därför inte kan ge exakta tips?

jo det gjorde du, och det är jättebra, men det är lätt att tolka ditt inlägg som att det är lätt att läsa sig till hur man gör, eller: jag tolkar ditt inlägg så, det kanske det inte är någon annan som gör(?), men för säkerhets skull, så inte någon tänker "hipp och hej det här är enkelt" och så drabbas en valp för livet...
så min kommentar var inte på något sätt ett uttryck för att jag tycker att ditt förslag är dumt, läser man in sig på området ordentligt kan det säkert gå alldeles utmärkt, men det framkom inte jättetydligt i din text att det kan vara svårt, och väldigt viktigt för valpens utveckling och framtida liv, så bara för säkerhets skull. ber om ursäkt om du kände dig påhoppad på något sätt, så var det inte menat alls.

Tack för era svar!
Får nog bli vom och hundemat, vågar inte mixtra med mineraler och sådant själv.
Hur mycket ska man ge valpen? Vuxna ska ha runt 2% av kroppsvikten om jag förstått rätt.

Puttar upp tråden lite eftersom jag också skulle vilja veta det sistnämnda. Vill börja med färskfoder till våran 14 veckors valp :)

Nordic, som jag ger, säger att man ska ge 2% av den förväntade vuxna vikten.

Jag mejlade dock Nordic när jag skulle börja ge min valp färskfoder eftersom min vuxna whippet (och andra vuxna vinthundar) behöver 3% av kroppsvikten. Jag frågade om de tyckte att jag skulle lägga mig på 2 eller 3%. De svarade att vissa hundtyper kan behöva mer och föreslog att jag skulle ge 3% - vilket jag gör.

kl

Även jag ger mer än 2% av kroppsvikten till min hund. Dock ej valp. Han behöver enligt deras tabell 750 g men han får runt 900. Vissa behöver mer eller mindre än vad som rek :)

okej så mellan 2-4% och så får man testa sig fram lite kanske?

Om man ger ett annat färskfoder till valp än VoH, måste man hålla på med att tillsätta en massa annat också? Tänker mest på priset då vår närmsta återförsäljare tar 19 kr/500gr för VoH och Troya lär behöva mellan 500-800gr per dag då (vet vi ju inte riktigt ännu) och det blir rätt dyrt känns det som.

Sen har vi en återförsäljare till Bravo, Halla och Klass. Är dessa ett alternativ till VoH eller är det långt ifrån lika bra?

Har testat klass, en korv resten lämnade jag tillbaka. Luktade apa och va mest vatten. Va inte värt de 4 kr de kostade mindre än VoH.

Nordic bas och Nordic special+ täcker en valps behov. Bravo, Halla och Klass vet jag inte.

Nordic är inte så våldsamt dyrt tycker jag. Jag betalar 415 kr för 16x1 kg Nordic special (8x2 kg kostar 365 kr). Bas är några tior billigare, 370 respektive 330 kr. Mina två äter ca. 600 g/dag tillsammans (valpen äter även lite torrfoder) så en låda räcker nästan fyra veckor. Det ger en kostnad på drygt 50 kr per hund och vecka.

Du kan inte köpa kartong med VoH och dessutom gå upp till 1 kg-förpackning? Det brukar bli mycket billigare. Edit, såg att det bara finns i 5 kg-förpackning utöver 500 g. Men många köper stora korvar och delar med såg och fryser in.

Senast ändrad:

Det lät ju inge vidare, då skippar vi klass iaf!

Philosophia: Nordic var ju mycket billigare än VoH. Ska kolla om om vi har något ställe i närheten. Och ska även kolla om djuraffären här kan beställa 5 kg korvarna och se hur mycket det skulle gå på. Har hört att de kan vara bökiga att dela och sånt men om man har en bra kniv kanske det inte är några problem?

Idag ger vi RC Junior Medium då uppfödaren hade det men vi är inte alls nöjda. Troya äter ca 7,5 dl per dag men är ändå lite för smal, mjällig och bajsar som en gammal schäferhanne som äter friskies (nästan...!) alltså ofta, mycket och för lite för löst. Så byta foder tänker vi ju göra oavsett och vår frys är för liten för barf och då lät ju färskfoder som nästbäst alternativ!

På K9 Hundcenter i Sundbyberg (såg att du bor i Sthlm) anger att de ger 20% rabatt på VoH om man köper en låda på 20 kg. Då blir priset 17,50 kr per 500 g. Gissningsvis kan man även få det hos andra leverantörer t.ex. Hälsofoderbutiken på Södermalm (har oerhört stort utbud och bra priser).

Valpen bör ha ca 3-4% i daglig dos. Dvs ca det dubbla. (Men vissa behöver mer/mindre.)
Till de färskfoder som inte har en valpanpassad variant bör man tillsätta ett komplett vitamin- och mineraltillskott.
Men det räcker oftast med halv dos.
Standardt Valp/Start Mix har jag använt till de senaste 4 valparna.
Då det är ett komplett tillskott i samma balans som ett helfoder, så kan det inte ge någon obalans.

Jag delar VoH korvar, visserligen är det 500g korvarna som jag delar i två men det funkar jättebra och är smidigt tycker jag :)

Här kostar VoH valpfoder 500 g 17 kr st eller 16 kr st om man köper 10 st eller fler på en gång.

Jag ger 250 g VoH valpfoder och resten torrfoder per dag, hittills verkar det fungera bra. Däremot är det lite svårt att hitta godis som han tycker är riktigt gott och funderar på om det beror på att hans vanliga mat är "för" god.

Liknande trådar

Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 769
Senast: Nota
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
462
Senast: Sel
·
Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
618
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 853

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka