Fårskallar.

F

Freeky

Hej alla kloka, jag har tänkt skaffa får för att hålla markerna öppna till en början och sen kanske ge sej på att "föröka dom" så småningom;).Ni som har erfarenhet av detta, vad ska man tänka på? Vilken ras ska man titta efter? Mår tackor bra om man inte tar en bagge:o direkt utan väntar med det ett tag?Kör på med tips och råd är ni snälla!:bow:

Sv: Fårskallar.

Jag hade nog först tagit reda på om det finns ett slakteri som kan ta mot de lamm man inte själv har användning för, samt vilka krav de ställer för att man ska få leverera.

Dessutom kollat allting med jordbruksverket med lagar och regler när det gäller får.

Märkningsregler?

Sjukdomar? Tex finns det saker som fåren måste vara fria från om man ska sälja livdjur?

Stödrätter för får? (finns det) Tackbidrag? Kan man få bidrag om man väljer att ha hotade lantrasfår? Etc Etc.

/KT

Det där med bidrag är intressant, idag får vi bidrag för betesmark och lite annat, vi har lånat djur förut, så det ska vi definitvt kolla upp.
Jag har försökt kolla upp om det finns några kurser man kan gå, men jag är alltid försent ute så jag kommer aldrig med:crazy:Usch, det är tusen frågor som snurrar, jag vet inte vart jag ska börja! Men tack för tipsen!:bow:

Precis, det finns en del regler kring det hela. Själv befinner jag mig ju i karantänsonen för Blue tounge. Jag får tex inte ta mina djur ur sonen de närmsta två åren. Nu har jag ju mina (förnärvarande 4) får till gräsklippning och växelbete med ästarna samt att valla på och inte till livsmedel. Fast om jag skulle få bagglamm som jag inte vill behålla, så har jag ett litet byslakteri 500 meter från gården.

Men jag kan rekommendera får, det är otroligt trevliga djur!

Får är inte så okomplicerade som det kan verka vid första anblicken.
Mycket viktigt att ha koll på sjukdomar o foder.
En lamningssäsong kan erbjuda mycket underligheter och passningen är jätteviktig.

Jag har sett en del fårägare som trott att får liksom bara sköter sig själva och att man kan slänga till dom lite unket hö - inte roligt.

Det där med Blue Tounge, är det något man bör ora sej för om man bor i Östergötland? Typ nord-östra? Om man har som du, fåren till enbart bete, är Blue Tounge något att oroa sej för?

Jag har lånat får ett par år, så lite bekant är jag med djuren, och jag håller med, "umgås" man med dom blir dom jättemysiga! :love:Så mysiga att man inte kan lämna tillbaka dom utan att fälla en tår :cry:, särskilt när man vet vad som väntar dom :cry::eek:! Det är väl det som är mitt stora dilemma, om vi kommer till slutsatsen att vi ska skaffa bagge och det blir lamm, då kommer jag att dö när dom ska skickas till slakt, det är bara så vidrigt att tänka på:eek::mad:.

Tack för länken!Va skönt för dej! Ja man kan alltid hoppas, finns det två "knäppgökar :love:" finns det säkert fler! Va pirrigt det är, jag bara väntar på att det ska bli dags att börja köpa hem dom och installera dom! Om det är halvtaskigt väder i helgen ska jag ta ur allt gammalt hö från skullen och bränna det, sopa och förbereda. Men vad ska man ta för ras då? Ska man tänka kortsiktigt, bara betesdjur, eller ska man satsa på nåt annat?

Mina är korsning texel/finull/shorpshire/ostfrisiskt mjölkfår. I baggen är det en salig blandning (har fått honom av grannen).
Jag har först efter att jag skaffade får börjat intressera mig för olika raser.
Skulle gärna kunna tänka mig att ha någon lantras, men nu har jag ju dom jag har och jag gillar dom jättemycket.
Du kanske kan vara smartare än jag och tänka efter före.
Det verkar finnas ganska många olika gamla raser bevarade.
Här är en bra länk, jag köpte mina M3 tackor på annons via den.
http://www.lammproducenterna.org/

Ska kolla upp länkar, tänka igenom vad som blir bäst och försöka bli lite klokare. Tack för svaren, jättebussigt.

Tack för länken!Va skönt för dej! Ja man kan alltid hoppas, finns det två "knäppgökar :love:" finns det säkert fler! Va pirrigt det är, jag bara väntar på att det ska bli dags att börja köpa hem dom och installera dom! Om det är halvtaskigt väder i helgen ska jag ta ur allt gammalt hö från skullen och bränna det, sopa och förbereda. Men vad ska man ta för ras då? Ska man tänka kortsiktigt, bara betesdjur, eller ska man satsa på nåt annat?

Vi har också haft får men nu har vi getter istället, ang ras så rekommenderar jag t.ex gutefår eller också annan tyngre ras. Anledningen att jag säger så är för att dom är större och tyngre, lugnare och inte så rymningsbenägna. Har dom bara att äta så stannar dom kvar. Mina erfarenheter av pälsfår är att dom rymt mycket vare sig vi haft får eller elstängsel. Annars är dom enkla att ha tycker jag,bara man har stängslat ordentligt och det är ju ganska dyrt idag. Köpte stolpar häromdagen och en stolpe kostade 27 spänn för den smala och 41 för den grövre... det är ingen höjdare precis. En sista sak ang raser, skaffar du texel ska du läsa lite om dom för dom är lite speciella med mineraler mm. Jag är inget proffs utan detta är enbart mina egna erfarenheter. Lycka till me fåren!!!

*kl*

Gutefår kan också rymma så fint så, men de kanske inte hoppar, utan brakar mera rakt igenom....Nä, det handlar mest om individ och stängsel. Mina Gutar är väldigt olika sinsemellan, baggen skulle aldrig rymma medans en av tackorna springer ut när staketet inte är tillräckligt avskräckande.

Gutar är föressten en trevlig ras att börja med, jag köpte mina i Nov-06. Lammade i april, smidigt och fint. Stora lamm med mycket god fettansättning slaktades i Nov-07. Bäst är nog att de har säsongsmässig brunst, och att baggen då kan gå med året runt. Det tycker jag har gett en bra flockstruktur, och en väldigt lugn och snäll bagge. Ger supersnygga skinn också, många olika färger.

Visst kan du ha tackor utan bagge! Ras spelar nog inte så stor roll om de i första hand skall vara betesdjur, men väljer du renrasigt eller korsning mellan två raser så är det lättare att veta vad du kan vänta dig när det gäller temperament, storlek, päls osv. Kanke kan du hälsa på i några olika besättningar för att se olika raser innan du bestämmer dig. De sjukdomar jag tycker att du skall se upp med är MaediVisna (köp från friförklarad besättning) och klövröta (går att läsa om på nätet). Blue Tongue är läskigt, men än så länge ovanligt på våra breddgrader och sprids med knott så den kan man inte skydda sig ifrån på samma sätt som de andra. Får är jättretrevliga djur, så lycka till med planering och inköp.

Ett bra sätt att få veta mer om just får är en nyutkommen bok som heter "Starta med Får" av Nils-Åke Fag. Det kan jag verkligen rekommendera.

Hade det varit jag som skulle skaffa får igen så hade jag tittat lite extra på våra lantraser och allmogeraser. För flera av dem kan man få bidrag för att man håller dem. När det gäller allmogeraserna så gör man ju dessutom en välgärning i och med att man hjälper till att bevara dem för framtiden. Jag hade också varit noga med att köpa får med M3-status.

Innan du skaffar får behöver du skaffa dig ett produktionsplatsnummer och en fårjournal. Det kan du göra på jordbruksverkets hemsida.

Själv har jag gotlandsfår. Det är en mycket trevlig lantras men, ingen man får bidrag för.

Jag har tittat på olika raser man får bidrag för, men tankarna går fram och tillbaka:ska man satsa på vanliga får och bli varm i kläderna innan man skaffar renrasiga får? Eller ska man slå till direkt och köpa den besättning man bestämmer sej för direkt? När vi lånade får fick vi ett år ett gäng som hoppade över staketet hela tiden, det gjorde väl inte så mycke i och för sig, men då var vi hemma. och kunde mota in dom igen. Om man får ett gäng rymmare igen, tröttnar man då? Så man av den anledningen ska ta lite tyngre får typ Gute? Men tänk om man inte reder ut det då? Dom kostar ju lite. Så där funderar man, fram och tillbaka.
Vad beträffar bok så har ja skickat efter Björn Sjödins bok, men det kan aldrig vara fel att få olika infallsvinklar. Tack för tippset!

De renrasiga är väl inte nödvändigtvis mer svårskötta än korsningarna? Jag skulle satsa på att köpa de får jag vill ha från början, gissningsvis lönar det sig att satsa lite när man köper fåren, skulle tro att man har igen det sedan.

Jag har tittat på olika raser man får bidrag för, men tankarna går fram och tillbaka:ska man satsa på vanliga får och bli varm i kläderna innan man skaffar renrasiga får? Eller ska man slå till direkt och köpa den besättning man bestämmer sej för direkt? När vi lånade får fick vi ett år ett gäng som hoppade över staketet hela tiden, det gjorde väl inte så mycke i och för sig, men då var vi hemma. och kunde mota in dom igen. Om man får ett gäng rymmare igen, tröttnar man då? Så man av den anledningen ska ta lite tyngre får typ Gute? Men tänk om man inte reder ut det då? Dom kostar ju lite. Så där funderar man, fram och tillbaka.
Vad beträffar bok så har ja skickat efter Björn Sjödins bok, men det kan aldrig vara fel att få olika infallsvinklar. Tack för tippset!

Alla får är får så är du intresserad av att hålla lantras eller hjälpa till att bevara en allmogeras så är det väl lika bra att skaffa det direkt? Det går lika bra att vara nybörjare på rasrena får som blandraser. Dock ska man nog undvika finullsfår och andra får som få fler än två lamm per tacka. Det är mycket som är nytt ändå när man börjar med får och många lamm per tacka kan nog bli lite stökigt. Alla ras kan få för sig att rymma men, med bra stängsel och tillräckligt med mat/bete så håller de sig där de ska vara. Ofta så är det samma får som rymmer hela tiden och kanske kommer på att man kan krypa under eltrådar och så vidare och då kanske det är idé att ta bort det fåret. Är det stängslet som är för dåligt så får man fixa ett bättre. Det gäller också att ha ett elaggregat med rejäl kräm och tillräcklig jordning.

Antar att det är Erik Sjödins bok Får du skickat efter. Det är en mycket bra bok men, kanske lite väl mastig i vissa delar när man är ny. Det tyckte i alla fall jag.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 764
Senast: Sasse
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 019
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar