Fårskallar.

Sv: Fårskallar.

Delvis KL
Gute tunga? Dom vi hade var som små fjun jämfört med köttfåren och dom staket dom inte tog på hornen skuttade dom över när nöden så krävde. Våra var dock att kategorisera som omplaceringar och smått nerviga.

Angående ras så ta en där lamningarna är lätta - lamningar kan vara knepigt nog ändå utan lamm som är stora som hus.

Köp med omsorg oavsett ras - en seriös uppfödare som varit nogas med att plocka bort krångeltackor är naturligtvis bäst att köpa av.
Att ta dom där som skänks bort då och då är mindre lyckat - tro mig, jag har jobbat på en gård där man tog emot massor av gratisfår.

Har inte lusläst tråden så jag ursäktar om det redan har skrivits. Har man får så ska man ha gårdsnummer. Köper man får ska ALLA djuren vara märkta i öronen med säljarens gårdsnummmer + individnr är bra eller gårdsnummer från tidigare ägare. Alla djuren måste gå att spåra. Ett transportdokument MÅSTE skrivas när djuren flyttar, regnr på bil/släp och transportörens namn. Högdräktiga djur får inte transporteras, alla ska avmaskas innan flytt.
Det är skitnoga...hade Länstyrelsen här igår som kontrollerade stalljournalen....visst ja man ska skriva journal på alla djuren...NOGA!
Man ska lämna in djurräkning till Jordbruksverket varje år i januari, så att man inte försöker smussla undan några djur...saker kan ju hända.
Man får inte slakta hemma eftersom fårskalle/ryggrad klassas som riskavfall. Lamm måste vara öronmärkta (gula lappar) innan 6 månaders ålder. Får ska har tillgång till utevistelse året om, undantag vid lammning. Tänk på att det kan bli komplikationer vid lammning, var beredd på att "ge dig in" i en tacka och vända runt på lamm som har trasslat ihop sig...det slutar inte alltid lyckligt. Läs på, ta hjälp, be någon kunnig visa och stå till tjänst. Erik Sjödins bok om Får är en bibel.
Hoppas inte detta var avskräckande...men det är så det är.
Ps. Har 3 små färska lamm i stallet just nu...mysigt.

Har inte lusläst tråden så jag ursäktar om det redan har skrivits. Har man får så ska man ha gårdsnummer. Köper man får ska ALLA djuren vara märkta i öronen med säljarens gårdsnummmer + individnr är bra eller gårdsnummer från tidigare ägare. Alla djuren måste gå att spåra. Ett transportdokument MÅSTE skrivas när djuren flyttar, regnr på bil/släp och transportörens namn. Högdräktiga djur får inte transporteras, alla ska avmaskas innan flytt.
Det är skitnoga...hade Länstyrelsen här igår som kontrollerade stalljournalen....visst ja man ska skriva journal på alla djuren...NOGA!
Man ska lämna in djurräkning till Jordbruksverket varje år i januari, så att man inte försöker smussla undan några djur...saker kan ju hända.
Man får inte slakta hemma eftersom fårskalle/ryggrad klassas som riskavfall. Lamm måste vara öronmärkta (gula lappar) innan 6 månaders ålder. Får ska har tillgång till utevistelse året om, undantag vid lammning. Tänk på att det kan bli komplikationer vid lammning, var beredd på att "ge dig in" i en tacka och vända runt på lamm som har trasslat ihop sig...det slutar inte alltid lyckligt. Läs på, ta hjälp, be någon kunnig visa och stå till tjänst. Erik Sjödins bok om Får är en bibel.
Hoppas inte detta var avskräckande...men det är så det är.
Ps. Har 3 små färska lamm i stallet just nu...mysigt.

Jag kommer med några rättningar/tillägg,

När det gäller förflyttning av får så är det nya regler från årsskiftet,

"Från och med den 1 januari 2008 ska alla förflyttningar av får och getter rapporteras till det nya förflyttningsregistret för får och getter. Förflyttningen ska rapporteras till registret av respektive djurhållare när djur flyttas från respektive till en annan produktionsplats. Rapporterna ska göras gruppvis varför du inte behöver rapportera enskilda individer till registret. Om du flyttar djuren mellan två produktionplatser som ligger inom samma eller angränsande kommun där du själv är registrerad djurhållare behöver du dock inte rapportera till registret. Rapporteringen ska vara gjord senast sju dagar från det att djuren anlände till eller lämnade platsen.

Till och börja med kommer rapportering till registret att ske via blankett SJV JSB3:3 "förflyttning - får och getter" som du kan skriva ut här till höger. Längre fram i vår kommer det vara möjligt att rapportera förflyttningarna via en fil eller Jordbruksverkets internettjänst. Rapporteringen till registret är gratis oavsett inrapporteringssätt. Läs mer om det nya förflyttningsregistret för får och getter genom länken under vidare läsning här till höger."

(från Jordbruksverkets hemsida)

När det gäller avmaskning innan flytt så är det inget krav men, det rekommenderas för att slippa att få in parasiter på nya stället.

Det är tillåtet att slakta hemma om det är för eget bruk. Det är dock inte tillåtet att slakta hemma och sälja vidare (om man inte har ett godkänt gårdsslakteri förstås). Skallar och ryggrad räknas inte som riskavfall och man kan äta dem om man vill det (vid hemslakt). Däremot räknas allt slaktavfall dvs det som inte tas om hand och används av slakteriet som riskavfall. Men, eftersom en lammkotlett går rakt över ryggraden lär slakteriet inte kassera några ryggrader.

Får måste -inte- ha tillgång till utevistelse året om utan man kan hålla får på stall hela vintern om man vill det. Bara man har tillräckligt stort stall i förhållande till hur många får man har. De flesta stora fårproducenter har sina får inne mellan oktober och april.

Fick boken i helgen, den verkar kanon! Har oxå anmält mej till en lammningskurs, tiitat på raser och lite så. Visst, det är mycke att tänka på, men det ska bli så KUL! Har sneglat åt Shropshire, nån som har efarenhet av dom? Och vart kan man köpa får i Östergötland? Morsan har ett finger med i spelet och tycker att vi ska ta vanliga, billigare får till att börja med, det tycker jag inte kanske är nödvändigt, men ok då. Det är nog lättare att få tag på. Så, vart köper man bra får i trakterna? Nån som har nåt bra att rekomendera?:banana:

Det är med att slakta hemma hoppas jag är något vi slipper, jag är så blödig när det gäller sånt:cry::o. Det finns ett gårdsslakteri i närheten, men jag vet inte om man kan slakta där eller om man måste skicka dom till ett större slakteri. Det blir nog inte aktuellt med det i år iallafall.

Mina får kommer att få gå ute som dom vill, planerar att göra om några boxar till dom och ha öppet i stallet så dom kan gå som dom vill.:banana:

Om du är intresserad av allmogefår så kika in på sidan www.allmogefar.se

Där finns en livdjursförmedlare man kan kontakta. H*n har koll på om det finns djur i din närhet.

Bara så du vet så är sämsta tiden att köpa djur på vårkanten eller sommaren. På hösten är det fler som behöver bli av med årets lamm eller äldre tackor för att göra plats för nyrekrytering.

Misstänkte att det är en dålig timeing, men vi får leva med det. Kan kompromissa och köpa några nu och flera i höst, då har jag mer tid att leta efter vad jag verkligen vill ha. Om det hade varit jag själv som skulle ha fåren hade jag haft dom för flera år sen, men jag bor på mammas gård och det är hon som ligger som en bromskloss. Otroligt frustrerande ibland, men jag har inte så mycke att välja på just nu, jag måste rätta mej efter henne.

PS: jag uppskattar verkligen att ni kommer tips och råd, kram på er och tack!:love:

Måste uppdatera lite, vi fick våra får för snart 3 veckor sen, det var knöligt att få dom på plats och det blev fördröjt, men efter mycke om och men kom dom,klm 23 en söndag. På måndagen insåg vi att vi inte fått det vi blev lovade, så på tisdagen blev några utbytta och det anlände 3 tackor med sammanlagt 8 lamm födda på lördagen! Jättegulligt, tyckte jag då, nu vet jag bättre. På helgen samma vecka dom anlände tog räven ett lamm, borta, puts väck! Så vi baxade in tackan och hennes återstående två lamm i stallet. På fredagen kom nästa chock, ett lamm till hade blivit attackeat men "klarat" sej med otäcka bitsår i huvudet. Vi tog upp det i stallet och tvättade rent och gav flaska, men som ni vet så går det nästan inte alls att få ett bitet lamm att överleva utan antibiotika, och att få dit en veterinär en lördag för ett lamm, tja...så jag satt med det i famnen till den somnade, då lade jag den på en filt och gick ner för att sova lite. Han var död när jag kom upp på morronen.
Det blev minst sagt en rivstart på fårägandet, men nu hoppas jag att lammen är tillräckligt stora för att rävfaan ska våga sej dit igen! Har ni problem med rovdjur där ni bor och vad gör ni isåfall åt det?

Vi har gott om räv men de har aldrig gett sig på lammen men så går gutebaggen, se annan tråd om "pappa gutebagge", med i flocken hela året. Tackorna är rätt tuffa de med. På sommaren går de i skogen så egentligen är jag mest orolig för vildsvin (om de tar sig för att dra/putta ner stänget)

Vad blev det för sort förresten ? Tuff början, glömde skriva att jag har mina alldeles bredvid husen de första månaderna (barnhage) efter lamningen. Så lammen inte är för frestande ?? smakliga för ngn. samt blir tillräckligt stora att de inte går igenom minsta rutorna på fårstänget. "Barnhagen" har hönsnät runt om också.

Glömde visst tala om vad det blev:o, jo det blev inte som jag tänkt från början, shropshire, det blev korsning Texel/finull, och nåt annat, jag har inte så stor koll än, vi har inte fått några papper:confused:, men han ska visst komma med dom på måndag...(hm, det tror jag på när jag ser det) så då ska det väl bli lite klarhet.
Jag har gjort en natthage utanför huset där det brinner en 100wattslampa och radion står på lite tyst, så än så läng har det gått bra, och lammen växer ju för varje dag och blir dom bara avmaskade(morr, det var dom inte när dom kom, inte klippta eller hade fixade klövar heller:devil:) så växer dom ännu snabbare.
Jag önskar jag hade en så omhändertagande bagge som du har!

Det finns olika teorier om avmaskning, antingen varje tacka efter lamning, så går det över i mjölken så lammen får sin del eller efter c. 1,5 månader ute på bete. Efter som gutar egentligen helst går ute året om så blir det ute i år. Texel/finull har jag också haft, man måste passa lamningarna noga, ha bra lamningsboxar färdiga i förväg för de får ofta 3 eller flera lamm. Ang. baggen, ja han är en mycket bra pappa. Men nästa gång jag skaffar en ungbagge skall jag köra hunddressyr me´han och ev. köra in. Finns folk som kör baggar. Kan gott röra sig lite mer och få göra ngt. för "havren". Samt blir enklare att hantera, 80 kg bagge kan vara svårflyttad/svårstoppad.:D:D
Men får är bara så kul, de är stora personligheter om de får en chans.:banana::banana:

japp, det sista du skrev håller jag fullständigt med om:love:, dom är superhärliga när dom lärt känna en!
Resten av vår fårhistoria, ja vad ska man säja, det kunde ha börjat bättre på många sätt, eller alla sätt kanske, vi känner det som om vi står kvar på samma fläck som samma dag dom anlände, för snart 3 veckor se; vi har ingen koll på vilka som är avmaskade, dom är inte klippta eller verkade(säjer man verka om får oxå) och vi vet varken ålder eller ursprung och ras på dom. Man kan gissa sej till Texel/Finull i en del, en har Suffolk i sej, en annan ser att ha Dorset, det är inte KUL!
Jag har funderat på det där du sa om din bagge,jag läste tråden i senior. Vi hade inte tänkt skaffa nån egen än utan låna av nån, men man kanske ska tänka om och låta "pappa" vara med när lammen är små och hjälpa till att beskydda dom. Räven bor ju precis vid tomgränsen, han har ungefär 75 meter ner till hagen. Visserligen ska dom få gå i anslutning till stallet nästa vår när det är dags för lammning, men det kan väl inte skada att ha extra bevakning i form av en stark bagge:love:Man lär lite i taget! Har du fler bra råd så är jag tacksam.

Försök få tag i ngn. som kan klippa dem snart, de blir väldigt varma annars. Klövarna tar man med en bra sekatör, och avmaska alla. Men nu måste veterinär skriva ut avmaskning, till alla djurslag som kan bli mat. Vi har använt både tablettform, pasta o. pulver. Ta det som är enklast för er. Vad har ni använt förut ?? Vilken bagge ni kan tänka er, ja det beror på vad ni skall ha tackorna till. Eller snarare lammen, mat ? ull ?, pälsverk ?. Om Du vill kan jag PM:a över mobilnr. till "min" klippare, han bor i Köpenhamn, är nyazeeländare !! och klipper får i hela Skandinavien. Men vet inte om han är tillgänglig nu, men försöka duger.

Bagge har jag sneglat åt Suffolk, jag tycker dom är fina, lammen ska väl gå till mat antar jag:eek:(TYCKER INTE OM). Vi har äntligen fått säljaren att komma över och göra det han lovat, avmaska, klippa och "klöva" fåren, han ska komma på måndag. Gör han som förut och skiter i det så gör jag det själv, det får ta den tid det tar! Det ska väl inte vara så j---a omöjligt att göra? Eller? Är jag blåögd optimist nu?
Jag vet att det finns en tjej som klipper får här i närheten som jag kan ringa om det visar sej helt omöjligt:laugh: att fixa själv, men tack för erbjudandet!
Har anmält mej till en klippkurs i höst, hoppas jag kommer med!
Nu ska jag gå hem för dagen och vara social i hagen en stund, ha de gott!

Angående klippning av fåren så går det faktiskt - om man inte har så många - att klippa den själv, för hand med hushållssaxen!
Jag har klippt två av de baggar jag haft på detta sätt och det blev fullt godkänt resultat. Tog inte så lång tid som man skulle kunnat tro

Du måtte ha väldigt snälla får då, han var hos oss igår kväll och fixade till fåren, och dom sprattlade värre än värst under frisseringsakten:D. Men nu är det gjort, allt gick väl och det är bara ett papper som saknas nu, m3-status. Han skulle ta hojen och glida förbi med det nån dag framöver...

Jag har aldrig haft några sprattlande får under klippning och då är de ändå inte särskilt tama, de flesta av dem... Men snälla är de kanske.

Nu är det färdigt igen, ett tredje lamm har blivit dålig! Han är nu 4 veckor och vill inte gå, han kan men är väldigt stapplig och verkar ha ont i benen. Misstänkte selenbrist och bad säljaren om råd och fick selen att injecera. Han fick 1 ml. i fredags och 0,5 igår. Han äter som en häst, har ingen faber och inga svullna leder, så vad kan felet vara? Jag har pratat med fårhälsans veterinär och han rådde mej att ge kille-lille några dagar till innan man tar några drastiska beslut. Skitsvårt, för han ligger jämt ensam i skjulet och det svider i hjärtat att se honom för han kan inte hänga med flocken och inte få mat av mamma. Vad ska jag göra? Jag känner mej totalt hjälplös!

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 764
Senast: Sasse
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 019
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar