Fårskallar.

Sv: Fårskallar.

Måste tillägga att det inte är våran kille, han tillhör säljaren och han tycker inte att det är värt att kosta på honom veterinärbesök. Har letat febrilt efter vad felet kan vara, kan ett så litet lamm få fång? Det skulle kunna stämma på symptomen.

*KL*

TS: Lessen men måste kapa din tråd lite snabbt! Hoppas lammet blir bättre!

Nu till min fråga:
Är också inne på får. Är mest intresserad av Shropshire eller Oxford down. Någon som känner till de raserna och vet nackdelar/fördelar med dom?

Har inte sett ngt. liknande men kalkbrist hos tackan kan kanske vara ngt. Tackor måste ha extra tillskott av kalk under och efter dräktighet. Har Du foderkalk hemma?

Oxford D har jag haft tidigare. Plussidan: bra tillväxt, ger mycket kött
Minussidan: extremt korkade samt kan ha besvärliga lamningar med "förlossningspsykoser" hos ungtackor. Dessutom viktigt att hitta bagge med litet huvud så att lammen inte blir för stora före lamning.
Måste passas jättebra. Sc. har jag ingen erfarenhet av.
Klokt också att kolla upp vilka platser raserna härstammar ifrån och jämföra med vilket bete Di kan ge. Kalkrika och örtrika beten vore bäst för mina gutar, men det har jag tyvärr inte så de får extra kalk och om möjligt örtrikt hö från marorna (stycken som översvämmas naturligen).

Jag vet ju inte hur han gjorde med tackorna innan dom kom till oss, men eftersom det är en stor besättning, 400 tackor uingefär och det är köttproduktion så får man väl utgå ifrån att dom fick opptimal utfodring. Vi ger dom mineralfoder, fri tillgång, så jag vet inte. Det verkar lite konstigt om det skulle vara utfodringen det hänger på eftersom Kille-Lilles brorsa mår bra. Jag vet inte om jag gjort nåt dumt, men jag gav honom Vetrimoxin, det var det ända jag kunde komma på att göra, jag vet att det är föt hundar och katter men jag inbillade mej att infektioner orsakas och bekämpas på samma sätt på får. Jag vet inte, jag är förmodligen helt ute och cyklar, men jag vill inte att han ska behöva avlivas utan att få så mycke hjälp jag kan, och husse ser ju bara till pengar så, vad gör man? Man blir antagligen härdad så småningom, men jag är inte där nu, jag kan inte bara titta på eller avliva honom innan jag har försökt allt. Är jag knäpp? Borde jag gör som husse säjer och låta avliva honom?

Jag har haft enstaka lamm med misstänkt selenbrist. De har fått en extra injektion med selevitan och har sedan blivit helt OK, men det har tagit några dagar innan jag sett resultat. Hur går det med din lammunge?

Hur mår han idag ?? Finns ingen bättre? gammaldags fårägare i närheten som Du kan ha som mentor. Hör ev. med tex hembygdsföreningen, de bör känna till alla äldre bönder.

:bump:Kille-Lille är klart bättre:banana:.Pratade med distriktsvet. i torsdags och hon var övertygad om att det var selenbrist och att vi gjort helt rätt, vi skulle kunna få vänta i upp till 10 dagar innan man såg resultat, och idag när jag gav honom frukost sprang han mej till mötes helt obehindrat! Man drar en lättnadens suck. Och som en parrentes, igår gjorde vi som på den gamla goda tiden, vi häsjade allt hö, det blev riktigt snyggt på åkrarna. Livet är gott igen, kram på er!:love:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 764
Senast: Sasse
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 019
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar