Tänker att det kan va bra att vänta tills han bekänt faderskapet innan jag börjar kontakta hans släkt..
Ja. Det ska du absolut göra. Ett steg i taget.
Sen handlar det ju om din dotters rättigheter i första hand och inte om farmors. Dottern har rätt till sina familjeband. Men allt kanske inte måste ske under hennes första år även om det förstås är bra om det sker så fort som möjligt.
Du nämner inte orsaken till att han är arg på dig men jag antar att det beror på att han inte ville ha barn men du ville. Vi på buke vet inte heller orsaken till att han absolut inte vill att det ska komma fram, det kan finnas mycket vi inte vet något om. Därför törs i alla fall inte jag rekommendera annat än att gå försiktigt fram och att inte göra något bakom ryggen på pappan. Så skriver du till farmor, gör det med hans vetskap, även om han inte håller med.
Detta under förutsättning att pappan bara är "normalt arg" och inte arg på ett sätt som kan bli farligt för dig eller din dotter. I så fall går er säkerhet givetvis först av allt.
Om det vore min son skulle jag bli jättelycklig över att få ett barnbarn och absolut vilja vara en del av hennes liv oavsett vad sonen tyckte. Men nu är det ju inte min son så därför är ju den känslan till väldigt liten hjälp för dig.