farligt med för mycket vaccination??

M

makejo

Jag fick hem `min` häst i juni dom som hade haft honom innan sa att han var vaccinerad för stelkramp, (dom hade haft honom i 2 år när han kom till dom var han regelbundet vaccinerad.)
i hans pass fanns inga uppgifter om vaccination, (inga andra intyg heller)
sen sa dom att han skull ha mot hästinfluensa i augusti,

dom skull föra in i hans pass att han fått mot hästinfluensa förra året och när han fått mot stelkramp.

efter lång tid kom passet tillbaka från dom och då har en vet fyllt i att han fått mot hästinfluensa i maj-07 helt plötsligt och stelkramp fanns inga uppgifter om alls..?
så nu vill ägaren att vi gör om grundvacineringen mot stelkramp eftersom vi inte vet när han fått det senast. det verkar ju bäst att göra det men finns det några nackdelar ifall han fått det redan?? ( vilket han säkert inte har)
Han var dessuom missköt i hovarna och vi håller fortfarande på att rätta till det. Han kom i vinterskor i juni...

Sv: farligt med för mycket vaccination??

Nej det är ingen fara att göra om vacc även om den nu (vilket inte låter troligt) skulle vara gjord redan.

ok , är det bäst att göra om grundvacc. eller bara fortsätta med en ny? påfyllning? hur fort försvinner skyddet? dom ska väl ha var 3.e år ?

Hur ofta de ska ha tycks buden variera om, har jag märkt. Hört allt från 2 till fyra år.

Grunda om för alla eventualiteters skull: Det är möjligt det räcker utan grund, men du vet ju inte om den fått innan. Dessutom OM du skulle ha maxad otur och den får stelkramp kommer f-bolaget inte ersätta ett dugg om du inte kan visa att den är korrekt vaccinerad.

nu när jag hade vet ute var det ändrat till varannat år....

nu när jag hade vet ute var det ändrat till varannat år....

Som sagt, beroende på vilken vet du frågar kan du få höra allt mellan 2 - 4 års intervall.

(Jag kör vartannat år, vilket nuvarande vet tycker är onödigt men better safe than sorry..)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 845
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 803
Senast: Nepenthe
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 615
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 173
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar