farligt med för mycket protein?

Lilla_Gubben

Trådstartare
Tänkte att jag skulle lägga till lite protein till kosten, men går det att ge för mycket protein, och vad är det som skulle bli farligt då? Det jag funderar på är lusernhack.

Hästen går nu på havrefri müsli, hö och halm (9kghö+2kg halm som pyssel), tänkte mest på vad man kan hjälpa till med i muskeluppbyggande syfte, om det finns något.

Sv: farligt med för mycket protein?

Det finns olika bud om detta. Vissa säger att det belastar njurar och lever onödigt mycket om man ger ett kraftigt överskott på SMRP. Andra säger att hästen bara kissar ut det (kanske här belastningen på njurar kommer in?). Andra säger att överskottet omvandlas till fett om hästen får alldeles för mycket. Ett annat bud är att hästen kan få allergiska utslag av ett kraftigt proteinintag. Det sistnämnda kan jag intyga förresten. Vissa hästar är känsliga för för mycket protein.
Hur mycket SMRP får din häst som det är nu då? När jag hade en som stod på boxvila under en längre tid så drog den 220. Den jag har nu drar i a f 500 för att hålla sig fin. Och han går inte fullt ut. Fast han är hingst om det nu spelar någon roll. Hingstar brukar dra lite extra av det mesta.

Jo, jag har sett en del hästar med proteinknölar, inte kul.

Ang smrp, ingen aning om vad du menar med det, + att jag är en "dålig" matte som inte har gjort någon analys på höet, är så nöjd med att det är dammfritt, luktar gott och hästen har hållit sig rund och fin på det (till skillnad mot gamla stallet, där man fick leta efter en fin bal, de flesta var dammiga och äckliga, men analysen var bra...).

utöver stråfodret så får han ca 0,75kg havrefri müsli och 0,25kg havre, så han får inga mängder med kraftfoder, har varit konvalescent hela hösten och är nu under uppbyggnad, men jag märker nu att ju mer han går att han faktiskt börjar tunna ur, han har varit lite rund, fick mycket stråfoder när han hade boxvila/sjukruta...

Hur stor är hästen?

Du kan räkna med allra minst 1.5 kg hö/100 kg häst gärna 2 kg hö/100 kg.
Jag hade tagit bort kraftfodret och gett mer hö och kompletterat med lusern.

Smbrp = smältbart råprotein. Man brukar räkna med att foderstaten ska innehålla 6 gånger mer protein (smbrp) än energi (MJ, megajoule) till en vuxen normalbehövande häst.

Kan rekommendera boken "Hästens Näringsbehov och utfodring" av Christina Planck och Margareta Rundgren.

Finns på de flesta bibliotek (ett ställe man lånar böcker kostnadsfritt). :D

Vilket är säkrare än att fråga på BUKE även om det finns kompetens även här, men hur avgöra?

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Ett överskott av protein bygger inte muskler men vill man bygga muskler är det viktigt att proteinbehovet är väl tillgodosett.
Lever o njurar klarar att ta hand om ett rejält proteinöverskott utan att ta skada (hästar är betesdjur skapta att under delar av året beta proteinrikt gräs, stort överskott). Proteinknölar finns det blandade meningar om vad de de beror på men ses oftast i samband med soja. Allergi eller överskott på lättlösligt protein?
Proteinöverskott kan även ge tarmstörningar.
PL

Tack Peter, du är väl en av få exempel på trovärdig kompetens här på BUKE :D

Rolle
IpL

Problemet med njurar o protein är att folk blandar ihop orsak o verkan.
Vid njurinsufficiens har njurarna svårt att göra sig av med restkväve/urea som då når giftiga nivåer. Detta får folk till att urea orsakar njurinsufficiens.
PL

Som jag uppfattat det så är det skillnad på hur hästen hanterar proteinet beroende på i vilken form det ges, grovfoder kontra kraftfoder. Det skulle då vara mindre negativ påverkan om det ges via grovfoder som ex ren lusern eller hö (hösilage).

Rolle
Ipl

Är inte säker på författarens kunskap och kompetens i frågan, har varit inne på sidan förr. Däremot har jag stort förtroende för SLU och Cecilia Müller som i sin avhandling
SLU

bl.a. skriver:
Härvid bör det dock påpekas att en överutfodring av protein via vallfodret normalt inte har befunnits ha några direkta nackdelar med avseende på hälsa och prestation, då det gäller måttliga proteinöverskott. Det är bättre att ha ett vallfoder med lite för högt proteininnehåll än ett vallfoder som är grovt och förvuxet, eftersom ett förvuxet grovfoder har lägre smältbarhet för alla näringsämnen. Om proteininnehållet i vallfodret är extremt högt kan högpresterande hästar behöva använda mycket energi till att göra sig av med proteinöverskottet, vilket kan ta sig uttryck i ett något sävligare temperament (Miller & Laurence, 1988).

Rolle
IpL

Ett överskott av protein bygger inte muskler men vill man bygga muskler är det viktigt att proteinbehovet är väl tillgodosett.
Lever o njurar klarar att ta hand om ett rejält proteinöverskott utan att ta skada (hästar är betesdjur skapta att under delar av året beta proteinrikt gräs, stort överskott). Proteinknölar finns det blandade meningar om vad de de beror på men ses oftast i samband med soja. Allergi eller överskott på lättlösligt protein?
Proteinöverskott kan även ge tarmstörningar.
PL

Superbra svar, tack snälla. Då blir det ett litet tillskott av lusernhack, så han har lite extra att ta av till muskeluppbyggnaden.

(och att enbart protein inte bygger muskler, det vet jag;))

Hur stor är hästen?

Du kan räkna med allra minst 1.5 kg hö/100 kg häst gärna 2 kg hö/100 kg.
Jag hade tagit bort kraftfodret och gett mer hö och kompletterat med lusern.

Smbrp = smältbart råprotein. Man brukar räkna med att foderstaten ska innehålla 6 gånger mer protein (smbrp) än energi (MJ, megajoule) till en vuxen normalbehövande häst.

Väger strax över 600kg, får idag 9kg hö + 2kg foderhalm. Ska införskaffa luserhack att komplettera med :)

Kan rekommendera boken "Hästens Näringsbehov och utfodring" av Christina Planck och Margareta Rundgren.

Finns på de flesta bibliotek (ett ställe man lånar böcker kostnadsfritt). :D

Vilket är säkrare än att fråga på BUKE även om det finns kompetens även här, men hur avgöra?

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Jag är så gammal att jag kommer ihåg biblioteken;), spenderade många timmar där när jag var yngre. Bra tips, Ska se om den finns på biblioteket här i kommunen.

Man får ju sålla lite själv när man ställer frågor på forum, ibland är det bara skönt att få sina egna funderingar bekräftade, har lite kött på benen när det kommer till häst, men när jag hade unghäst sist så fanns inte så många foderalternativ än havre/korn/hö + mineraler, tokosel, betfor, foderjäst, så nu är det en hel djungel och allt ska analyseras...

Är inte säker på författarens kunskap och kompetens i frågan, har varit inne på sidan förr. Däremot har jag stort förtroende för SLU och Cecilia Müller som i sin avhandling
SLU

bl.a. skriver:
Härvid bör det dock påpekas att en överutfodring av protein via vallfodret normalt inte har befunnits ha några direkta nackdelar med avseende på hälsa och prestation, då det gäller måttliga proteinöverskott. Det är bättre att ha ett vallfoder med lite för högt proteininnehåll än ett vallfoder som är grovt och förvuxet, eftersom ett förvuxet grovfoder har lägre smältbarhet för alla näringsämnen. Om proteininnehållet i vallfodret är extremt högt kan högpresterande hästar behöva använda mycket energi till att göra sig av med proteinöverskottet, vilket kan ta sig uttryck i ett något sävligare temperament (Miller & Laurence, 1988).

Rolle
IpL

Har läs lite av CC Muller i RIDSPORT, hålla inte med henne i vissa saker hon har skrivit för hennes påståenda stämmer inte i verklighet.
Tror mer på Gretchen Topel än Muller när det gäller +- protein.

Man kan såla bort all införmaiton man vill....man måste i slutenda se att det är dom "over fed/over nurished" häster som har problem!
När sog du en under närd häst med IR/FÅNG sist? (om det finns såna i detta landet?
15-20kg. grovfoder och sen lusern, soja, betför, salt, musli och gud vet allt på toppen....
And people wonder why the h-ll their horses are sick :confused:

Fast att folk är inkompetenta när det handlar om utfodring beror inte på forskningen, utan på att folk inte kan läsa forskning och att många har en skev bild av vilken nivå deras hästar är på.

Jag tror mer på forskning än på någon random internetskribent. Forskning granskas innan den publiceras men vem som helst kan publicera vad som helst på internet.

Jo, men jag brukar sålla bort det som inte är verifierbart/falisierbart vilket en vetenskaplig utredning alltid är ;)

/Rolle

Hi Stu:
Vi kan vara överens att "too much of anything is not good"
Lagom är bäst.
Muller kommer utt med ett för enkle påståenda "det är ingen fara med "too much", då dra jag oren åt mig, mitt biologi studia i skolen och sunt förnufft tala om för mig att så enkle är det inte.
Om vi vet att ett föl behöva 12% protein för sina tillväxt då vad är det för mening att pumpa in mer an 12% på en häst som är redan färdig växt?

Topel ta upp sjukdomer och sympton som man känna så val igen och ett rational förklaraning om värför,, som jag kan tugga på själv och förstå "ja..that makes sense" eller "jo, det stämmer med vad vi hade lärt oss i skolan".
´Jag sätta inte Topel på non pedistal, för det finns månge andra som har kommit främ till samma slutsätts. Jag tog främ hennes uppstätts för det var mest tillgänglig.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka