Farligt ge för mycket mat?

Seabaz

Trådstartare
nä jag läser rekomendationerna på hundfoderpåsar för min hund (storleksmässigt basserat) så stämmer det inte alls. Min hund får så mycket mat han vill och oftast ligger dagskvoten på ca dubbelt så mycket som påsens rekomendation....

Min hund är inte direkt fet eller så och han verkar må bra... Något annat som kan vara dåligt med att ge för mycket mat?

Sv: Farligt ge för mycket mat?

inte direkt fet?;) Vad betyder det?

Har läst att hundar kan få "magomvridning"(kommer inte på riktiga namnet:o) vid för stora mängder torrfoder, men det är väl om de äter mycket på en gång?

Hur mycket är det du ger hunden och vad är det för ras? Själv har jag inte ens tittat på påsens rekommendation...:crazy::D

Rekommendationer på påsen är inte mycket att bry sig om.
Det är så olika, vilken ras du har, ålder, mängd motion etc, så du ska utgå från vilket hull hunden har.

Är den mager - öka.
Är den tjock - minska.

Magomvridning heter magomvridning och det kan man få av flera sammanfallande faktorer. Inte bara av att dom får en stor mängd mat.

För mycket mat är en bedömningsfråga. Vad ligger hundens behov på? Och vad är det för foder? Det skiljer ganska mycket mellan givorna på billigt foder och dyrare foder. Dvs billig foder ute i handeln brukar ha lägre näringsvärde och därför måste man trycka i hundarna dubbla mängden för att dom ska må bra. Så länge hunden ser ut att må bra finns ingen anledning till att vara orolig.

Rekommendationer bryr jag mig inte så mkt om.

Hanen bör äta 10dl, han får 6dl.

Tiken bör äta minst 3dl, hon får knappa 2dl.

"Revbenen ska kännas men inte synas" instruerade uppfödaren till min vovve. Förmodligen varierar det från ras till ras hur en välmående hund ser ut.
Mängden mat kan variera en aning i vissa perioder. Under vår och höst är min hund till exempel mer pigg på joggingturer och kräver därför mer käk för att hålla vikten. På sommaren när det är stekhett under flera veckor vill hon mest ligga i skuggan och titta på nyckelpigor. ;) Med andra ord är inte energibehovet lika stort!

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 717
Senast: fixi
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 462
Senast: Viva
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 672
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V