Farligt att vaccinera??? Botulism

Snobben

Trådstartare
En fråga som jag undrar om någon kunnig hört något om av veterinär!

Är det farligt/har någon biverkning att vaccinera mot influensa/stelkramp och botulism samtidigt?? Botulismvaccinering är ju relativt nytt, så kanske är det ingen forskning gjort på detta, men har hört både att det är helt okej, och att det avrådes av vetr, då ingen ordentig forskning på biverkningar/reaktion av dessa vacc ihop är gjord. Någon som hört mer/annat?
Man vill ju inte chansa om det inte är bra att kombinera.

Sv: Farligt att vaccinera??? Botulism

Ingen av "mina" veterinärer har avrått att vaccinera mot båda samtidigt. Både mitt sto och mitt föl har fått det samtidigt och ingen har fått någon biverkning av detta:)

Min Spender har fått botvac+ vanlig vaccination två gånger på samma gång. Han har vaccinerats på Karlstads hästklinik och enligt dem är det ingen fara!

Det är inte farligt. Min veterinär har inte avrått från att vaccinera samtidigt, så min häst har fått alla sina vaccinationer samma dag åtminstone de senaste 4-5 åren. Enligt "min" veterinär är botvac ett väldigt "snällt" vaccin och det är mycket ovanligt med biverkningar av det.

Mina hästar har alltid fått influensa- och botulismvaccin samtidigt.
Vart tredje år får de dessutom stelkrampsvaccin.

En fråga som jag undrar om någon kunnig hört något om av veterinär!

Är det farligt/har någon biverkning att vaccinera mot influensa/stelkramp och botulism samtidigt?? Botulismvaccinering är ju relativt nytt, så kanske är det ingen forskning gjort på detta, men har hört både att det är helt okej, och att det avrådes av vetr, då ingen ordentig forskning på biverkningar/reaktion av dessa vacc ihop är gjord. Någon som hört mer/annat?
Man vill ju inte chansa om det inte är bra att kombinera.

Ingen av mina har fått någon biverkning på att bli vaccinerade med stalkramp, hästinfluensa och butolism samtidigt så det är nog ingen fara med det.
Det blir ju bara alla 3 några gånger, man ger ju bara stelkramp vart 3:e år + vid större sårskador och sticksår...men vid dom tillfällena vaccinerar man ju ändå inte mot butolism & hästinfluensa.
Så det är hästinfluensa + butolism som kommer samtidigt varje år och det har vad jag vet aldrig utgjort några problem, har aldrig hört någon häst som blivit dålig av att få alla vaccin samtidigt i alla fall och mina har det inte.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för era svar!!:bow:
Känns skönt att höra att flera har vaccinerat samtidigt utan några problem!
Vår veterinär sa att botulism vacc var väldigt "milt" och att det inte var några problem, men när man hör att en annan vetr avråder det, så blir man ju lite nervös..
Känns bra & höra av er andra att det funkat och att era vetr säger att det är okej.

Jag har också vaccinerat med botulism samtidigt, under de senaste 6-7 åren. Har aldrig hänt nåt, har aldrig hört nåt. :)

Nej. Tänkbart däremot att man får en sämre immunologisk respons på varje komponent för sig eftersom det blir mer att ta i tu med samtidigt för immunförsvaret.

Biverkningar kan förekomma vid alla vaccinationer, men risken ökar inte för att man ger flera olika komponenter samtidigt.

Nej. Tänkbart däremot att man får en sämre immunologisk respons på varje komponent för sig eftersom det blir mer att ta i tu med samtidigt för immunförsvaret.
Hur stor skillnad gör det?
Tänker på att de flesta vacc till småbarn är ju just kombivacciner?

Samma till hund och katt, där är det upp till 4 komponenter som gäller. Jag har fått lära mig att t ex inte ge rabiesvacc t hund samtidigt som övriga vaccinationer av den anledningen att antikroppstitern skulle kunna bli otillräcklig, Har ingen dokumentation på detta, så det kanske bara är en skröna.

Tillverkarna av Botvax (botulismvacc) säger fö att det går utmärkt att ge tillsammans med andra vaccin och att effekter blir lika god.

Tillverkarna av Botvax (botulismvacc) säger fö att det går utmärkt att ge tillsammans med andra vaccin och att effekter blir lika god.

Vad bra:)

Är alltid skönt att höra med alla på buke, bor ju i olika delar av Sverige och har olika veterinärer och erfarenheter, så nu är jag lugnare om den frågan!
:bow:

Kl Har vaccinerat massvis av hästar med botvax o inte sett en biverkning, när det gället influensavaccin har jag däremot sett några krafiga reaktioner o en böld.
PL

Förra året hade jag ett antal hästar som reagerade på vaccination med lokal svullnad och ömhet på injektionsstället. Detta skedde faktiskt endast där vi vaccinerat mot både influensa (+ ev stelkramp) och botulism. Varken jag el hästägaren hade förstås någon aning om på vilken sida respektive vaccin hade getts. Reaktionen uppstod på de hästar som drabbades bara på ena sidan halsen.

Inte så förargelseväckande biverkning heller, men ändå.

Vi hade ett år bölder på platsen för botoxinjektionen på 4 föl. Kontaminerad batch kanske? Eller? Tyvärr skrev vi inte upp batchnr så jag vet inte om det var ur samma flaska. Jag intalade mig att vacc tog bättrè! HH

Samma till hund och katt, där är det upp till 4 komponenter som gäller. Jag har fått lära mig att t ex inte ge rabiesvacc t hund samtidigt som övriga vaccinationer av den anledningen att antikroppstitern skulle kunna bli otillräcklig, Har ingen dokumentation på detta, så det kanske bara är en skröna.

Förhoppningsvis skröna!
Det är väl 5 komponenter i en del barn vaccin om jag inte minns fel.

Förra året hade jag ett antal hästar som reagerade på vaccination med lokal svullnad och ömhet på injektionsstället. Detta skedde faktiskt endast där vi vaccinerat mot både influensa (+ ev stelkramp) och botulism. Varken jag el hästägaren hade förstås någon aning om på vilken sida respektive vaccin hade getts. Reaktionen uppstod på de hästar som drabbades bara på ena sidan halsen.

Inte så förargelseväckande biverkning heller, men ändå.

Jag har också svårt att hålla ordning på detta så de senaste åren vacc vi alltid alla hästar på samma sida, så slipper man fundera på hur man stod.

Har dock (tack och lov) klarat oss från div biverkningar :bow:

Jag vaccinerar alltid samtidigt, däremot blir min häst alltid också lika dålig.. Han får feber och blir riktigt hängig...

Men alla hästar reagerar olika enligt veterinär...

Det går över på 1 dygn. Att det skulle ha med att man vaccinerar samtidigt tror jag inte då hästen blev dålig också innan vi började vaccinera mot botulism..

När man började vaccinera mot rabies i lite större utsträckning, i samband med att karantäntvånget togs bort för stora delar av europa, användes ofta ett kombivaccin, Leptorabisin, som i alltför många fall gav för dåliga titrar, det togs bort o rekomendationen blev att det var ok att vaccinera samtidigt men inte på samma ställe.
PL

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341
Hästvård Jag och min ponny har flyttat till Danmark och idag var det dags för den årliga vaccineringen. Skulle ha både influensa(+stelkramp) och...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 883
Senast: Digbil
·
Hästvård Jag gjorde om grunden i somras på mina pållar då de alltid bara fått två vaccinationer som grund, men jag kände att jag ville göra en...
Svar
7
· Visningar
1 272
Senast: sassiball
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka