Är det bara i Sverige vi vaccinerar mot Botulism?

Sv: Är det bara i Sverige vi vaccinerar mot Botulism?

Dessutom om hästen drabbas av botulism så var det inte säkert att vaccineringen räddar den då sjukförloppet kan göra den så pass sjuk/dålig med bestående men att man ändå tvingas avliva..Eller att man i det läget avlivar för att inte utsätta djuret för onödligt lidande, även om den kanske överlever om den skulle drabbas trots vaccin.
En vaccinering skyddar ju aldrig 100% mot en sjukdom, man kan få den ändå men i mildare variant.

Faktum är att vaccinet verkar 100%. Ingen fullt vaccinerad häst (efter 3 grundsprutor) har insjuknat enl SVA.

Inte som jag fått det förklarat..och att det dessutom finns flera varianter.

Jag känner mig till trots tillräckligt säker med att inte vaccinera längre, har aldrig någonsin hört om ett botulismfall härikring och majoriteten av de jag pratat med vaccinerar inte och fodrar med ensilage samt inga sjuka hästar alls under alla år de haft häst.
Säger absolut inte att det är fel att göra det, men jag känner mig tillräckligt säker för att inte göra det.

Själv är jag lite anti mot att bara vaccinera för att man fodrar med ensilage dessutom..bakterien kan finnas lite överallt i hästens närmiljö om den väl dyker upp.
Enligt studier så har hästar som insjuknat/dött haft gemensamt att de utfodrats med ensilage ja.., men i det stora hela kan man inte säga att det beror på just det.

Senast ändrad:

är det ett djur i balen så luktar den illa.

inte alltid, vet en episod där några tjejjer som hade stalltjänst på ridskolan hade fodrat hela stallet och gjorde höpåsar till kvällen, när balen nästan var slut så hittade de en död sork i hösilaget. Det luktade inte alls konstigt eller illa om hela balen. Som tur var så frågade de mig som tvingade dem att slänga allt som låg i boxarna och höpåsar och göra om med en ny bal. hade inte jag varit där så hade de nog inte bytt ut allt för det var en himla massa pustande och frågandes "mååååste vi verkligen byta ut aaaallt?????"

en bekant förlorade sin uppfödning p.g.a. botulism

Botulinumbakterien är anaerob, dvs lever i syrefri miljö. Den är sporbildare och sporerna är mycket tåliga i miljön och finns överallt men ffa i jord. När sporerna hamnar i en gynnsam miljö, t ex en inplastad och därmed syrefri hösilagebal så "kläcks" de till bakterier och tillväxer. bakterierna i sin tur bildar botulinumtoxin som är mycket potent och små mängder räcker för att döda en häst (eller människa). Det krävs alltså att bakterien har kunnat tillväxa och bilda toxin eftersom det är toxinet som är farligt, inte bakterien i sig och där kommer hösilaget in i bilden.

Det finns bara vaccin för B varianten. Vet ej om det är annan variant i danmark men det låter underligt.

B är den 'vanligast' förekommande i Danmark med, men där har de haft fall av typ C på häst.

BotVax B skyddar som redan sagts och namnet antyder bara mot typ B. Än så länge har enbart typ B konstaterats på häst i Sverige.

Men det finns en hel rad olika typer av botulinumtoxin som sagt.

Jag vaccinerar alla. Förr vacc jag inte och anser folk får göra som de vill sålänge de fattar beslut på faktagrunder.

Personligen resonerar jag numera som så att risken må vara liten men den finns, och när hästarna kostar de summor de gör per år och jag känner det jag känner för dem så finns det för mig ingen riktig anledning att INTE lägga under 300 kr per år och häst på att skydda dem med hjälp av vaccinering. Däremot låter jag inte vacc ersätta rigorös foderkontroll.

För mig handlar det inte om risken är stor eller liten, utan om vilket skydd till vilken kostnad samt VAD jag skyddar mig mot. Så liten risk, men i princip 'garanterad' död om de drabbas, och en pytteliten (sett i sammanhanget) kostnad per år. Även om man räknar med åtskilliga tusen i grundvacc - ja då blir det lätt för mig.

Jag vacc inte shettisen mot A2 längre, det kändes inte värt det helt enkelt. Däremot kvarstår hans stelkramps och botulismvaccinationer.

KL
Vad jag har fått lära mig så även med vaccinationen så blir hästarna ofta så dåliga att de måste avlivas. Så jag har valt bort det.

KL
Vad jag har fått lära mig så även med vaccinationen så blir hästarna ofta så dåliga att de måste avlivas. Så jag har valt bort det.

Då är du felinformerad.

Det finns ingen fullvaccinerad häst i Sverige som dött i botulism.

Däremot, innan grundvaccineringen är klar finns några fall där hästar dött. Men när vaccinet hunnit ge fullt skydd, vilket är en - ett par veckor efter den tredje sprutan i grundvaccineringen, så som sagt inga dödsfall i botulism i Sverige.

Ovaccinerade och ej fullständigt vaccinerade hästar däremot, de förlorar i princip alltid livet, tyvärr (Och det är ingen trevlig syn eller upplevelse..)

Det är ju avsevärt högre risk om man fodrar med blötare hösilage. Där de växer.
Bakt. kan ju även finnas i hö, men dör vid torka. såsom jag har förstått:angel:

Detta förklarar väl varför man bör vacc.

Uselt att vi inte har ngn behandlingsmetod.. utifall.

1.5 Behandling
Utomlands används både specifikt och polyvalent antitoxin med god effekt
(8, 37, 38, 40). Det förutsätter dock att det ges tidigt i sjukdomsförloppet
eftersom det bara är verksamt på fritt cirkulerande toxin (38). Studier har
visat att mortaliteten hos föl minskar från 90 % till mindre än 20 % med
antitoxin (8). Hos vuxna hästar är mortaliteten strax under 30 % om
antitoxinet ges innan patienten har blivit liggande (37). I Sverige används
enbart symptomatisk behandling (t ex intravenös vätska, intravenös
antibiotikaterapi, förstahandsvalet är penicillin, samt kramplösande) (9). När
botulism utvecklas av en sårinfektion är det viktigt att det även görs en
sårexcision för att få bort bakterierna som bildar toxinet (3).

Jag har också hört från flera håll att man inte vaccinerar mot botulism i Danmark. Men det är en hemsk sjukdom och jag skulle inte chansa. Jag skulle vaccinerat oavsett vad de andra gör (eller inte gör).

Man har ju ett antidotmedel i andra länder- läs ovan..

Vi behandlar bara symptomen. som att ge 17 i att behandla giftormsbett utan antiserum- om det nu skulle finnas vacc. mot det:angel:

vi har allså inget botemedel- fast det finns:confused:

Det är ju avsevärt högre risk om man fodrar med blötare hösilage. Där de växer.
Bakt. kan ju även finnas i hö, men dör vid torka. såsom jag har förstått:angel:

Botulinumbakterien finns i jord. Dvs det finns en, om än mikroskopisk, risk att en höätande häst får det om den äter hö som trampats ner i leran.
Den kräver syrefri miljö för att växa till dock, och det är när det blir sportillväxt det utvecklas toxin - vilket är vad som ger botulism. Så vanligt hö är ingen risk rent så (alltså höet i sig, utan ngt 'extra' med vid pressningen) , om det inte är plastat.

Däremot om/när hö blir dåligt, t ex nedtrampat i lera och börjar förmultna, eller man får med blöt jord eller ett kadaver inne i en höbal vid pressningen (och det således inte torkar), så kan hö leda till boulism. (Dog en massa kossor i USA av hö med ett kadaver i, där man inte kollat balen innan, en storbal)

Men torka tycker de inte om nej, dock så de små bakterierna tycker inte om TS över 35-40% ens, så det silage som ges till hästar även om det är i sammanhanget "dyngsurt" ger sällan toxintillväxt, det är för otrevlig miljö med TS på 50-60% redan.

Men får man med oönskat elände i balen, samt syrefri miljö - då skyddar ingen TS i världen med en maximal otur. Samma sak om man fodrar med t ex storbal på mark så det blir nedtrampat foderspill som hästarna sen pillar i när balen är slut, eller de ranglägre pillar i. Eller för den delen allt spännande de kan pilla i sig på hösten. Krävs fortfarande maximal otur dock.

Men bakterien finns i jord (bla) som sagt, och det finns faktiskt ganska ofta botulinumbakterier i/på människoföda. Fast det förstörs på vägen så det inte bildas något toxin. Men nu och då kommer fall med botulism hos människa, ofta av t ex rökt lax, vaccumförpackad (syrefritt förpackad) korv som inte kokas innan tillagning osv.

Salt och surt hindrar toxinbildning förresten, och kokning förstör giftet (det blir ju dock inte aktuellt med grovfoder för häst, men för människor).

Ganska fascinerande eg att ett så potent toxin (det krävs väldigt lite toxin för att döda hela befolkningen t ex) bildas ur något så allmänt förekommande som clostridium botulinum, dvs själva bakterien.

Hästar är dock väldigt mycket känsligare än människor, tyvärr :S

I SVERIGE har jag för mig, men kan minnas fel, att samtliga hästar som drabbats under grovfoderperiod (finns minst en som drabbats på bete, utan att fått hö/silage dock) har ätit hösilage dock? Så om man kan kalla det för stor fara när det ändå är så liten risk, så är ju stora faran hösilage.

Om jag skulle gå över till hö skulle jag nog faktiskt fortsätta vaccinera, jag har ju gjort grunden, och som sagt 300 kr är en piss i nilen i det stora hela.

Man har ju ett antidotmedel i andra länder- läs ovan..

Vi behandlar bara symptomen. som att ge 17 i att behandla giftormsbett utan antiserum- om det nu skulle finnas vacc. mot det:angel:

vi har allså inget botemedel- fast det finns:confused:

En fundering/tanke.. Det du citerade avser föl. Föl kan få sk shaker foal syndrome. De har då ätitfoder med botulinumbakterien på. INTE toxinet alltså. Men sen bildas toxin i magtarmkanalen och fölet får botulism.

Jag ANTAR att det är lättare att snabbt gissa rätt på ett shaker foal, än på en vuxen häst med botulism, och enklare sätta in antidot? T ex USA har ju helt andra fölpopulationer än Sverige med..

För på vuxen häst så de som inte klarar sig (dvs de flesta och alla som fått i sig dödlig dos, och den är liten) de dör ju fort, inom 2-3 dygn. Och i Sverige är nog de flesta avlivade av djurskyddsskäl innan de plågsamt hinner självdö.

Det finns ju ingen möjlighet att bekräfta botulism inom den tiden (det tar en vecka..), så problemet borde vara att veta när antidoten ska ges? Alltså om det veterinären har framför sig är botulism eller annat. Frågan är om antidoten kan ge ngn 'skada' om det INTE är botulism? (Och hur dyr/inte dyr den är).

Annars kan ju det vara svaret, att det är lättare att bedöma att det på föl sannolikt är botulism (shaker foal syndrome) än på en vuxen häst bedöma att det sannolikt är botulism - innan det är 'försent' alltså?

Eller så sitter det tragiskt nog i att Sverige har så få fall. Läste för ett bra tag sen någonstans att försäkringsbolagen inte ens är intresserade av att forska om det, för det är så sällsynt så det är som inget reellt problem för dem. (I egen översättning, botulism kostar dem inte några pengar att tala om).

Frågan är ju också om de som inte vill vaccinera skulle vilja lägga pengar på en antidot?

Jag betalade 500 kr förra veckan, priset hade gått upp sa veterinären :crazy:. Jo jag märkte det.

Jag betalade 500 kr förra veckan, priset hade gått upp sa veterinären :crazy:. Jo jag märkte det.

Själva vaccinkostnaden?

Jag vacc ju senast i augusti, eller om det var september, då låg det på strax under 300 kr, för själva vaccinet (sen tillkommer ju kostnad för själva arbetet osv, men det går ju in under de andra vacc med)

Så en rejäl höjning i så fall ja :S

En fundering/tanke.. Det du citerade avser föl. Föl kan få sk shaker foal syndrome. De har då ätitfoder med botulinumbakterien på. INTE toxinet alltså. Men sen bildas toxin i magtarmkanalen och fölet får botulism.

Nej om du läser avser det nedre vuxna hästar

Studier har
visat att mortaliteten hos föl minskar från 90 % till mindre än 20 % med
antitoxin (8). Hos vuxna hästar är mortaliteten strax under 30 % om
antitoxinet ges innan patienten har blivit liggande

Javisst, men föl sänks mortaliteten mer på, och på vuxen häst är det just med tillägget 'innan de blivit liggande'. Föl har inget tillägg (dvs där tycks det inte avhängigt om antidot ges innan de blivit liggande), så frågan är hur lätt/svårt det är att korrekt anta botulism på vuxen häst (och vad som sker om antidot ges i ickebotulismfall då), om dte spelar in varför antidot inte används i Sverige, eller en del av anledningen.

Just för att man inte (någonstans i världen) kan få bekräftat diagnos långt innan det är för sent.

De förklarar ev. felmarginal med att en häst kan ha funnits med 2 ggr i statistiken.

Klart att det är svårare att bedöma en sjukdom som är så pass ovanlig o som man inte ens anser sig kunna behandla. Den ses ju som fatal.

Jag tycker nog att mortalitetsprocenten utomlands är ganska låg för att vara "obotlig sjukdom".

Fast obehandlat så mortalitet på 90% för föl, det är ju inte lågt? Stod inte i ditt citat vad mortaliteten obehandlat var för vuxna, står det?

Sen är ju frågan om det skiljer sig mellan typ B och övriga typer (i mortalitet obehandlat alltså). Finns ju antidot mot B och en till typ (D? minns inte).

Även i Sverige så t ex SVA informerar ju tydligt om att hästar kan överleva - då handlar det dock om de som inte fått i sig dödlig dos.

Men mortaliteten i botulism för fullvaccinerade hästar är i Sverige 0%. Dvs väldigt mycket bättre vaccinera än ge antidot. Sen borde ju antidot ändå finnas tycker jag, om det inte finns någon stor hake med det givetvis, men frågan är hur många som av bla ekonomiska skäl valt att INTE vaccinera som skulle vilja betala för antidoten som sagt? Om det spelar in (efterfrågan helt enkelt), jag vet inte om den är dyr? (men t ex huggormsantidot är grymt dyrt)

Men det självklara för mig vore att man vaccinerar, och för de djur som inte hunnit färdigvaccinerats men drabbas där finns antidot att tillgå. Så borde det vara även i Sverige tycker jag. Men kan INTE se att en antidot är en anledning att inte vaccinera? När vaccinet iaf för typ B so far ger 0% mortalitet och antidotbehandling av insjuknade djur ger 20-30% mortalitet..

Liknande trådar

Hästvård En fråga som jag undrar om någon kunnig hört något om av veterinär! Är det farligt/har någon biverkning att vaccinera mot...
2
Svar
20
· Visningar
3 419
Senast: Nafayette
·
Hästvård Pratade med en veterinär häromdagen ang botulism/vaccinering/antal fall per år. Han sa att han hört siffror som sa att: ca 10...
Svar
9
· Visningar
1 201
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V