Är det bara i Sverige vi vaccinerar mot Botulism?

Sv: Är det bara i Sverige vi vaccinerar mot Botulism?

Jag har valt att sluta vaccinera 2 av mina hästar i samråd med veterinär.
Har ju haft sådan otur att de blivit väldigt sjuka vid vaccinering, framförallt vid influensa, men även vid botulismvacc.

Biverkningarna bedöms som störra fara, än att de skulle få botulism.

Jag håller med dig alex, att det ekonomiska är en piss i havet, även om man har fler hästar, dock blir det ju avsevärt dyrare när man som jag, fått vaccinera vid olika tillfällen. (Och även ta ut vet efteråt, inkl klinikkostnader).
Jag försöker ge min hö största delen av året. Men under dec-april blir det hösilage.

Hade jag inte haft mina hemma, eller köpt hösilage av samma bonde sedan åratal, så vete katten om jag vågat sluta vaccinera. :crazy:

Jag vet ju hur dina drabbats, och hade tveklöst också slutat vaccinera i ditt läge :S

Förr, när vaccinet bara såldes i femdos, och var tvungen att förbrukas när det öppnats. Då vaccinerade jag INTE helt enkelt för jag inte ansåg kostnaden stå i proportion för vad jag fick för pengarna, då det är så liten risk. Jag köper likt dig av samma (duktiga och kunniga) leverantör, har småbal och står hemma.

Av slentrian lät jag bli vaccinera några år efter det kom i singeldos, men sen köpte jag en fullvaccinerad. Och att sluta vaccinera den kändes dumt, men att skydda EN och riskera TVÅ - då hade jag aldrig förlåtit mig själv om ngt hände. Så då grundade jag de två jag hade, och sen dess har jag vaccinerat alla. Är de inte vacc när de kommer grundas de.

Håller fö med att hade jag stått inack hade jag absolut inte vågat låta bli generellt, jag har sett för mycket tveksamt silage (i storbal ffa).

Men jag har full förståelse för båda sidor, både de som vacc och de som inte gör det - antagligen för jag varit på båda sidor. Sålänge folk baserar sitt beslut på fakta så finns ju eg inget rätt eller fel. Men gäller att man baserat på fakta, och t ex vet att ingen fullvacc häst dött och inte tror att vacc ändå inte ger fullt skydd t ex osv. Men om man vet fakta men bedömmer att det är så liten risk och att man väljer att avstå - så jag lägger faktiskt inga värderingar i det. Men har numera valt annorlunda själv.

Men, med de vaccinreaktioner dina fått som sagt, så skulle inte låta dem komma i närheten av vaccin - det är ju faktiskt som jag ser det större risk de förlorar livhanken av vaccin än av botulism..

Fast det finns ju ingen riktigt bra diagnostikmetod. Eller jo, mustestet är väl bra men kostsamt och det går åt många djur för ett prov. Nu är det väl bättre metoder på gång tämligen snart om "allt" fungerar.

Finns det inte i S. eller någon annanstans menar du?

Såg nu att det går att få via licens o att det kostar 1,6 mille för en dos:eek:

Tror inte att det kostar så mkt utanför S.

Fast obehandlat så mortalitet på 90% för föl, det är ju inte lågt? Stod inte i ditt citat vad mortaliteten obehandlat var för vuxna, står det?

Sen är ju frågan om det skiljer sig mellan typ B och övriga typer (i mortalitet obehandlat alltså). Finns ju antidot mot B och en till typ (D? minns inte).

Även i Sverige så t ex SVA informerar ju tydligt om att hästar kan överleva - då handlar det dock om de som inte fått i sig dödlig dos.

Men mortaliteten i botulism för fullvaccinerade hästar är i Sverige 0%. Dvs väldigt mycket bättre vaccinera än ge antidot. Sen borde ju antidot ändå finnas tycker jag, om det inte finns någon stor hake med det givetvis, men frågan är hur många som av bla ekonomiska skäl valt att INTE vaccinera som skulle vilja betala för antidoten som sagt? Om det spelar in (efterfrågan helt enkelt), jag vet inte om den är dyr? (men t ex huggormsantidot är grymt dyrt)

Men det självklara för mig vore att man vaccinerar, och för de djur som inte hunnit färdigvaccinerats men drabbas där finns antidot att tillgå. Så borde det vara även i Sverige tycker jag. Men kan INTE se att en antidot är en anledning att inte vaccinera? När vaccinet iaf för typ B so far ger 0% mortalitet och antidotbehandling av insjuknade djur ger 20-30% mortalitet..

De förklarar ev. felmarginal med att en häst kan ha funnits med 2 ggr i statistiken.
Det var över statistiken i antalet drabbade hästar i S.

Nåväl. Om serumet är så hiskeligt dyrt så torde det mer vara så att man inte fodrar med ensilerat foder annat än när säkerheten är rigorös- läs Horsehage. Man har inte ens den promillerisken.

De fodrar väl med hö o halm i andra länder o risken krymper drastiskt. Torrt foder. Kraftfoder är oxå tämligen säkert;)

Det var över statistiken i antalet drabbade hästar i S.

Nåväl. Om serumet är så hiskeligt dyrt så torde det mer vara så att man inte fodrar med ensilerat foder annat än när säkerheten är rigorös- läs Horsehage. Man har inte ens den promillerisken.

De fodrar väl med hö o halm i andra länder o risken krymper drastiskt. Torrt foder. Kraftfoder är oxå tämligen säkert;)

Varken större eller mindre risk med HorseHage, varför skulle det vara det? HH är helt vanligt plastat vallfoder, bara förpackat i minibalar.

Men HH finns i olika TS, och det är inte säkrare än annat välskördat och vällagrat foder. Du kan få dåliga balar HH med, balar HH där plasten är perforerad osv.

Jag hade faktiskt mer (procentuellt sett) dåliga HH-balar än jag har av mitt ordinarie. Nu är det oavsett ytterst få balar som får kasseras men ffa HHs High Fibre var ett mindre lyckat koncept iom grövre strån och större risk för perforering, mer luft i balen osv så betydligt mer lagringsinstabilt.

Det HH 2:a skörd och blött jag hade var lika utmärkt som det blöta 2:a skörd jag köper av min ordinarie leverantör.

Det är inte varken bättre eller sämre kontroll på HH än på vilket annat professionellt odlat foder som helst, och absolut inte någon 'rigorös' kontroll så det får du gärna utveckla?

Som förtydligande, jag har inget emot HH, det är otroligt behändigt med den lilla balstorleken om man ska fodra en häst, det är lätt att ta med sig och fodret likvärdigt annat silage. Och då det hos respektive odlare (4 st i Sverige) tas sådana otroliga arealer och många skördar kan man ofta hitta ett parti med precis de värden man vill ha. (Likväl som de tyvärr får in skitvärden mellan varven med). Men det är inget speciellt förutom balstorleken med HH.

Jag har också hört från flera håll att man inte vaccinerar mot botulism i Danmark. Men det är en hemsk sjukdom och jag skulle inte chansa. Jag skulle vaccinerat oavsett vad de andra gör (eller inte gör).

Problemet är att det finns inget vaccin mot det i Danmark. Vet såg ut som ett frågetecken. Ingen annan hade hört talas om det.

Och jag har tyvärr inte möjlighet att köra över min häst till Sverige varje år för att vaccinera. Bara resan går ju på omkring 5000 kr med bensin, broavgift, vetkoll osv.

Problemet är att det finns inget vaccin mot det i Danmark. Vet såg ut som ett frågetecken. Ingen annan hade hört talas om det.

Och jag har tyvärr inte möjlighet att köra över min häst till Sverige varje år för att vaccinera. Bara resan går ju på omkring 5000 kr med bensin, broavgift, vetkoll osv.

Nu vet jag inte hur det fungerar i Danmark, men kolla upp om det finns möjlighet att använda det på licens kanske kan vara en ide?

I Sverige får ju vissa läkemedel som egentligen inte är godkända i Sverige användas på licens. För de flesta (finns säkert undantag) är själva licensgrejen en enkel procedur att ordna, och finns licensen kan apoteket beställa hem det och expediera det.

Har satt min vet på research!
Tack. :)

Finns det inte i S. eller någon annanstans menar du?

Såg nu att det går att få via licens o att det kostar 1,6 mille för en dos:eek:

Tror inte att det kostar så mkt utanför S.

I Sverige har vi hittills använt mustester. Men man håller på att testar ut nyinköpt utrustning för att just påvisa toxinet i serum (en massspektrofotometer tror jag det var).

Vet ej hur det ser ut i resten av världen. Jag misstänker att Michigan State uni. kör. De har en jättepanel för förgiftningar och allt vi inte tar själva skickar vi dit. Tämligen billig analys men dyr frakt.

Liknande trådar

Hästvård En fråga som jag undrar om någon kunnig hört något om av veterinär! Är det farligt/har någon biverkning att vaccinera mot...
2
Svar
20
· Visningar
3 419
Senast: Nafayette
·
Hästvård Pratade med en veterinär häromdagen ang botulism/vaccinering/antal fall per år. Han sa att han hört siffror som sa att: ca 10...
Svar
9
· Visningar
1 201
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V