farligt att linda över knäna?

Ämelie

Trådstartare
Jag har fått höra att det är farligt att linda över knäna på hästen, nu menar jag inte ridbandage utan stallbandage som hästen har på sig över natten. Typ att de skulle klämma på nån nerv eller nåt :confused: Själv tycker jag det låter sjukt, men jag har fått höra det av en person som jag anser kunnig (iaf för det mesta ;) ) Så vad säger ni? är det farligt?

Sv: farligt att linda över knäna?

Jag lindar sällan upp med LINDAN över knät men padden kan ju gärna sticka upp, vilket den ju ofta gör på tex ponnyer. Men jag tror att det är bättre att låta knäna vara, eftersom det är en rörlig led, och svår att linda.

Jag lindar inte över knät, men padden täcker knät (equilines stora paddar). Har inte märkt att min häst mår dåligt av det.................

jag lindar aldrig över knät..utan upp till knät..sen har jag alltid padd under:rofl:

Det kan man ju göra om man ska göra sjukbandage. Har hästen ett sår som måste bandageras på överdelen av benet så får man linda ända nerifrån och över knät, men massa bomull över.

Man lindar i 8.or om man måste ha bandage på knä eller has.

Det är ju samma när man ska linda en människas ben. Det måste såklart gå att böja benet.

Tack för alla svar! Och självklart förstår jag att hästen måste kunna röra benet också och att man ska linda i 8: or... Jag lindar inte över knäet, detta var bara nåt jag fick höra.

På HULK-kurs för flera år sedan sades att man aldrig skulle linda stallbandage över knä't, detta eftersom det är risk att hästen knäcker ärtbenet (?) av bandaget när den kliver upp. Om det är sant vet jag inte, men det sitter ett litet ben på baksidan av leden iallafall. Så jag har också hört det.

jag har hört något liknande oxå... alltså att det typ är farligt att linda ovanför carpalen. Det sa min lärare för bara några veckor sen (går naturbruksgymnasium med inriktning häst)

När min ena häst var skadad i somras hade han bandage över knäet med elastiskt linda plus vanlig linda i 2 veckor, stenhårt lindades han och inte knäckte han några ärtben.. han kunde ju fortfarande böja knäet.

ett stallbandage ska ju lindas löst, gör man dessutom i en åtta så är det ju ännu bättre. Många travisar har känningar i sitt knä(n) kanske behöver extra värme över dom, så jag ser inget fel i det, har desutom aldrig fått ngt problem av det

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 395
Senast: Piaff
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 581
Senast: hollypolly
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 104
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat