Mina tankar.
Jag tycker som flera andra att klippet med rottisen är oerhört obehagligt. Det finns en
film ur en annan vinkel som är längre men där man ser själva attacken sämre. Där kan man se hur rottweilern fortsätter cirkulera efter att barnen satts i säkerhet.
Jag tycker även att film nummer 4 visar en mycket obehaglig incident. Det är lättare att förstå hur situationen urartar om hundarna triggas upp. Dels av varandra och dels först av att pojken ramlar, sedan av att mamman lyfter upp honom om man tänker ur rent hundperspektiv. Men i och med att det också är helt naturliga och förståeliga mänskliga beteenden, och det är totalt orimligt att en mamma inte ska kunna lyfta upp sitt barn utan att trigga eller förvärra en hundattack så skulle jag definitivt klassa även detta som direkt farliga hundar.
Gatuhunden i nummer 5 skulle jag också klassa som en farlig hund, men min gissning är att orsakerna är helt annorlunda än de som man kan se hos hundar här. Det finns som sagt mängder med liknande klipp på gatuhundar i Indien(och Pakistan...
) som angriper människor, inte sällan barn. Jag tror att dessa hundar snarast går att jämföra med vilda djur men som saknar skygghet för människor. Deras angrepp är i så fall mer att likna vid när t ex vargar i djurparker skadar folk än när vi letar anledningar till att hundar som är våra husdjur blir farliga.