Alltså att det finns idioter som fortfarande håller på så är det ju ingen tvekan om, men åker du till valfri brukshubdsklubb och anmäler dig till valfri kurs i vilken gren som helst så är sannolikheten att du stöter på erkända hundinstruktörer som förespråkar våld och hårda tag extremt låg. På väldigt många kurser får man inte ens lov att ha stryphalsband längre liksom. Att personen "tränar mycket hund" säger ingenting om vad han har för hundkunskap öht. Så jo, jag vidhåller att vi numera har en helt annan syn på hur hundar ska fostras och tränas om man ser till den allmänna synen på ämnet än vad vi hade bakåt i tiden. Tyvärr kommer det alltid att finnas idioter som verkar enligt gamla förlegade läror men dessa definierar inte "hundmänniskor" som grupp.
Det jag svarade på var "Förr var det nog rätt vanligt att man ansåg att hundar ska bara lyda, punkt slut och gjorde hunden något man inte tyckte om så skulle den uppfostras och tuktas hårdare bara. Såna dagar är i mångt och mycket över nu om man ser till den allmänna bilden av hundträning och hunden är numera ansedd som en varelse med lika mycket olika känslor som oss människor." För det är något jag hört ganska ofta, och har hört även av instruktörer och medtränare på brukshundsklubben när vi gick valpkurs, unghundskurs och rallylydnad. Vilket gjorde mig förvånad eftersom jag trodde att det var förlegade metoder att använda hårda tag för att korrigera fel av utbildade hundinstruktörer.
Men visst ska man se långt bakåt så skiljer sig synen på hund sig åt väldigt mycket. Tex när min mamma växte upp så hade de jakthundarna enbart i hundgården och de sköts ihjäl ganska fort om de inte jagade ordentligt. Idag omplacerar man dessa hundar i en större utsträckning, och fler jakthundar lever som familjehundar. Men jag upplever inte samma som du gällande sättet att fostra hundar på. Och då har jag folk i min omgivning som går diverse hundkurser o dyl.
När jag skrev tränar mycket hund så var det mest en reaktion på dina ord om allmän hundträning. Denna man tränar väldigt aktivt med sina hundar, och är inte ensam i sin krets att köra den hårda synen. Han tränar bla för instruktörer, ihop med vänner, ensam och ställer upp i prov/tävlingar. Jag definierar honom som en kunnig hundmänniska, och pratar gärna hund med honom förövrigt. Ser honom inte heller som någon idiot, utan snarare som en person som kör på ett koncept som han och hans breda hundkrets anser fungerar bra.