Farliga brunster

aldente

Trådstartare
Har nu dom senaste veckorna sett två och hört om ett sto som har blivit helt galna vid brunst. Dom två är ponnyer och båda gick inte att ta i för då sparkade dom och pep och pissade åt alla håll. Den tredje var ett hbl som utöver detta sparkat sönder stallet och bitit sig själv blodig i flankerna. Behöver väl inte tillägga att ingen av dom var ridbar vid brunst. Alla var mkt ömma i skinnet.
Man blir ju lite komfunderad efter förra årets svaga brunster :confused: .
Är det någon som varit med om något liknande, går det över?
Går det att hormonbehandla så att hästen blir normal igen ?

Sv: Farliga brunster

Ja, jag vet att det går att behandla dom. Men hör med din vet. Om det är lämpligt att göra det. Vänta in nästa brunst och se hur dom beter sig då.

Ingen av stona är mitt (tack ock lov) vet att den ena ponnyn är behandlad och halvblodet är på väg att behandlas. Ponny nr två är på väg till himmlen för hon har skrämmt vettet ur sin lilla ägare.

Vad synd for ponnyn nummr 2. Det maste ju finnas nagon kunnig manniska som kan ta hand om ponnyn?? Inte ska dn behovas slaktas bara for att den beter sej lite val haftigt under brunst??!!

Tro mig, det är så att ponny nr 2 är konstant "brunstig" + att hon hat en del andra skavanker sedan innan. Det bästa för den ponnyn är nog att få resa till Trappelanda... :cry:

Det dreier seg vel om nymfomani? I veterinærfag på folkehøgskolen lærte vi iallfall at i slike ekstreme tilfeller som med den ene ponnihoppa du snakker om, er det som regel ingen annen vei enn å avlive. Men jeg har ikke satt meg videre inn i emnet, og det er ho synd å måtte ta en ellers frisk ponni :/

Liknande trådar

Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 014
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 026
Senast: Boj
·
Avel :devil: Skogstokig, ja det är bara förnamnet. I dag har jag nästan skjutit ett hästskrälle. Men bäst att ta det från början. Men...
13 14 15
Svar
280
· Visningar
54 140
Träning jag har ett sto som jag tror inte gillar valacker :confused: hon skulle gå i en hage med ett sto och en valack. stoet kärade hon ner...
Svar
2
· Visningar
858
Senast: GebaGirl
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hitta sin fysiska hobby
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat