Färgtråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd

Ju mer jag läst runt efter att ranunkels post där det uppenbarligen handlade om svartbruna ju mer har jag börjat förstå att svartbruna är just dessa E^D och alltså saknar även svartbruna vanligt augotianlag samt går alltså inte att särskilja från de svarta på DNA proverna som görs idag för det finns inget test att göra för det svartbruna anlaget utan de ser ut att vara svarta på vanligt DNA iom att de saknar augoti och är EE el Ee på redfactor precis som en svart.

Just den du visat bilder på är ju en typiskt svartbrun med den bruna kanten vid mulen.

Hon har ingen brun kant runt mulen? Varken på riktigt eller på min dator. Men det är väl just det som är svårt, beror ofta på vilken inställning man har på skärmen.

Du ser ju tydligt "mjölmulen" i mörkbrunt på bilderna inte alls samma färg som övriga ansiktet. En typisk sak som skiljer svart från svartbrunt.
Ser du inte det så har du nog fel inställning på din datorskärm. Själv har jag ett specialprogram i min dator som alltid ger mig exakt den färginställning ett fotografi har därav blir färgnyanser knivskarpa när jag öppnar bilder med denna. Extrem skillnad mot om jag tex tittar på bilder med laptopen som inte har något sådant där blir det mesta mörkt och blurrigt och man ser inte sådana detaljer, tänker på det ibland i färgdiskussioner när vissa har extremt konstiga kommentarer åsikter om färger att de säkert sitter med dylika skärmar med dålig färgåtergivning.

Men om det nu är så att svartbruna och svarta ser exakt likadana ut på DNA-test, så kan man ju undra om DNA-testet för det borde finnas eftersom det uppenbarligen inte ger ett korrekt svar.

Det är samma sak med många olika anlag som de vet att de finns men de ännu inte kan spåra via DNA testet. Efterhand som de hittar de rätta markörerna så kommer fler och fler färger/anlag man kan testa för.

Du testar ju dessutom aldrig för någon egentlig färg du testar för att se vilka anlag hästen har.
I ditt fall gissar jag att hon testats om hon har något augoti anlag eller inte något som normalt skiljer svart från brun häst. Men som sagt även det de i USA kallar nearly black saknar augoti och på beskrivningarna om nearly black så kan det inte röra sig om något annat än det vi kallar svartbrun och det som benämns E^D som inte finns några tester för ännu.

Det syns ju glasklart på kortet du postar du menar alltså på fullaste allvar att du tycker att hon är samma färg i hela ansiktet och ser inte att hon är betydligt brunare sista dm ner till näsborrarna ?

Gylle - man kan ana en ljusare färgton runt mulen, själv är jag övertygad om att det är samma solblekta färg som det bruna på resten av kroppen.

Jag har inte följt de senaste rapporterna, men det jag har fått till mig är att svartbrun är en "extremvariant" av mörkbrun och således bärare av aguti. Den som berättade detta sa att alla de svartbruna h*n kände till som hade testats hade haft agutigenen. Och detta förklarar väl kanske också svårigheten att dra gränsen mellan vad som är svartbrunt och vad som är mörkbrunt. Den ponny som anges som svartbrun i Furugrens bok hade nog jag själv benämnt som mörkbrun...

Jag har ingen aning om hur någon bild i boken ser ut. Men det finns ju inte en chans i världen att förväxla mörkbruna och svartbruna då är man ju helt galet på det hur en svartbrun ser ut. En svartbrun är kolsvart på kroppen men har just den typiska mulen, ögonvrån och ofta ljumskvecket i brunt den är inte alls mörkbrun någon annanstans på kroppen då är den inte svartbrun utan just mörkbrun.
Det de i USA benämner nearly black E^D har exakt den beskrivningen som jag skrev ovan på svartbrun och dessa har INTE augoti.
Om någon felaktigt benämner mörkbruna hästar för svartbruna säger ju ingenting om de svartbrunas anlag utan bara mer om att den som gör det saknar kunskap om hur en svartbrun häst ser ut.

Här har du tex ett svartbrunt föl (sitter vd fel dator pga åska har bättre bilder i den andra) som du ser helt svart förutom "mjölmulen" och ögonvinkeln. Finns inget brunt när hans päls för övrigt förutom då de typiska svartbrun fälten och nej han är inte svart hans helsyster var det däremot som nyfödd och det går inte att ta fel på hon var korpsvart hela mulen och ögonvrån också.

DSC_0465.jpg

Pja, du kan ju idiotförklara Bo Furugren (författaren till boken) om du vill.
Så här ser sidan ut, som jag syftar på.
DSC03233_zpse481c03f.jpg

Jag vet mycket väl hur en svartbrun ser ut.

Ja och läser man texten så blir det ju uppenbart att namnet felaktigt under en period använts även om mörkbruna hästar det står ju dock klart och tydligt att den återigen har fått tillbaka sin gamla betydelse och inte skall användas till mörkbruna hästar, klart som korvspad att ett antal hästar har augotianlag om man benämner mörkbruna hästar som svartbruna. En "riktig" svartbrun det som i USA benämns nearly black (de använder aldrig uttrycket svartbrun) har inget augotianlag utan är en modifiering på E locus.

halv kl, eller nåt

Överlag finns det nog mkt förvirring runt svart/svartbrun/mörkbrun, och massor av felreggade hästar.

Denna är reggad som mörkbrun, enligt mig solklart svart:

Nu hade jag ingen bild så fick ta från en film, men man ser ju tydligt det ljusare partiet vid mulen. Han är reggad svart. Riktigt vad han är egentligen vill jag inte svära på, men inte svart och jag skulle inte vilja säga svartbrun heller. Mörkbrun eller gulsvartbrun (mamman gulbrun).

Skulle kunna vara bleksvart, men jag svär inte på det.

Och ja, det finns MASSOR av felreggade svarta/mörkbruna/svartbruna
Framförallt är det väldigt många som tror att svart är något väldigt exotiskt som knappt finns och om det skymtar minsta lilla rödbruna hår på dem så "kan de inte vara svarta"... :crazy:

Jag brukar titta rätt mkt på hur de ser ut i huvudet när jag avgör vad jag vill kalla svart. De kan ju bli solblekta på kroppen, hästen på min översta bild var ganska brun över hela bålen sommartid, men hela tiden svart runt mule och ögon. Även bilden du lade upp på lilla lurvet för några inlägg sedan är ju helsvart i huvudet.

För mig kan den undre hästen inte vara svart eftersom han är såpass ljus runt mulen. Men kan ju som sagt vara gulanlag som spökar där också, men har (eller, har haft) en gulsvart NF som granne och även den är helsvart i huvudet.

Hittade en annan bild på honom, hur han (eller iaf huvudet) ser ut vintertid:

walle_184161492.jpg

Jag tror den är gulsvartbrun. Har den ljusa ögon?

Vi hade tidigare en häst på ridskolan som såg precis ut som på ridbilden du visar, dvs ganska mörkbrun/svart med gula toner, samt "svartbrun teckning" (ljusare på mule och i ljumskar mm).

Jag är ganska övertygad om att hon var gulsvartbrun (ev. mörkgulbrun men det vore skumt iom den ljusa mulen :cautious:). Pappa gulbrun och mamma svartbrun.

Bild:
5430.jpg

Precis så ser min häst ut.

Han har brun pappa och mamma, gulbrun morfar.
Jag tror att hans mamma också är gulsvartbrun trots att dom är reggade som bruna.

Ska se om jag kan få in några bilder på dom senare...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka