Färgtråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd

Jodå, det är fullt möjligt att två svarta får brun avk. Klipper från en alldeles utmärkt färggenomgång på angloarabföreningens hemsida, rekommenderas!:
http://www.angloarab.se/undersidor/farger_svart.htm

Bäst att påpeka att det inte bara gäller anglo om nån tror det. Jag har en (därför jag läst på) och jag är 100% på att båda föräldrarna är korrekt reggade som svarta, stoet fött hos mig och hingsten genotypad, alla dna:ade. Vill ngn veta vilka de är pm:a mig.

Det finns ingen svartregel – två svarta kan få en brun avkomma.
Tvärt emot vad man kan tro, finns det ingen regel som säger att två svarta kan lämna svarta och fuxfärgade avkommor tillsammans, men inte bruna.

Betäckning mellan två svarta hästar resulterar ibland i en brun avkomma. Detta på grund av att alla svarta hästar inte har genotypen aa E – (dvs EE eller Ee). Om två svarta hästar har genotypen aa E – är det omöjligt att de får en brun avkomma tillsammans. Hästar med genotypen aa EE och aa Ee benämns recessivsvarta.

Undantaget. Alla svarta hästar har inte dubbel uppsättning av a.
Det finns en gen (E D) som ger svart trots att A-genen finns. Detta på grund av att A-genen inte har någon effekt på genen E D. Dessa svarta hästar benämns dominantsvarta. Det innebär att begränsningsgenen A kan finnas hos svarta hästar och de kan i sin tur, med svart partner lämna ett brunt föl
.

Haha nu är de ute och snurrar ordentligt D är ett anlag som lägger sig ovanpå precis som tex skimmel eller gul, den effekt D har är att den bleker men inte som ett skimmelanlag utan en stabil avblekning som är konstant en fux ser tex rosa ut, en svart grå osv. För övrigt ett mkt ovanligt anlag enl US Davies.

Här har du för övrigt sidan där US Davies skriver om de olika anlagen så se du själv hur tokigt de är på det två svarta hästar kan inte få brun avkomma då är en av föräldrarna inte svart.
http://www.vgl.ucdavis.edu/services/coatcolor.php#gened

Fast förklaringen med Dominantsvart finns i Bo Furugrens bok också.

Och det finns fall där två svarta fått brun avkomma, där alla är DNA-testade för både färg och släktskap.

Och genen benämns inte som ett D utan som E^D, och sitter alltså på samma locus som E och e.

Har dock ingen aning om hur vanlig den är, eller om den ens finns hos alla raser.

Och här har du studien som detta grundar sig på, det grundar sig på en enda arabhingst som de antog baserat på avkommorna var detta "udda" för att den bara fick svarta eller NÄSTAN svarta avkommor. Läser man vidare så blir det intressant för de menar på att hästar med bruna partier tex i ljumskarna men helsvarta på kroppen är att räkna som svarta eller sk nästan svarta. Deras beskrivning om var hästarna kunde vara bruna ger en tydlig signal de pratar om vad vi benämner svartbruna. Att svartbruna kan ge brunt är ju ingen nyhet.
Så jag skulle helt klart säga att E^D handlar om svartbrun och inget annat.
En svartbrun kan ju mkt väl "lura" in sig som svart om de bruna partierna är väldigt få eller väldigt mörka, jag har en sådan själv i min 09 hade man inte sett honom hela tiden sedan födseln hade man mkt väl kunnat tro att han var svart för de bruna partierna är i stort sett försvunna sedan han var ca 1 år och även innan dess var de absolut inte framträdande mer än som riktigt liten. Som nyfödd går det däremot inte att ta fel på en svartbrun kontra svart för den svarta är mer blåsvart än vad de svartbruna är oavsett hur lite brunt de svartbruna har. Svartbrun verkar vara en "stark" gen. Joys mamma var svartbrun vid födseln och har av alla avkommor jag känner till bara fått svartbruna, Joys tre avkommor är 2 svartbruna och en svart alla har brun mamma. Båda de svartbruna har varit diskret bruna så med deras definition i studien så skulle alla tre räknats som svarta.
http://www.biomedcentral.com/content/pdf/1297-9686-29-3-403.pdf

Det behövs mer information för att veta säkert vilka färger som är möjliga, t.ex stoets föräldrars färger, hingstens födelsefärg och hans föräldrars färger.
Det man kan säga är att det troliga är att det är 50% chans/risk (välj själv ;)) för skimmel (säkert om bara en av hingstens föräldrar är skimmel)

Nu ska vi se... Pappa svart, farfar mörkbrun, farfarsfar brun. Mamma mörkbrun, morfar mörkbrun. Tja, väldigt mycket mörkbrunt i henne :angel:, och hon är mörkbrun själv ;)

Tror hingsten är född brun...
Känns som att en framtida fölis har störst chans/risk att antingen bli skimmel eller mörkbrun enligt mig med noll koll på färger och anlag... :banghead: :meh: :D

Brun, Mörkbrun, Brunsvart, Gulbrun, Brunbrun :)

Ni som vet! Vad kallar man brun häst som är ljusare på mule och mage. Är den "bara" brun? Se mitt sto nedan. Hon blir mycket ljusare på sommaren, ser mer mörkbrun ut på vintern. De ljusa partierna blir oxå betydligt ljusare på sommaren.
(1)+REV.jpg

Jag tycker den ser mörkbrun ut. Har den en gul förälder? Annars kan den aldrig vara gulbrun.

Mitt eget sto är som ditt men mörkare. Nästan svart på vintern med normalbrun mage, flank och mule samt ljusa överhår på benen. På sommaren är hela hon normalbrun och de ljusa partierna drar åt gult.

Ja, 25% av de "gula" blir dubbelgula, BEC.

En bit tillbaka, så det är kanske inte aktuellt längre, men det är lite fel!

"Enkelgul" x "dubbelgul" ger 25% utan gulanlag, 50% med ett gulanlag och 25% "dubbelgula". Andelen av alla föl är alltså 25%, men andelen av de gula blir 1/3 dvs ca 33%

En bit tillbaka, så det är kanske inte aktuellt längre, men det är lite fel!

"Enkelgul" x "dubbelgul" ger 25% utan gulanlag, 50% med ett gulanlag och 25% "dubbelgula". Andelen av alla föl är alltså 25%, men andelen av de gula blir 1/3 dvs ca 33%

En dubbelgul häst har två gula anlag och inget "icke gul" anlag och lämnar därför alltid ett gult anlag till alla sina avkommor eftersom varje förälder alltid lämnar iväg ett anlag.

En vanlig gul har ett gulanlag och ett icke gulanlag det är därför det är 50% chans att den lämnar vidare sitt gulanlag.

Solblekt päls....
Har inget med den genetiska färgen att göra

Här är en svart...
lovis.jpg

Ja, jag rättar mig själv och ber om ursäkt! Ursprungsfrågan var isabell x bork/gulbrun, alltså "enkelgul x enkelgul" och sedan stämmer resten, alltså 25% utan gulanlag, 50% med ett gulanlag och 25% "dubbelgula".

Andelen av alla föl är alltså 25%, men andelen av de gula blir 1/3 dvs ca 33%

fråga: Om min fuxarab (fux far brun mor) betäcker mitt ponnysto som är fux (svart welsh sec C far brun arabmor (brun far fux mor)). Kan det bli annat än fuxföl eller?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka