Färgtråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd

Heter inte bork heller ;)

Gimlan; min pärlvita var helt kritvit, hon hade även ett skimmelanlag (ja bara ett, hon är färgkollad) :D

kl

who f*cking cares? jag skulle vilja säga buckskin för så heter det i cowboyvärlden. och albino för mig är en vit häst med blå ögon :devil:

Eftersom albino är en genetiskt defekt och inte en färg, så är det faktiskt fel att kalla dem albino. Albino förekommer inte ens på hästar...

Den stora fördelen med de svenska benämningarna är att de följer färggenetiken i stället för att beskriva hur de ser ut, med diverse fantasifulla benämningar på färgnyanser.

Eftersom albino är en genetiskt defekt och inte en färg, så är det faktiskt fel att kalla dem albino. Albino förekommer inte ens på hästar...

Jag blir faktiskt förbannad när folk kallar dubbelgulingar albino, det är ju som sagt en defekt, vilket dubbelgul inte är. Samt att albino ger ett feltänk gällande färgnedärvning.

Fast då fattar alla vilken "färg" jag menar oavsett om ordet beskriver fel och det är det viktigaste för mig.

Jag och de flesta som jag känner som inte är mer insatta är uppväxta med att man kallade det albino, det hänger kvar. Vi (Jag) struntar i vilken grundfärg hästen har. Ser jag en vit häst med blå ögon på en tävling tex så kan jag säga till min kompis typ "kolla albinon där borta, undra vad det är för ras"

Inte säger jag "kolla den dubbelgula där borta...." Min kompis skulle undra vad jag pratade om!

Men jag vet också att det finns poliser här på buke men jag tycker inte det är nåt att lägga energi på att bry sig om. Jag säger tex fortfarande ofta "nordsvensk travare" vilket också är "fel".

Och som någon annan påpekade så säger jag fortfarande bork om jag pratar med en "engelskridande" människa och jag säger "buckskin" om jag pratar med en cowboy.

Att folk orkar bry sig är jag mest facinerad över :rofl:

Fast det finns ju då folk som tror/tycker det är fel på hästen. Har jag stött på mer än en gång.

Varför inte säga "Kolla den blåögda hästen därborta" istället då? Och visa att du faktiskt kan hästfärger istället för att visa okunskapen?

Av dom gamla engelsmän jag har pratat med så är Bracken ett namn på en gulbrun/borkfärgad häst..... ;)

Fast då fattar alla vilken "färg" jag menar oavsett om ordet beskriver fel och det är det viktigaste för mig.
vilka "alla"? I dina westernkretsar kanske?
Men om man vidgar vyerna så kan man även komma i kontakt med andra hästmänniskor, som inte har den blekaste aning om vad en buckskin är, eftersom det är en färgbenämning som aldrig har använts i Sverige, annat än hos en liten klick amerikaniserade westernintresserade.

Håller med dig. Vill man att andra ska förstå vad man menar är det säkrast att använda de rätta begreppen.

Håller med er båda två, i synnerhet när det här är en tråd som just handlar om färger och dess korrekta benämningar, nedärvnings"regler" osv tycker jag inte alls det är konstigt att man "rättar" personer som säger/skriver inkorrekta termer.

En anledning till att inte kalla dubbelgula (jag själv vägrar säga blåögd gräddvit för att det är så sjukt krångligt :p) för albino är för att "alla" vet att albinos är det fel på och då sjunker dubbelgula hästar i värde med den långsiktiga följden att det gula anlaget (alltså även gulbruna och isabeller) försvinner.

Färgbenämningar är krånligt - men det vore bättre om alla försökte hålla samma standard. Suckar då och då över engelskspråkiga forum då tex både buckskin och dunn kan vara flera olika färger, och att samma färg kan benämnas på ett antal olika sätt etc. Känns som om det finns färre varianter/sammanblandningar på svenska - kanske för att många färger inte har en så lång historia här eller finns i så stort antal/inom så många raser.
(Å andra sidan skapar det problemet att många blandar ihop olika färger eftersom de är så pass ovanliga. Ta bara avblekbar versus konstatskimmel... långtifrån alla vet skillnaden har jag märkt).

Ja det förekommer. Konstantskimmel och avblekbar skimmel är två helt olika anlag som olyckligtvis har fått samma namn. En avblekbar skimmel är det som oftast bara kallas skimmel, den föds med en färg och bleknar sedan med åldern, vissa blir vita på några år och andra tar decennier på sig. En konstantskimmel ser ut som en superstickelhårig häst, men är mörkare på huvudet, ofta varierar nyansen ganska mycket beroende på årstid. Konstantskimmlar är de som brukar benämnas med sin grundfärg först, t ex svartskimmel, brunskimmel, rödskimmel.

Lite kuriosa: En häst kan teoretiskt vara tigrerad gulbrunblack konstantskimmel avblekbar skimmel skäck om alla anlag råkar bli rätt, fast det är nog inte så vanligt direkt... Själv känner jag en melerad tigrerad brunskäck, den är rätt häftig!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka