Färgtråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd

(fast sen finns en massa konstiga färger som man inte riktigt kan avgöra vad de är egentligen, utan att DNA-testa - ska se om jag får låna en bild på en spännande färg...)
Jag fick låna bilden jag tänkte på...
faumlrg_zps066eb2be.jpg

Pappan till stoet är fux, men känd för att lämna "konstiga färger"
Mamman är brun...
Fölungen är testad och den har INTE gulanlag.

Jag har sett en halvsyster (samma pappa) till stoet med väldigt liknande färg, de var fölreggad som fux :confused: och när den sen ID´-kollades för att få pass så var det nån klurig ID-kontrollant som påstod att den skulle vara musblack. :confused: Nog för att det inte är någon självklar färg men musblack??

Tufft! Jag hade absolut gissat på gulbrun och eventuellt black på det (är skitdålig på blackanlagets utseende på annat än fjordingar). Är stoet alltså konstaterat brun? :confused:

Stoet är inte testat, men hennes föräldrar är solklart fux resp brun och avkomman (som ser ut typ som mamman i färgen) saknar gult anlag. Några blackanlag finns inte överhuvudtaget. Genetiskt är de bruna, men med nån attans konstig nyans.

KL
Min 08:a är sotvit. Svart med två gula anlag och ev ett silveranlag, det sista vore ju en kul bonus. Men vad tror ni? Blir ju ren spekulation, men hon är väldigt ljus för att vara sotvit (finns inga alt. pga att pappan har två svarta anlag, äv han som bär silveranlaget):
292860_10151294887574612_1077652804_n.jpg

(Två år sen om ni tycker hon ser underutveckad ut)

Som föl:
579116_10151299036684612_1632489359_n.jpg

Flugskimmel

Vad avgör om hästen blir helvit eller flugskimmel?

Jag har en teori om att de homozygota blir helvita och de heterozygota blir prickiga, det stämmer för de skimmlar jag träffat. Flugskimlarna skimmlar också av senare än de som blir vita, vilket känns logiskt eftersom de vita har dubbla gener.

Är det någon som vet om det stämmer? Om det är fel, vad är det annars som ger vit vs prickig skimmel? :)

Sv: Flugskimmel

jag vet inte vad som avgör om det blir prickigt eller inte, men jag har träffat massor med heterozygota som är helt vita utan prickar genom livet så din teori verkar inte stämma.
Här har vi en med svart mamma och skimmelpappa:
bjaumlrbysniclas_zpsaa1cfc64.jpg

Har du tittat nära på dessa hästar ? Många har så små prickar att det inte syns om du är 1 meter ifrån dem men vid nära koll så är de fulla med prickar.

Homozygota får också prickar men bara väldigt få jämfört med vad de skulle haft om de var heterozygota.

Sen har det helt klart med arvsanlag att göra också för vissa skimlar har ju stora flugfläckar som de är helt pepprade med redan som ganska unga medans andra alltid bara får små prickar och ofta först när de blir lite äldre.

Själv har jag fått lite känsla av att flugorna påverkas av soltillförseln, de får klart mest prickar på de delar av kroppen som utsätts för direkt solljus.

Sen verkar det också finnas skimmelanlag som helt saknar flugprickar vet bla en connemara där varken stoet eller någon av dess avkommor hade en enda flugprick någonstans och ingen av dem var homozygot och det gamla stoet blev dessutom 25-26 år och som sagt inte en enda prick.

Sen kan man som sagt lura sig om man inte tittar nära, min hingst mamma tex ser kritvit ut från några meters håll men när man tittar närmre är hon fullkomligt pepprad med flugfläckar. Han själv har några enstaka lätträknade prickar främst i ansiktet men misstanken finns att han är homozygot och det är därför han bara har ett fåtal. Han verkar i alla fall ha två helt olika skimmelanlag att ge vidare då en av hans avkommor skimlade tidigt och är helt pepprad med små flugor precis som hans mamma, medans två andra är nästan svarta fortfarande (7 och 4 år), 7 åringen har lite mer grått men ser bara ut att ha enstaka flugor. 4 åringen är helt svart med lite vita stickelhår bara så där går det inte att se några flugor alls.

För att tillägga lite till homo/heterozygot och skimmlar gällande prickar eller ej så finns där studier utförda som faktiskt visar på att det statistiskt sett är fler heterozygota flugskimmlar än homozygota, och vice versa. Så där finns absolut belägg på att det är så.
Sen är det ingen enhällig sanning som gäller för samtliga, så det också har att göra med grundfärgen. Fuxar verkade enligt studien dels skimmla ut snabbare och bli vitare än exempelvis en svart.
Men som sagt - där ligger förmodligen fler faktorer bakom hur hästen kommer se ut som utskimlad. Men teorin om skillnaden mellan homo/heterozygot är inte direkt huggen ur luften utan det finns faktiskt en del belägg för att så är fallet.
Jag har spenderat lite tid med att jämföra lite heterozygoter med homozygoter och kan nog säga att jag tycker mig se ett mönster som stämmer med studien, av det jag sett. Som lite kuriosa kan tilläggas att jag lät testa min egen och en foderhäst för ett par år sedan - bägge helvita födda fuxar. Bägge kom tillbaka som just dubbelbärare:P

Inte direkt riktat till dig Gylle, utan bara lite allmänt till hela diskussionen.

Har du tittat nära på dessa hästar ? Många har så små prickar att det inte syns om du är 1 meter ifrån dem men vid nära koll så är de fulla med prickar.
svar ja, jag har studerat dem på väldigt nära håll, typ ryktat dem ett flertal gånger.

Jag har ett barnbarnsbarn till hingsten på bilden i min hage nu, den är också heterozygot skimmel (mamman fux) utan prickar.

Min gamla Lippa hade massor med prickar där hon var "rosa" medans hon hade få prickar på resten av kroppen. Vet ej vad hon hade för färg som föl men hon var rätt skimlad redan som 3 åring:

15619291.7a105c0d.100.jpg

22 år
14070935.ba92d7cd.100.jpg

Nästa häst föddes som mörkbrun var grå som 2 åring och rejält prickig som 20 åring...

14685951.2530fc0b.100.jpg

14685953.dd019cdb.100.jpg

Ras mässing var hon en Irländsk Hunter med allt från connemara till fullblod och arab i stamtavlan ;)
Mamma var skimmel och pappa var fux...

Det var då attans vad små bilderna blev ? ? ?

Skriver in länkarna också så den som vill kan se bilderna i större storlek:

http://www.ipernity.com/doc/palle/15619291/in/album/297420

http://www.ipernity.com/doc/palle/14070935/in/album/297420

http://www.ipernity.com/doc/palle/14685951/in/album/307587

http://www.ipernity.com/doc/palle/14685953/in/album/307587

Senast ändrad:

Vad kan färgen bli på ett föl om fadern är svart (brun far/svart mor) och modern är palomino (palomino far/brun mor). En ridponnyhingstägare hävdar att ett föl i den kombinationen troligtvis blir svart ? sant eller osant?
Kan kombinationen brun hingst och palominosto ge ett svart föl?
Vad säger ni färgexperter?

Om pappan är EE så kan avkomman bli svart, brun, gulsvart eller gulbrun
Om pappan är Ee så kan avkomman bli alla ovanstående + fux eller isabell.

Vad kan färgen bli på ett föl om fadern är svart (brun far/svart mor) och modern är palomino (palomino far/brun mor). En ridponnyhingstägare hävdar att ett föl i den kombinationen troligtvis blir svart ? sant eller osant?
Kan kombinationen brun hingst och palominosto ge ett svart föl?
Vad säger ni färgexperter?
som gylle sa - ja det är möjligt, men att påstå att den troligtvis blir svart är en mild överdrift som du kan se.

En isabell är ju en fux med gult anlag.
Min svarta "guldklimpen" är resultat av just fux+brun.

En vän sa till mig idag att det var större chans att få en skimmel om hästen är lite "glosögd" på ena sida. Ngn som vet?

pict6679_519fd7f3e087c367aa5d9814.jpg

pict6093_519d3927ddf2b36b7aae2cb6.jpg

Senast ändrad:

Svårt att se på bilden är det bara "synliga" ögonvitor hon har eller är hon grå inne i ögat ? Ögonvitorna är nog lika vanligt oavsett färg det har jag på två varav en skimmel och en mörkbrun.
Är det däremot grått inne i ögat så kan det mkt väl vara ett sk "skimmelöga" och då lär den bli skimmel, man ser det ibland även på färgade men då brukar de alltid ha stora tecken i närheten av ögat och det har ju inte din.

Min skimmel (nästan helt vit nu) får fler och fler flugprickar för varje år. Syns enbart på sommaren och jag upplever att han började få dom efter 10 års ålder och varje sommar blir det några fler....

:)

Jag har dock en annan fråga till färgkunniga;

Vad är procenten på föl-färg om man betäcker ett isabellsto med en borkhingst? Vad resten av stamtavlan har för färger har jag ingen aning om.... :)

75% gult - 25% icke gult, vilken grundfärg är omöjligt att svara på utan att veta om hingsten bär på 1 eller 2 augotianlag och om han bär på rött anlag eller inte. Beroende på vad som gömmer sig i anlag i honom kan det bli antingen bara brun som grundfärg (om han inte bär på rött och har dubbla augoti) eller brunt, svart(om han bara har enkelt augoti) eller fux (om han bär på dolt rött)

kan det bli... ehh... vad heter det nuförtiden? albino? ;) (vet att det inte heter så men ni fattar vilken jag menar då, eller hur :) )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka