Färgtråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd

Jag hade på 80-talet en egen uppfödning, en palominohingst (far cremello moder fux) och han såldes till Danmark för Palominoavel, av fölen som sen föddes där var flera tigrerade! Ingen fattade hur detta kunde ske, men sen när jag kollade moderns stam visade det sig att hennes far var en leopardtigrerad WelshPartbred, jag hade ju bara läst WelshPartbred i hennes registrering. Så tydligen kan ett sånt anlag vara dolt i en generation och plötsligt poppa upp.

Grejen med tigrering är att det är lite beroende av två olika anlag som samverkar på olika sätt. Den ena kan gå dolt och gör ingenting om den inte kombineras med den andra, medans den andra aldrig kan gå helt dolt men däremot kan visa sig så otroligt minimalt att den kan vara lätt att missa.

Ett anlag kallas LP, och det andra kallas PATN och finns i olika former.
Enbart LP ger dig en melerad häst av någon sort. Det är den här som "slår på" eller "slår av" själva complexet kan man säga. Men enbart LP ger som sagt inga prickar, utan enbart melering och kan visa sig såpass minimalt som någon randig hov eller en scleara.
För att det ska bli en riktigt tigrerad häst (eller fewspot) så behövs ett patn med. Det arrangerar det vita i fält kan man säga. Patn utan LP syns däremot inte alls och gör varken till eller från för hästens utseende.

Så det stämmer delvis som du skriver kan man säga. Tigrering kan bitvis ligga dolt i generationer om det rör sig om ena anlaget, men kan också vara dominant och alltid visa sig om än bara i väldigt minimal form.
Vilket anlag som sparades i din hästs fall kan jag ju inte svara på, men var han minimal LP-bärare så kan han ju ändå fått flashiga föl. Hade han ett Patn behövde han bara kombineras med ett sto med LP :)

Ja det förekommer. Konstantskimmel och avblekbar skimmel är två helt olika anlag som olyckligtvis har fått samma namn. En avblekbar skimmel är det som oftast bara kallas skimmel, den föds med en färg och bleknar sedan med åldern, vissa blir vita på några år och andra tar decennier på sig. En konstantskimmel ser ut som en superstickelhårig häst, men är mörkare på huvudet, ofta varierar nyansen ganska mycket beroende på årstid. Konstantskimmlar är de som brukar benämnas med sin grundfärg först, t ex svartskimmel, brunskimmel, rödskimmel.

Lite kuriosa: En häst kan teoretiskt vara tigrerad gulbrunblack konstantskimmel avblekbar skimmel skäck om alla anlag råkar bli rätt, fast det är nog inte så vanligt direkt... Själv känner jag en melerad tigrerad brunskäck, den är rätt häftig!

+ KickiH
Tack för svar. Mitt welshsto är rödskimmel dvs konstantskimmel med fux som grundfärg. hon kan variera enormt i färg som lilstar skriver.
Har haft mina funderingar på att betäcka med en vanlig skimmel och funderade därför på detta med avkommans färg. Tror att skimmelns grundfärg är brun, så det skulle ju kunna bli lite olika varianter.
I år är hon dock betäckt med en fux, så då är det inte mer än två alternativ till avkommans färg :)

En anledning till att inte kalla dubbelgula (jag själv vägrar säga blåögd gräddvit för att det är så sjukt krångligt :p) för albino är för att "alla" vet att albinos är det fel på och då sjunker dubbelgula hästar i värde med den långsiktiga följden att det gula anlaget (alltså även gulbruna och isabeller) försvinner.

Precis :)

ghhhhjhjjj

Nej ingen av dem har augoti för då hade de inte varit svarta. Två svarta kan bara få svart eller fux (om båda bär på rött anlag)

Antingen är någon av föräldrarna felaktigt registrerad som svart (vet flera mörkbruna som felaktigt är reggade som svarta) eller så är det inte rätt pappa.

Ja, det är jag. Vill inte lägga ut bilder här, men båda föräldrarna ser svarta ut. Sen om det blivit fel nånstans vet jag inte, men den planerade pappan är den som anges.

Det händer då och då att stona blir drältiga med fel hingst... Det kan vara allt från att stoet semineras med en Anna hingst än planerat (t.ex pga misstag på avsändande eller mottagande seminstarion) till att en unghingst passar på i ett obevakat ögonblick.

null_zps25a0e096.jpg

Brunskimmel :D

Hej
Hur stor chans har man att få en isabell med svarta ben och man,svans om man tar en svart hingst till ett isabellsto? Kan det bli en rent svart avkomma också?
Vet att hingsten måste vara svart ej svartbrun,men hur vet man att det inte är
en miss där, finns ju faktiskt rätt få riktigt svarta hingstar.
Ni som känner till Sir Oldenburg vet att han är svart och inte kan ge fux.Varför?
Vad händer om jag betäcker ett isabellsto med honom.Kan det bli brunt?

Det finns inte en isabell med svarta ben och svart man och svans, då är det nog en gulbrun du tänker på.

Om du betäcker ett isabellsto med Sir Oldenburg så kan det bli brunt, svart, gulbrunt eller gulsvart (om mamman bär på ett anlag för att göra bruna hästar och det vet man inte eftersom det inte syns på en fux) annars så kan det bli svart eller gulsvart.

Han kan inte ge fuxar därför att han helt enkelt inte bär på anlag för fux (rött). Därför kan han inte heller ge ett isabellföl.

Verkar inte riktigt som att du har koll ditt sto har ett gulanlag (vilket är helt avskiljt från grundfärgerna precis som skimmel är det är alltså ett anlag som lägger sig ovanpå grundfärgen och påverkar). Det är alltid 50% chans att ditt sto ger vidare sitt gulanlag för hon har bara ett gulanlag och ett icke gulanlag alltså är det lika stor chans för vilket som.
Fux med ett gulanlag = Isabell
Brun med ett gulanlag = gulbrun (alltså gul med svarta ben och man och svans)
Svart med ett gulanlag = gulsvart (ser ofta ut nästan som en vanlig svart kan ha lite gula öronludd o dyl ibland)

Svart och rött är grundfärgerna, Svart betecknas E och rött (fux) betecknas e. Alla hästar har två anlag på detta lokus som avgör deras grundfärg.
Rött blir det bara om den har dubbla anlag för det alltså ee därav vet man också att en fux alltid lämnar vidare e (rött) till sina avkommor.
Är hästen EE eller Ee blir den svart i grundfärgen. En svart häst som testats som jag antar Sir Oldenburg har gjorts med resultatet att den inte har något fuxanlag är alltså EE och lämnar därför alltid vidare ett E (svart) till sina avkommor.
Det som påverkar om en häst skall bli svart eller brun är också ett anlag som sitter på ett annat lokus och benämns augoti även där har alla hästar 2 anlag vilka benämns A= begränsar svart vilket gör hästen brun eller a=ingen begränsning av svart. Och det räcker att ett av anlagen är A så blir hästen brun.
En svart häst har alltid aa = inget anlag för begränsning av svart och lämnar alltså aldrig vidare något anlag för brun häst till sina avkommor.
Om de har augoti anlag eller inte syns inte på fux eftersom där inte finns något svart att begränsa alltså kan en fux vara AA (= kan aldrig få svart avkomma bara brun), Aa (= 50% brun/svart) eller aa (= har inget brunt anlag att ge vidare).

Om jag betäcker mitt mörkbruna sto med en skimmel, vilka färger kan då avkomman få? Hur stor chans är det på vissa färger?

Nu färg-avlar jag inte, men det är intressant att veta av alla färgkunniga personer!

Det behövs mer information för att veta säkert vilka färger som är möjliga, t.ex stoets föräldrars färger, hingstens födelsefärg och hans föräldrars färger.
Det man kan säga är att det troliga är att det är 50% chans/risk (välj själv ;)) för skimmel (säkert om bara en av hingstens föräldrar är skimmel)

Det 50% chans/risk för skimmel. Sedan måste du även veta vilken ursprungsfärg skimmeln har.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka