Färgtråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd

Fast hans mamma är ju brun? Då kan han inte ha dubbla gula anlag och hans vita verkar inte ligga över ögonen?

Okej! då kan alltså inte splach gen överföras vidare från generation utan bara direkt eller

LB Blue är far till min lilla palomino föla

Sv: Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

Nog för att han brukar ordna lerinpackning så snart han kommer ut om dörren ;) men fullt så illa är det inte. Vi kan ju lugnt säga att han fått många kommentarer genom hans aktiva tävlingsliv om sin fläck. Nu som pensionär får han bara mer och mer vitt överallt är väl åldersförändringar nu men rejält vit i både man och svans och börjar få stora vita fält över ögonen odyl.

Hade för mig att du höll till i norra skåne (eller minns jag fel) har du förflyttat dig ner till dessa trakter nu ?

Det kan jag tänka mig att han får! :p
Håller till i Sjöbokommun, :) Men svärmor/svärfar bor på Kämparps Gård efter Gyllebo. :) Så blir en del körandes åt det hållet! :D

KL

Vad tror ni han blir för färg? Mamma brun, pappa skimmel

1 hov är halva ljus. De andra 3 svarta.

pict6238_5195407bddf2b316097fc394.jpg
[/IMG]

trottmossa_519540879606ee2b140a10ee.jpg

Okej! då kan alltså inte splach gen överföras vidare från generation utan bara direkt eller

LB Blue är far till min lilla palomino föla

Splash syns alltid och de får ju bara blå ögon om det ligger vitt över ögonen. Sen kan det ju vara så minimalt att det ser ut som att bara ögat är blått eller delvis blått.

Birdcather spots? Det måste jag kolla upp!

Delvis måste hon vara arabiskt fullblod, hon har ett väldigt arabaktigt ansikte, finns birdcather spots där också? Eller är det bara fullblod som har det?

Jag red en arabkorsning e: Red Baron ox när jag var yngre som också hade såna fläckar. Blev fler och fler med åldern.

Har bara hört om det på fuxar, någon som vet om det förekommer på andra färger också?

Ni pratar inte om samma individ därav att er konversation blir väldigt egendomlig, en pratar om pappan och en om fölet ;)

Nu vet jag inte om du kanske pratade om homozygot splash som alltid syns och det stämmer ju. Men som tillägg får man väl ändå nämna att splash i heterozygot form kan ge allt från en helt solid häst, till en häst med tecken. Vet inte exakt hur du menade, så jag kan ju ha uppfattat fel, men tänkte ändå att jag kan tillägga det:)
Splash kan i övrigt ge blå ögon utan att det vita för den skull ligger över ögonen. Det finns rätt många exempel på det. Nu vet jag inte om just den här hästens ögon bara är "föl-blå" och ändrar färg med åldern, eller om de stannar vid blå, ska jag ju tillägga. Tänkte mest inflika det där om splash.

Ja Glimma föllet är isabel /palomino hans mamma är Fux och hans pappa cremello med splach på sin fars sida ( kan även nämna att båda hans färäldrar är dubbel gula )

sen vet ju jag själv klart inte rikitgt hudfärg o så vidare på fölet då dom forfarande är uppe i Risträsk och kommer hem den 25 maj :)
ska bli spännande o se vad som syns på honom de kan som sagt va fölblå ögon men jag läste någonstans om att palomino med en dubbelgul förälder kunde få blå ögon vi får se när dom kommer han är vilket fall som helst ur söt på de bilder jag fått så jag är nöjd vilket fall som helst

kl

Vad tror ni färgkunniga att mitt föl får för färg som vuxen:

Brun med något ljusbrunt-grått under ögonen, rätt mycket vita hår på sidorna i svansen, lite vita inslag i täckhåren.
Tycker inte att hon har så pass mycket grått runt hela ögonen att jag självklart skulle tro att hon blir skimmel.

Modern: Brun
Morfar: Brun
Mormor: Brun

Fadern: Skimmel
Farfar: Skimmel
Farmor:Mörkbrun

Kan försöka lägga upp en bild om det underlättar...

Det kan ju ta tid innan man ser om det blir skimmel eller inte, oftast ser man när de tappar fölpälsen men ibland dröjer det längre.... Förutsättningen finns ju eftersom pappan är skimmel. Och finns det stickelhår är det väl ganska troligt att den kommer bli skimmel.

Ja det är väl bara att vänta och se :)
(och hoppas...)

Modern har i kombination med hingstfärg gett:
Skimmel -> Skimmel
Skimmel -> Brun
Skimmel -> Brun

Får se om jag lyckas med att lägga in en bild...
IMG_0830_zps0d0c7749.jpg.html

Ja det är väl bara att vänta och se :)
(och hoppas...)

Modern har i kombination med hingstfärg gett:
Skimmel -> Skimmel
Skimmel -> Brun
Skimmel -> Brun
Det spelar inte så stor roll vad mamman lämnat innan, för hon har inget skimmelanlag utan det kommer från pappan. Och det är 50% chans att fölet har ärvt det.

Splash syns alltid och de får ju bara blå ögon om det ligger vitt över ögonen. Sen kan det ju vara så minimalt att det ser ut som att bara ögat är blått eller delvis blått.

Ang splash, de behöver ju inte vara vitt över ögonen för att hästen skall få blåa ögon och splash syns inte alltid. Hästen kan ju bära på dold splash gen. En helt svart häst kan j bära på anlaget dolt tex.

*kl*

Chippade och tog dna-prov från fölis i går.
Vi pratade om hennes framtida färg och kom fram till att hon sannolikt kommer bli svart. Jag blev väldigt överraskad. Trodde hon skulle förbli brun. :)

Vad tror ni?

Hingsten:
waldemar.jpg

Sto (och föl)
verapimute.jpg
:

Fölet vid 2 veckors ålder:
dsc_0667.jpg

Fölet 3 dagar ung:
levad.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.