Färgtråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd

Jag har en hemma som är mörkfux och han trodde jag länge att han skulle bli svart. Han var ljusgrå när han föddes, jag kunde inte för mitt liv tro att han var fux. :D

Jag fick ett föl i söndags och jag undrar om någon ev vet vad det kan bli för färg på honom. Jag tror han blir skimmel men det kanske inte stämmer?
Mammans pappa är skimmel, själv är hon brun och pappan är skimmel. Han själv är silvergrå. Liksom sotgrå.
Någon som har ett tips? Återkommer med bild senare.:D

Vad har mamma för bottenfärg?

Mamman är helt vanligt brun. Tittade i hans svans igår och den är också gråaktig, inte svart. Måste försöka att lägga upp en bild så fort jag har möjlighet att ladda upp dom på datorn.
Tack på förhand!

kl

Det finns en annons på en isabell e bleksvartskäck ee musblack eu svartskäck u svart ue mörk isabell uu musblack

Jag kan inget om isisarnas färger, är bleksvart detsamma som gulsvart?

nej, bleksvart är "ljust svart", dvs inte kolsvart men ändå genetiskt svart, typ

Då måste ju mamman till isabellen i annonsen vara gulsvart, inte svart? för det kan ju inte bli isabell efter två ickegula föräldrar.

troligen ja
det är dock inte så konstigt om den är reggad med fel färg för det är ofta svårt att skilja på svart och gulsvart för blotta ögat, där krävs ofta DNA-test för att vara säker.

Föl, brun eller skimmel?

Hej,
Vad tror ni om färgen på detta fölet? Tror den blir brun eftersom den är lite ljusare i svankerna MEN han har faktiskt vita hårstrån vid ögonfransarna samt han föddes med svarta hovar. Han hade en mycket skarp ål när han föddes, har läst att skimmlar kan ha det men kallas då falsk ål som försvinner vid fällningen. Modern till fölet är skimmel.
IMG_0883.JPG

IMG_0893.JPG

IMG_0918.JPG

Sv: Föl, brun eller skimmel?

Och jag säger skimmel just pga de vita hårstråna vid ögonen, har blivit klok på att det händer rätt ofta att skimlar som är födda bruna föds med ljusa ben men avslöjas dock oftast då med enstaka vita hår runt ögonen.

Sv: Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

Har bara en gammal bild från när jag precis upptäckte att manen började bli så vit på undersidan (har fler bilder på en extern hårddisk som lagt av så hittade bara denna redan uppladdad på nätet från tidigare diskussion då var det dock inte så mkt vitt.
Photo0116.jpg

En dam med väldigt tung prydlig man som alltid ligger snyggt på plats, envist åt det hållet för att gömma det vita har försökt efteråt att få över manen på andra sidan så att det vita blev överhår istället då det ju ser rätt läckert ut på en mörkbrun häst men icke att den vill det.
Hennes dotter som dock är skimmel därav vet man ju inte säkert om det är skimmelvit eller annat på henne hade också kritvit undersida av sin man när ovansidan fortfarande var kolsvart samma sak med svansen allt hår som växte ut från de sista 10 cm av svansroten var kritvitt medans svansroten var kolsvart. Men som sagt på henne vet man ju inte om det är lite säregen skimling eller något hon ärvt från mamma. Suddig bild på hennes svans
Cnv0598.jpg

För övrigt här är bild på min ue. Favorit som fick en lite udda placering på en teckning. Mamman e. Favorit var reggad i stamboken med bukfläck har aldrig sett bild på henne så vet inte om hon hade någon mer udda teckning.
nils.jpg

Vad häftig teckning, har kört förbi (er gård) med den hästen i hagen ett ex antal ggr och undrat om den alltid var smutsig på samma ställe eller om den hade fått kalk/färg på sig, verkligen annolunda!! :D:p

Sv: Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

Nog för att han brukar ordna lerinpackning så snart han kommer ut om dörren ;) men fullt så illa är det inte. Vi kan ju lugnt säga att han fått många kommentarer genom hans aktiva tävlingsliv om sin fläck. Nu som pensionär får han bara mer och mer vitt överallt är väl åldersförändringar nu men rejält vit i både man och svans och börjar få stora vita fält över ögonen odyl.

Hade för mig att du höll till i norra skåne (eller minns jag fel) har du förflyttat dig ner till dessa trakter nu ?

321302_10151568340140912_2026725122_n.jpg

en fråga angående min lilla palomino kille han har 2 blå ögon troligast efter som pappan är cremello

jag undrar om han kommer få behålla dom eller om dom ändrar färg ?:sneaky:

Vad är et för färg på mamma och har han ljusblå eller mörkblå ögon?
Min palomino kille föddes med mörkblå ögon som senare blev bruna.

Mamman är fux och syns lite bredvid "långben" som han kallas än så länge färgen på de blå kan jag tyvärr inte efter som han inte är hemma hos mig än utan uppe i Risträsk .
kommer hem i slutet på maj början av Juni ska knäppa kort då och ha kvar som minne på honom som blå ögd i såfall dom ändras :p

321302_10151568340140912_2026725122_n.jpg

en fråga angående min lilla palomino kille han har 2 blå ögon troligast efter som pappan är cremello

jag undrar om han kommer få behålla dom eller om dom ändrar färg ?:sneaky:

Cremello nedärver inte sina blå ögon annat än om mamman också ha gult och ungen få dubbla gula anlag och mao är cremello, perlino eller sovit. Stor bläs/vita tecken i ansiktet kan ju också ge blått, annars inte.

Okej!
ja då få man hålla lite tummen att dom inte färgar om innan han kommer hem :love:

de här med splach genen hur funkar de har en svag aning om att LB Blue Ice mamma har den genen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka