Färgtråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd

Med risk för att jag idiotförklarar mig själv nu, men... vad är det för skillnad på konstantskimmel och skimmel född svart? Vad utmärker att det är just "konstantskimmel"?

Konstantskimmeln bleks inte av och blir inte helt vit.
Konstantskimmel, denna är svart konstantskimmel eller svartskimmel
blueroan_eddie_eyed_hancock1.jpg

Med viss variation beroende på årstid kommer den alltid att behålla det mörka huvudet.

En skimmel född svart är alltså svart vid födseln, men bleks med tiden av till mer eller mindre helt vit.

Skrev du inte i något inlägg innan att där var en del vita stickelhår på henne, om det är så kan du med säkerhet utgå ifrån att hon är konstantskimmel, vänta några veckor och dela sen på pälsen uppe på ryggen/gumpen så kommer du säkert att se mkt grå/vita hår i botten av pälsen.

I tisdags natt föddes en ljuvligt stoföl, mamman heter Klivija e Calano II - Vintas och fölet är efter Lambourghini 1028. Ni som kan det här med färg;
Vad kallar ni denna färg? Ljusbrun? Brun? Man och svans är svart.
Vad tror ni fölet får för färg som vuxen? Mamman är som ni ser mörkbrun, hennes föräldrar likaså och även Lambourghini som är pappan till fölet är ju mörkbrun.
ATT00004.jpg

ATT00013.jpg

Den där tror jag blir normalbrun.

Jag har en egen Lambounge med mörkbrun mamma som föddes med samma bruna färg som din och hon ser ut så här nu, dett aär vad jag kallar normalbrun.

130102_zpsa5d50728.jpg

Svar till alla:

Det finns vissa vita strån i det svarta och särskilt flank, vid svansen och under buken är hon ljus. Största anledningen till att vilja veta är inför pass - och jag måste påbörja den processen ganska snart då jag först måste registrera henne i USA och när jag fått de papprena fixa svenskt pass. Vore ju trevligt om det står rätt färg...

I "värsta fall" får jag gentesta henne.

... Och vilken färg jag helst vill ha ... Tja, jag har en svart och en svartskimmel redan så det är nog vilket som, drömmen var silversvart konstantskimmel eftersom det är vad jag inte har :-) Men, det blev ett sto och det var vad jag önskade mest - färgen var bara bonus.

Med ytterligare en fölis påväg med konstantskimmel far och plan att även nästa år få föl efter samma hingst vore det även bra att lära sig se färgen...

Jag tittade efter test för konstantskimmelanlag förra året och hittade tyvärr inget. Så jag är osäker på om det finns.

Det är testet jag sett. Ska man sedan vara petig är det inget test för den exakta genen, eftersom den inte är känd. Men, testet lär ändå ge bra svar har jag förstått.

KL!
En fråga som säkert redan dykt upp på fler ställen men hittar inget vettigt när jag söker: En "riktig" fux ska väl inte kunna ha svarta hårstrån i varken päls eller man/svans? Jag vet hur nedärvningen fungerar för bruna och fux, men just svarta hårstrån, som dessutom börjar bli kritvita på toppen (alltså blekta) kan väl inte finnas hos en vanlig fux, utan det måste finnas något mer anlag, inte bara ett flaxanlag (även flax ska ju inte kunna ha svart?).
Någon kunnig?

Många fuxar har väldigt mörka strån i svansen, det är högst sannolikt inte svart utan bara högkoncentrerat rött. För en fux har inga anlag för svart färg...

Just som jag menar, han är troligtvis ingen vanlig fux, utan felreggad, därför min fråga. Han håller på att svartna nu när vinterpälsen försvinner och han har tydliga svarta ställen på knäna som sedan blir ljusgråa. I manen speciellt har han mörk(bruna/fuxiga) slingor men sedan har han bitvis helsvarta strån som är vita på topparna.

Vi har skickat in om färgDNA-test, men väntan är lång..
Bild på hans man:
20130414_183819.jpg

Hon är knepig ser för brun ut för att bli svart men samtidigt för mörk ut för att bli brun, det som slår mig är svartbrun, kan dock inte påminna mig att jag sett någon sådan som föl som skall förbli svartbrun men hon har precis som mina 2 som är födda svartbruna (dock mörka för att de båda skulle bli skimlar) den typiska bruna mulen, ögonfältet och de bruna ludden i öronen. Så med reservation på som sagt att jag inte vad jag vet sett någon sådan mer än skimmelföl födda svartbruna så lägger jag min röst på svartbrun.

Efter att ha googlat runt lite på bilder på svartbruna föl (inte för att det var jättemycket att hitta) så står min gissning på svartbrun kvar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka