Färgtråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd

Ja svettfux var väl vad som ligger närmast till hands, men när hon är ljus känns det som att hon är för ljus för att vara svettfux? Fast jag vet i och för sig inte riktigt var "svettgränsen" går. :D

(oj vad många snyggingar det fanns under dark red dun :d)

Är den dubbelgul så nedärver den alltid ett gulanlag till sin avkomma.

Albino är ett missförstånd sedan gammalt, de hästarna är generellt dubbelgula = pärlvita, sotvita eller gulvita.

okej... ja jag har med hört de..
MEN hur kommer de sej att de står i worldfengur att han e cremello och albino om jag fattade de rätt? Bägge försäldrarna e som sagt isabeller och han e gräddvit med blå ögon..så då borde han väll va cremello..

test betäcker man en cremello med en fux får du ju 100% isabell
men testar man med denna e de 47% fux å 50% isabell å 3% nått annat..

hur kommer de sej?

Det är nog något fel helt enkelt på den testbetäckningen. För fux + isabell kan inte bli annat än fux eller isabell.
Albino finns inte så även i worldfengur så verkar det kunna stå fel.

Grejen med Maximala Sabinos är att de i princip alltid är förknippade med det "äkta" sabinoanlaget SB1. En häst med två upplagor av detta brukar bli så gott som helt vita - maximala sabinos. I det här faller skulle jag gissa på att SB1 inte finns hos rasen. Det kan ju tas för "vanliga" tecken ibland, men efter så många generationer så borde det förmodligen inte gå helt obemärkt förbi. SB1 tror jag efter vad som framgår av det jag läst mig till inte finns hos travare.

Pappa Look de Star ser ut så här:
look_de_star.jpg

Han har ju inte så mycket tecken själv och är heller inte känd för att lämna överdrivet mycket tecken, en enstaka bläs här och där.

Mamma är ju som sagt samma färg som sonen.

Morfar Cavalier d'Aunou:
cavalierdaunou.jpg

Lite allmänt angående nyansen som diskuterats längre upp så skulle jag gissa på att det är lite gulstick i bilden och att hästen förmodligen är rätt så vit på riktigt. Har ju aldrig sett honom på riktigt, så det är bara en spontan gissning.

Så kan det ju så klart vara. Om han är "riktigt" vit i nyansen är det ju förstås troligare att det är KIT-genen som är inblandad.

Tack för att ni är med och spånar!

Hittade bild på travaren som föl tillsammans med sin mamma

2344547207_small_1.jpg

27_1266152141_0.jpg

Den är dessutom enögd hittade närbild på ansiktet
images

Som ung i vagn här ser den ju riktigt vit ut
2786094730_small_1.jpg

Nja, enögd tror jag inte att han är, baserat på de andra bilderna på honom som är tagna rätt nyligen. Där har han två ögon. Har hittills inte hittat andra bilder där ögat skulle fattas. Frågan är om han inte blundar på bilden i länken?
länk
Finns en del bilder på danska och franska forum, men jag vet inte riktigt hur man får lov att länka, så tar det säkra före det osäkra.

Niki - haha, kul att höra! Ta bara inte teorin kring DW som någon klar sanning. Så länge man inte faktiskt bevisat något så är det ju just teorier:P Det är ju heller inget man bara testar i en handvändning heller, utan varje ny mutation är ju unik i sig.

Här är för övrigt en YT-video på en annan liten travar-unge som föddes förra året - ytterligare Dominantvit. Länk
Nu har jag dock inget ljud som funkar på min dator, så jag kan inte höra vad de säger under videon, hehe...
Värt att notera med dominantvit är att de olika mutationerna faktiskt ser lite olika ut. Alla är inte helvita, utan där finns allt från helvitt till storfläckigt mer "roaning", som i Macahan fall. Han har även det fenomenet som man sett i en del andra DW-familjer, där de soliga fläckarna "Roanar" ut med åren. (Måste väl finnas ett vettigt svenskt namn för roaning, men jag kan för mitt liv inte komma på något vettigt...
Hur som haver, så är dominantvitt minst sagt väldigt häftigt!

Senast ändrad:

Ingen fara - men jag håller med om att DW är det mest troliga eftersom man ju hittat så många mutationer där, vill minnas att jag hört om att man kände till 7 stycken eller något, men jag undrar om det inte finns flera, det låter ju som om de "händer lite nu och då", eller där man misstänker att det är vad som ligger bakom. Jag har läst "de vanliga" färgböckerna, Sponenberg och Furugren samt en del artiklar jag kommit över, men du brukar ha myckt bättre koll just när det kommer till vita tecken, KIT gen och fläckar. Där har jag inte hittat mycket fakta...(och har kanske letat för dåligt).

Roan är ju konstantskimmel, och roaning skulle jag nog översätta med stickelhår...

okej.. så isabell + isabell fick altså en cremello (inte albino)
å avkomman i sej lämnar bara isabell med fux då? altså står de fel i
worldfengur??

*Kl*

Skulle behöva lite hjälp :)
Mitt sto fick häromnatten ett litet hingstföl.
Stoet är skimmel, född bay/brun.
Pappan är Buckskin.

Vad är det för färg på fölet? Vad kommer han bli? Han ser ut som en älg! ;)

Tack på förhand

DSC_0032.jpg

DSC_0060.jpg
I mina ögon ser det ut att bli en svart
Ja svettfux var väl vad som ligger närmast till hands, men när hon är ljus känns det som att hon är för ljus för att vara svettfux? Fast jag vet i och för sig inte riktigt var "svettgränsen" går. :D

(oj vad många snyggingar det fanns under dark red dun :d)
Den korrekta svenska benämningen på svettfux är mörkfux och gränsen går där ID-kontrollanten tycker att den går. Det spelar egentligen inte så stor roll om det står fux eller mörkfux på pappret, då det är samma anlag. Men det gör ju identifieringen lite lättare om det är mer specificerat.

(sen har jag inte läst hela tråden så jag vet inte vilken bild som åsyftas, men det spelar ingen roll för mitt svar ovan)

Cirkus och lil-sis har förklarat ovan, men jag uppfattar det som att du fortfarande är osäker?

Ja. Om båda föräldrarna helt säkert är isabeller och avkomman är gräddvit med blå ögon så måste den vara cremello. Det är det enda möjliga. Albino finns inte hos häst, men förr benämndes dubbelgula hästar (d v s gräddvita med blå ögon) felaktigt för albinos. Denna benämning hänger fortfarande med hos vissa.

Ja. Cremello + fux ger alltid 100 % isabell (eng: palomino). Andra resultat visar att det antingen är fel på dataprogrammen eller på de angivna föräldrarna.

Håller med dig om svart. Exakt sådär såg min Cedilj ut som liten och han är svart idag.

Nej !
Inte om det är verifierat att den dubbelgules föräldrar är just isabeller. Ty då är de av röd grundfärg och då kan inte avkomman få någon annan grundfärg än röd tillsammans med en röd (fuxfärgad) partner.

Cirkus och lil-sis har förklarat ovan, men jag uppfattar det som att du fortfarande är osäker?

Ja. Om båda föräldrarna helt säkert är isabeller och avkomman är gräddvit med blå ögon så måste den vara cremello. Det är det enda möjliga. Albino finns inte hos häst, men förr benämndes dubbelgula hästar (d v s gräddvita med blå ögon) felaktigt för albinos. Denna benämning hänger fortfarande med hos vissa.

Ja. Cremello + fux ger alltid 100 % isabell (eng: palomino). Andra resultat visar att det antingen är fel på dataprogrammen eller på de angivna föräldrarna.

okej då e han cremello för bägge föräldrarna e isabeller..

nästa fråga då.
om man korsar cremello+isabell vad får man för färger
å cremello+cremello e de 100% cremello avkomma då?

okej då e han cremello för bägge föräldrarna e isabeller..

nästa fråga då.
om man korsar cremello+isabell vad får man för färger
å cremello+cremello e de 100% cremello avkomma då?

cremello+cremello= cremello

Cremello +isabell blir antingen isabell eller cremello. Torde cara 75 procent på cremello och 25 på isabell. Om jag tänker rätt.

I mina ögon ser det ut att bli en svart

Den korrekta svenska benämningen på svettfux är mörkfux och gränsen går där ID-kontrollanten tycker att den går. Det spelar egentligen inte så stor roll om det står fux eller mörkfux på pappret, då det är samma anlag. Men det gör ju identifieringen lite lättare om det är mer specificerat.

(sen har jag inte läst hela tråden så jag vet inte vilken bild som åsyftas, men det spelar ingen roll för mitt svar ovan)

Förlåt att jag kapar ditt svar ameo, men jag håller med du...
Älg/Åsnefärgad är i min bok en svart unge. Grattis (tycker jag, men man vet ju aldrig vad folk önskat sig)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka