Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är den dubbelgul så nedärver den alltid ett gulanlag till sin avkomma.
Albino är ett missförstånd sedan gammalt, de hästarna är generellt dubbelgula = pärlvita, sotvita eller gulvita.
Grejen med Maximala Sabinos är att de i princip alltid är förknippade med det "äkta" sabinoanlaget SB1. En häst med två upplagor av detta brukar bli så gott som helt vita - maximala sabinos. I det här faller skulle jag gissa på att SB1 inte finns hos rasen. Det kan ju tas för "vanliga" tecken ibland, men efter så många generationer så borde det förmodligen inte gå helt obemärkt förbi. SB1 tror jag efter vad som framgår av det jag läst mig till inte finns hos travare.
Lite allmänt angående nyansen som diskuterats längre upp så skulle jag gissa på att det är lite gulstick i bilden och att hästen förmodligen är rätt så vit på riktigt. Har ju aldrig sett honom på riktigt, så det är bara en spontan gissning.
I mina ögon ser det ut att bli en svart*Kl*
Skulle behöva lite hjälp
Mitt sto fick häromnatten ett litet hingstföl.
Stoet är skimmel, född bay/brun.
Pappan är Buckskin.
Vad är det för färg på fölet? Vad kommer han bli? Han ser ut som en älg!
Tack på förhand
Den korrekta svenska benämningen på svettfux är mörkfux och gränsen går där ID-kontrollanten tycker att den går. Det spelar egentligen inte så stor roll om det står fux eller mörkfux på pappret, då det är samma anlag. Men det gör ju identifieringen lite lättare om det är mer specificerat.Ja svettfux var väl vad som ligger närmast till hands, men när hon är ljus känns det som att hon är för ljus för att vara svettfux? Fast jag vet i och för sig inte riktigt var "svettgränsen" går.
(oj vad många snyggingar det fanns under dark red dun )
Cirkus och lil-sis har förklarat ovan, men jag uppfattar det som att du fortfarande är osäker?
Ja. Om båda föräldrarna helt säkert är isabeller och avkomman är gräddvit med blå ögon så måste den vara cremello. Det är det enda möjliga. Albino finns inte hos häst, men förr benämndes dubbelgula hästar (d v s gräddvita med blå ögon) felaktigt för albinos. Denna benämning hänger fortfarande med hos vissa.
Ja. Cremello + fux ger alltid 100 % isabell (eng: palomino). Andra resultat visar att det antingen är fel på dataprogrammen eller på de angivna föräldrarna.
okej då e han cremello för bägge föräldrarna e isabeller..
nästa fråga då.
om man korsar cremello+isabell vad får man för färger
å cremello+cremello e de 100% cremello avkomma då?
I mina ögon ser det ut att bli en svart
Den korrekta svenska benämningen på svettfux är mörkfux och gränsen går där ID-kontrollanten tycker att den går. Det spelar egentligen inte så stor roll om det står fux eller mörkfux på pappret, då det är samma anlag. Men det gör ju identifieringen lite lättare om det är mer specificerat.
(sen har jag inte läst hela tråden så jag vet inte vilken bild som åsyftas, men det spelar ingen roll för mitt svar ovan)
I mina ögon ser det ut att bli en svart