Färgtråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Färg genetik.

Hej,

Finns det någon som har bra tips på vilka böcker/ var man kan hitta bäst information om färg genetik på hästar? T.ex undrar hur man får fram en svart fux med flax man?

tack på förhand!:)

Sv: Färgtråd

Provar igen, är ju så nyfiken och längtansfull!

Mitt sto (skimmel) är dräktig med en fux, som inte verkar lämna svart.
Stoet har bara bruna och skimmlar i de första 4 leden, i 5:e led kommer ett par fuxar och ett par svarta.
Hur stor är chansen att hon har anlag för fux då? Har som antagit på sistone att jag får en brun liten fölis som med 50% chans skimmlar av, och antar att chansen för att hon ska ha ett rött anlag blir mindre per led det inte finns i, eller hur fungerar det?
Omöjligt att veta vilken färg hon hade vid födseln (import).

Det finns möjlighet för fux. Mitt bruna sto som har fux först i fjärde led i stammen fick en fux med en svart hingst vars mamma var fux.

Fint att du tar det så;)
Jag var övertygad om att mitt sto saknade fuxanlag och tänkte när jag såg fölet att det var en väldigt konstig brun färg det hade, det tog flera minuter innan jag insåg att hon var fux:D

Sv: Färg genetik.

Hej,

Finns det någon som har bra tips på vilka böcker/ var man kan hitta bäst information om färg genetik på hästar? T.ex undrar hur man får fram en svart fux med flax man?

tack på förhand!:)
Bo furugrens bok är ganska bra

Fast jag undrar lite vad du menar med "svart fux med flaxman"?

Fint att du tar det så;)
Jag var övertygad om att mitt sto saknade fuxanlag och tänkte när jag såg fölet att det var en väldigt konstig brun färg det hade, det tog flera minuter innan jag insåg att hon var fux:D

Får jag välja vill jag ju faktiskt hellre ha en fux. :angel:
Finns så få bruna färger som jag tycker är fint, och chansen att det blir en nyans jag faktiskt gillar är kanske inte jättestor. :D Sen är det ju inte färgen som gör hästen, men inte tackar man nej till lite ögongodis om möjligheten finns. ;)
Hahaha, låter som att du inte var heeeelt nöjd med resultatet? :rofl:

Min isabell får bara gråare och gråare man. Har inte sett så många med det, men vackert är det ju inte direkt.
Undrar hur mörk den kommer att bli till slut!

graymane_by_tarjeis-d5zstek.jpg

Jag la ut en förfrågan om denna skäckiga travare för några år sedan men fick inget svar, kanske det är den förfrågan du tänker på ?

Det tog ett tag att vänja sig, jag hade trott att hon skulle bli svart eftersom både hingsten och stoets farmor var det och att stoet tidigare fått en svart avkomma.

Hade inte riktigt räknat med att

Cez_Sby.jpg

och

Szkopul6.jpg

skulle bli

IMG_0220_zps7008c472.jpg

numera är hon världens bästa oranga häst:love:

Kl
Jag har ett sto som är Konstanskimmel med fux som grundfärg. Hon betäcks med en fux i vår, så att avkomman blir fux är ju säkert. Men Är det 50% ärftlighet på Konstanskimmelanlaget ovanpå det?

Kl
Jag har ett sto som är Konstanskimmel med fux som grundfärg. Hon betäcks med en fux i vår, så att avkomman blir fux är ju säkert. Men Är det 50% ärftlighet på Konstanskimmelanlaget ovanpå det?
svar ja :)

(förutsatt att det inte är en homozygot konstantskimmel, vilket man inte ens trodde fanns förr men den slutsatsen verkar ha varit felaktig - kräver ju dock att båda föräldrarna är konstantskimlar...)

Tacka för snabbt svar!

Och tack för extra info om konstantskimmelanlaget!

Och som jag ser att min iPad rättstavar det till Konstanskimmel hela tiden. Hmmm:confused:

kl
Vad tror ni om det här fölet? Kommer han ha samma fuxfärg, eller hur mycket kan de ändra sig?
5323ns.png

Stoet är fux som synes, och pappen dunalino (isabell med dun-gen).

De kan ändra sig hur mycket som helst skulle jag säga.
De kan vara mörkfuxar under fölpälsen och sedan vid fällningen nästa sommar vara orange igen.

*KL*

Någon som är bra på hur konstantskimmlar ser ut som föl?

Jag har googlat och försökt hitta fakta, bästa beskrivnignen hittils är att de ska vara ljusare i botten av pälsen, men att man ändå inte kan vara säker förrän de fällt en elelr ett par gånger.

Jag har en knappt veckogammal fölis och klurar på vad hon har för färg.

Mamma: svartsilver och Ee på extension (hennes mamma är fux).
Pappa: Svart konstantskimmel, testat EE på extension locus.

Alltså finns ju dessa möjligheter på fölis:
Svart
Svartskimmel
Silversvart
Silversvartskimmel

Färgerna med silver i har jag tagit bort då hon inte alls ser ut som om hon har silvergenen - men hur är det med konstantskimmel?

Säg gärna till om det krävs bilder på andra saker/närmare etc...
3dagar
DSC_0012crop.jpg

2 dagar
DSC_0013crop.jpg

Några timmar
IMG_0351.jpg

Senast ändrad:

*KL*

Någon som är bra på hur konstantskimmlar ser ut som föl?

Jag har googlat och försökt hitta fakta, bästa beskrivnignen hittils är att de ska vara ljusare i botten av pälsen, men att man ändå inte kan vara säker förrän de fällt en elelr ett par gånger.

Jag har en knappt veckogammal fölis och klurar på vad hon har för färg.

Mamma: svartsilver och Ee på extension (hennes mamma är fux).
Pappa: Svart konstantskimmel, testat EE på extension locus.

Alltså finns ju dessa möjligheter på fölis:
Svart
Svartskimmel
Silversvart
Silversvartskimmel

Färgerna med silver i har jag tagit bort då hon inte alls ser ut som om hon har silvergenen - men hur är det med konstantskimmel?

]

Det är ett svart föl.
Det är nog så att du får vänta till en fällning för att se huruvida den e konstantskimmel eller inte. 50% chans

KL

Någon här som är bra på att räkna ut hur stor chans det är att hästen får vilken färg? Har för mig jag fått hjälp av någon för något år sedan...

Tacksam för svar :)

KL
Hur stor chans är det att ett sto utan tecken nerärver blåa ögon då mormor hade blå ögon?
Förstår att det beror på hingsten, men om man tar en hingst utan blå ögon bakom sig?!

Hon är så söt :)

jag (som verkligen inte är någon expert) tycker inte hon ser sådär klassiskt älg-grå ut som de flesta svarta jag sett har sett ut som bebisar. Men det kan väl vara hemskt olika.

vad vill du helst ha? :P

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama