Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns möjlighet för fux. Mitt bruna sto som har fux först i fjärde led i stammen fick en fux med en svart hingst vars mamma var fux.
Bo furugrens bok är ganska braHej,
Finns det någon som har bra tips på vilka böcker/ var man kan hitta bäst information om färg genetik på hästar? T.ex undrar hur man får fram en svart fux med flax man?
tack på förhand!
Fint att du tar det så
Jag var övertygad om att mitt sto saknade fuxanlag och tänkte när jag såg fölet att det var en väldigt konstig brun färg det hade, det tog flera minuter innan jag insåg att hon var fux
svar jaKl
Jag har ett sto som är Konstanskimmel med fux som grundfärg. Hon betäcks med en fux i vår, så att avkomman blir fux är ju säkert. Men Är det 50% ärftlighet på Konstanskimmelanlaget ovanpå det?
*KL*
Någon som är bra på hur konstantskimmlar ser ut som föl?
Jag har googlat och försökt hitta fakta, bästa beskrivnignen hittils är att de ska vara ljusare i botten av pälsen, men att man ändå inte kan vara säker förrän de fällt en elelr ett par gånger.
Jag har en knappt veckogammal fölis och klurar på vad hon har för färg.
Mamma: svartsilver och Ee på extension (hennes mamma är fux).
Pappa: Svart konstantskimmel, testat EE på extension locus.
Alltså finns ju dessa möjligheter på fölis:
Svart
Svartskimmel
Silversvart
Silversvartskimmel
Färgerna med silver i har jag tagit bort då hon inte alls ser ut som om hon har silvergenen - men hur är det med konstantskimmel?
]