Färgtråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd

Grejen med Maximala Sabinos är att de i princip alltid är förknippade med det "äkta" sabinoanlaget SB1. En häst med två upplagor av detta brukar bli så gott som helt vita - maximala sabinos. I det här faller skulle jag gissa på att SB1 inte finns hos rasen. Det kan ju tas för "vanliga" tecken ibland, men efter så många generationer så borde det förmodligen inte gå helt obemärkt förbi. SB1 tror jag efter vad som framgår av det jag läst mig till inte finns hos travare.

Lite allmänt angående nyansen som diskuterats längre upp så skulle jag gissa på att det är lite gulstick i bilden och att hästen förmodligen är rätt så vit på riktigt. Har ju aldrig sett honom på riktigt, så det är bara en spontan gissning.

Googlar man på namnet så kommer det upp bilder där hästen är betydligt vitare. Så jag tror som du, att hästen är vit och inte gul.

Fast i Macahans fall skulle jag spontant gissa på ytterligare ett fall av DW. Det har även diskuterats bland de som är lite mer lärda än mig. Tror inte det är ett skänganlag som ligger och spökar, utan två separata fall av DW, vilket är ett fenomen som poppar upp både lite här och där.

Sen får man skilja på SB1 och det som vi i vanligt bruk kallar Sabino. SB1 ärvs på ett tydligare sätt, och blir just i dubbel upplaga i princip helvitt (uppåt 90 % är rätt vanligt). Det är en gen som enbart finns hos ett par raser (känt).
Tar man däremot det vi vanligtvis kallar sabino, och som snarare är en "slaskterm" för vita markeringar som ofta rinner uppåt eller i ansiktet på ett "sabino-sätt" så är det inte alls samma tydliga nedärvning. Där kan du ta två jättetydliga "sabinos" och hur mycket du än kombinerar dem fortfarande inte få fram en helvit maximal sabino. Tar du däremot två heterozygota SB1-hästar och korsar har du 25% chans på en maxad sabino. Lite därför du just hittar maximala sabinos i ett par raser, och inte i alla.
Hos travarna finns absolut anlag för tecken av sabino-typ, men högst tveksamt SB1. Det anlaget brukar i heterozygot form visa sig relativt tydligt förr eller senare. Heterozygoter kan ju absolut tas för en rätt så "standard-sabino", men det blir ofta mer än så. Det borde alltså gå att jämföra de bakomliggande hästarna till den här och macahan och hitta en del som kan jämföras med de sabino1-hästar som finns inom andra raser och frekvensen av utbredningen av vitt och stickelhår på dessa. Men av vad jag kunnat se så är det inte så troligt att det rör sig om just SB1 hos travarna, då det varit just brist på de tydliga SB1-exemplaren.

Poppar det däremot upp en helvit eller märkligt vittecknad häst i en ras som inte bör ha några av de 4 skäcktyperna så har det däremot i många fall visat sig röra sig om just DW-mutationer. Därför lutar jag personligen åt att det kan vara sådana i dessa fallen med.

Senast ändrad:

*kl*

Följer denna tråd med stort nöjje :)

Nu undrar jag om det är någon som minns den där skäckiga travaren som tävlade på bl.a. Solvalla på 50- och 60-talet ?

Har något i bakhuvudet att den skulle vara importerad.

Jag spinner vidare lite på mitt eget svar innan då jag glömde bort en del som kan va bra att titta på vad gäller den här vita travaren:P
Nedärvningsmönstret. Det finns ju ett ganska stort antal varmblodiga travare världen över, och jag kan nog inte komma på många som varit vita. Ett till föl har jag för mig föddes vitt för inte så länge sedan, men annars står mitt huvud tomt. Vad man kan dra för slutsats är dock att om det rör sig om en recessiv gen som get helvitt i dubbel upplaga så vore den ovanlig i rasen. Väldigt, väldigt ovanlig. Annars hade det fötts betydligt fler vita föl, med tanke på rasens storlek och att det föds många individet.
Vad som då är lite märkligt är att mamman till den här vita travaren också var helvit. Hon betäcks sedan med en icke-vit hingst, och ut kommer ett helvitt föl. De två scenarierna för detta är att anlaget är recessivt, och att mamman helt enkelt haft den otroliga turen att bli betäckt av en bärare av det recessiva anlaget, trots att det borde vara väldigt, väldigt ovanligt.
Den andra teorin är att anlaget är dominant, vilket i sin tur betyder att mamman hade 50% att nedärva. Detta i sin tur innebär att mutationen bör ha startat med henne.

Det är såhär jag resonerar kring just det här fallet. Arvsgångarna stämmer inte riktigt med att det skulle röra sig om något som legat dolt. Det är givetvis fullt möjligt, men sannorlikheten är mindre för att det skulle röra sig om att ett väldigt ovanligt recessivt anlag lyckades paras in två gånger på mor och son, än att det rör sig om ett nytt, dominant anlag.

*kl*

Följer denna tråd med stort nöjje :)

Nu undrar jag om det är någon som minns den där skäckiga travaren som tävlade på bl.a. Solvalla på 50- och 60-talet ?

Har något i bakhuvudet att den skulle vara importerad.

Var det inte en till skäckig travare på tapeten för något eller några år sen?

KL

Vad intressant det är att läsa här! :bow: Blev därför sugen på att lufta lite bilder på min f.d. ponny, vore kul om det finns någon som har en mer kreativ benämning på hennes färg än "fux" som hon är registrerad som.

Hon föddes som en vanlig fux med en kopparröd "standardfux" till mamma (hbl) och en till synes vanlig brun welsh-pappa. Hennes färg varierade över säsonger och från år till år. Det syns nog inte på dessa bilder men hon hade en mörkbrun ål, om det har betydelse.

sept1.jpg

05050592.jpg

zinki.jpg

Bild

7821.jpg

Som jag minns det var hon "gul" som på tredje bilden i lika stor utsträckning som hon var mörk, men det kan ha varit så att hon tenderade att vara ljusare som ung och gick åt det mörkare hållet med åren (hon är ej i min ägo längre).

Finns det någon rolig engelsk benämning på denna färg? :)

Senast ändrad:

*Kl*

Skulle behöva lite hjälp :)
Mitt sto fick häromnatten ett litet hingstföl.
Stoet är skimmel, född bay/brun.
Pappan är Buckskin.

Vad är det för färg på fölet? Vad kommer han bli? Han ser ut som en älg! ;)

Tack på förhand

DSC_0032.jpg

DSC_0060.jpg

Senast ändrad:
Svart på svart = svart? Eller..?

Är det så?

Mitt sto som är helsvart är dräktig med en helsvart hingst. Jag har varit helt övertygad om att fölet kommer att bli helsvart, men så började jag fundera lite idag över den saken.

På mödernet så ser det så ut att mor, mormor & morfar är helsvarta. Men på fadern sida så är far och farmor svartskimmel och farfar är brun.

Hur pass dominant är den svarta genen? Är det så som jag trott att fölet blir svart, eller är skimmelgenen eller den bruna genen mer dominant så att den slår igenom?

Vad tror ni som är kunnig inom området?

Vilda spekulationer blir det antar jag, men det kan ju vara skoj det också :)

Sv: Svart på svart = svart? Eller..?

Utan att kunna utveckla det mer så tror jag att fölet kan bli brunt också, men överlåter till färgexperterna att svara på det genetiska.

Svart + svart = svart OM inte båda föräldrarna har det dolt anlag för fux. I så fall är det 25% chans/risk för fux.

Är det så?

Mitt sto som är helsvart är dräktig med en helsvart hingst. Jag har varit helt övertygad om att fölet kommer att bli helsvart, men så började jag fundera lite idag över den saken.

På mödernet så ser det så ut att mor, mormor & morfar är helsvarta. Men på fadern sida så är far och farmor svartskimmel och farfar är brun.

Hur pass dominant är den svarta genen? Är det så som jag trott att fölet blir svart, eller är skimmelgenen eller den bruna genen mer dominant så att den slår igenom?

Vad tror ni som är kunnig inom området?

Vilda spekulationer blir det antar jag, men det kan ju vara skoj det också :)

Du har, precis som många andra, inte riktigt greppat vad som menas med "dominant". Förenklat kan man säga att ett dominant anlag är ett som syns om det finns, även i enkel upplaga. Alla anlag förekommer i par. För ett dominant anlag räcker det att hästen har ett för att det skall synas på utsidan. Om det inte syns, så finns det inte även om hela släkten bakom hade det.

Anlagen sitter sedan på olika platser (locus):

E-locus bestämmer hästens grundfärg. Det är uppsättningen där som avgör om hästen i botten är svart (EE och Ee) eller fux (ee).

A-locus besämmer hur det svarta pigmentet begränsas. A är dominant och om en häst har det så begränsas det svarta till man, svans och ben = hästen blir brun (EAa eller EAA). En fux kan ha anlag för brunst (eeAa eller eeAA) men det syns inte på den eftersom den ju inte har något svart anlag att begränsa.

Således kan två svarta hästar aldrig få bruna föl. De måste ju ha ett anlag för brunt och en svart häst har inte det, för då skulle den vara brun.

Däremot kan fux + svart bli brunt OM fuxen har ett dolt A. Och svart + svart kan bli fux, om båda har anlag för fux (det krävs två e, ett från varje förälder, för att det ska bli en fux).

I ditt fall kan du veta om du har chans på fux om båda föräldrarna lämnat fux tidigare. Eller om båda har varsin fuxförälder (men det hade de väl inte).

Trots att A är ett annat locus än E, brukar vi säga att grundfärgerna är svart, brun och fux. Alla hästar har i grunden någon av dessa färger, även om de är silverbrunblackskäckar t ex. Grundfärgen är då brun.

Beträffande skimmel, black, skäck o s v är det "mönster" som lägger sig ovanpå grundfärgen. Det är helt andra locus, så de är inte mer eller mindre dominanta än anlag för svart. En svartskimmel är i botten svart (Eaa) med skimmelanlag. Nästan alla dessa "mönsteranlag" är dominanta, så om hästen inte har dem själv, vilket syns, spelar det ingen roll om det finns hos många släktingar i stamtavlan.

Märkligt. Min första tanke när jag såg bilden i vattnet var: "Är hon black?" Och så såg jag att hon hade ål.

Hennes mörka ben fick mig att tänka på min rödblack jag hade i många år. Han var dock mycket ljusare (fjording) men med riktigt randiga ben (vilket inte en rödblack KAN ha enligt vissa, men min hade det:D) och klart ROSA ål. Googlade "dark red dun" och visst fanns det en del liknande hästar.

Men din ponnys härstamning utesluter ju black. På översta bilden, där hon är som mörkast, skulle jag kalla henne svettfux, vilket väl är liver chestnut på (brittisk) engelska.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dejtingtråden del 38
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka