Sv: Svart på svart = svart? Eller..?
Är det så?
Mitt sto som är helsvart är dräktig med en helsvart hingst. Jag har varit helt övertygad om att fölet kommer att bli helsvart, men så började jag fundera lite idag över den saken.
På mödernet så ser det så ut att mor, mormor & morfar är helsvarta. Men på fadern sida så är far och farmor svartskimmel och farfar är brun.
Hur pass dominant är den svarta genen? Är det så som jag trott att fölet blir svart, eller är skimmelgenen eller den bruna genen mer dominant så att den slår igenom?
Vad tror ni som är kunnig inom området?
Vilda spekulationer blir det antar jag, men det kan ju vara skoj det också
Du har, precis som många andra, inte riktigt greppat vad som menas med "dominant". Förenklat kan man säga att ett dominant anlag är ett som syns om det finns, även i enkel upplaga. Alla anlag förekommer i par. För ett dominant anlag räcker det att hästen har ett för att det skall synas på utsidan. Om det inte syns, så finns det inte även om hela släkten bakom hade det.
Anlagen sitter sedan på olika platser (locus):
E-locus bestämmer hästens grundfärg. Det är uppsättningen där som avgör om hästen i botten är svart (EE och Ee) eller fux (ee).
A-locus besämmer hur det svarta pigmentet begränsas. A är dominant och om en häst har det så begränsas det svarta till man, svans och ben = hästen blir brun (EAa eller EAA). En fux kan ha anlag för brunst (eeAa eller eeAA) men det syns inte på den eftersom den ju inte har något svart anlag att begränsa.
Således kan två svarta hästar aldrig få bruna föl. De måste ju ha ett anlag för brunt och en svart häst har inte det, för då skulle den vara brun.
Däremot kan fux + svart bli brunt OM fuxen har ett dolt A. Och svart + svart kan bli fux, om båda har anlag för fux (det krävs två e, ett från varje förälder, för att det ska bli en fux).
I ditt fall kan du veta om du har chans på fux om båda föräldrarna lämnat fux tidigare. Eller om båda har varsin fuxförälder (men det hade de väl inte).
Trots att A är ett annat locus än E, brukar vi säga att grundfärgerna är svart, brun och fux. Alla hästar har i grunden någon av dessa färger, även om de är silverbrunblackskäckar t ex. Grundfärgen är då brun.
Beträffande skimmel, black, skäck o s v är det "mönster" som lägger sig ovanpå grundfärgen. Det är helt andra locus, så de är inte mer eller mindre dominanta än anlag för svart. En svartskimmel är i botten svart (Eaa) med skimmelanlag. Nästan alla dessa "mönsteranlag" är dominanta, så om hästen inte har dem själv, vilket syns, spelar det ingen roll om det finns hos många släktingar i stamtavlan.