Färgtråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Färg fråga, Svart+ Palmino/Isabell

Jag har en fråga om vad blivande för kan få för färg.
Jag är ny på detta så jag är o-ställd *ler*
Det jag vet är att stoet är svart och båda föräldrarna var svarta.
Hingsten är palminofärgad tror jag det heter och båda föräldrarna till han är det oxå.

Vad kan jag vänta mig för färger på fölet?

Senast ändrad:
Sv: Färg fråga, Svart+ Palmino/Isabell

Det beror lite på.
Om den svarta har en fuxgen så kan du få
Svart, fux, gulsvart, isabell (svenska ordet för palomino)
Om isabellen har en agoutigen (dvs att den bleker svart till brunt på kroppen av hästen) så - samma som ovan plus:
Brun och gulbrun.

Om den svarta inte har fuxgen och isabellen inte har agouti
Svart eller gulsvart

Om den svarta inte har fuxgen och isabellen har agouit
Svart, gulsvart, brun, gulbrun

Sv: Färgtråd

Tack för svaret

Men tyvärr så vet jag inte mycket mera om föräldrarna
Det blir till att vänta och se *ler*
Bara den blir frisk så blir jag glad

Nu hoppas jag att ni färgexperter kan gissa vad vårt kommande föl blir för färg. Det tar ju evigheter att vänta och se ;)
Mamma är silversvart eller silverbrun. Mormor fux.
Pappa är tigrerad med mörkbruna prickar. Farmor fux och farfar leopardtigrerad.

*kl*

Nu behöver jag hjälp. Är detta en ny mutation eller vad?

totem.jpg

Hästen är en fransk varmblodig travhäst. Pappa är fux, mamma har samma färg som avkomman. Vad jag kan se på mödernet är mamman den första hästen som är registrerad som "vit", övriga är bruna eller fuxar. Gulanlag existerar inte i rasen.

Någon som har en aning om vad detta kan vara för anlag som spökar?

*kl*

Nu behöver jag hjälp. Är detta en ny mutation eller vad?

totem.jpg

Hästen är en fransk varmblodig travhäst. Pappa är fux, mamma har samma färg som avkomman. Vad jag kan se på mödernet är mamman den första hästen som är registrerad som "vit", övriga är bruna eller fuxar. Gulanlag existerar inte i rasen.

Någon som har en aning om vad detta kan vara för anlag som spökar?

Det finns en mutation (eller egentligen flera mutationer) som heter dominant white. Du kan läsa om dem här

Men borde man inte då kunnat spåra det längre bak i stammen? Dessutom ser han i mina ögon ut att vara i samma nyans som en gulvit, snarare än vit á la dominant white.
Lyckas inte få in fler bilder i inlägget, men bildgoogla på Totem de Visais.

Nu hoppas jag att ni färgexperter kan gissa vad vårt kommande föl blir för färg. Det tar ju evigheter att vänta och se ;)

Ingen som har en susning? Det var som tusan!

Men borde man inte då kunnat spåra det längre bak i stammen? Dessutom ser han i mina ögon ut att vara i samma nyans som en gulvit, snarare än vit á la dominant white.

Mutationer på KIT-sekvensen kan komma spontant, så det skulle kunna vara så att mamman är den första med mutationen. Skulle vara intressant att testa!

Det finn massor av möjligheter, men om jag förutsätter att mamman har ett silveranlag så är det 50% chans att även fölis får silveranlag oavsett vilken som blir grundfärgen.
Jag vill minnas att anlaget för tigrering är samma sak 50% chans att få det om föräldern har ett anlag (vilket måste vara fallet när det gäller pappan eftersom farmor inte hade prickar). Men, när det gäller tigrering finns det minst två anlag, en som ger fläckarna och ens om styr utbredning tror jag.

Eftersom mormor var fux måste mamma ha fått ett fuxanlag och eftersom farmor var fux måste pappa ha ett fuxanlag. Får fölis båda fuxanlagen blir det fux i grundfärg, så det borde vara 25% möjlighet för det. Annars blir grundfärgen svart eller brun.

Pappa verkar ju ha brunanlag (men tigrering är lurigt, har förstått att det till viss del ändrar färger så de inte ser ut som de gör på individer utan tigrering, men är dåligt insatt i fläckar). I och med osäkerheten på mammans sida angående färg (och ev även på pappans )är det svårt att sia om hur stor chansen är för brun respektive svart. Och det kan vara svårt ändå, även om man vet de parametrarna med säkerhet.

Skulle båda föräldrarna vara svarta (med silver eller prickar på) kan fölis inte bli brun. Om en av dem har ett anlag för brunt är det 50% chans att fölis får det, om en av dem har två anlag för brunt kan fölis inte bli svart och om båda föräldrarna har vari sitt anlag för brunt är det 50% att ena föälrdern ger anlaget och 50% att den andra gör det, totalt 75% sannolikhet för brun avkomma och 25% för svart...

Och så är det ju så att om fölis blir fux syns ju inte silveranlaget eller brunanlaget även om fölis skulle få båda eller ett av dem.

Så allting mellan fux, brun, svart till silverbrun tigrerad, silversvart tigrerad, bruntigrerad, svart tigrerad, rödtigrerad, silversvart, silverbrun är möjligt med given information.

Hur är det ställt på en lipizzaner då? Nästan alla är ju skimmlar, men föds mörka. Dock finns det ju en och annan hingst som är svart el brun.
Med ett skimmelsto och en hingst av annan färg.. Är det 50% på färgerna eller är skimmel större chans?

Troligen är många lipizzaner homozygota skimlar och då blir det 100% skimmelavkomma, men alla avkommorna blir då skimlar med bara ett skimmelanlag.

Troligen är många lipizzaner homozygota skimlar och då blir det 100% skimmelavkomma, men alla avkommorna blir då skimlar med bara ett skimmelanlag.

Beror väl på om den andra föräldern också lämnar vidare skimmelanlaget?

Edit: Skrev för snabbt, ser nu att ni pratade om skimlar med en brun el svart förälder. :D

Senast ändrad:

Det är vad jag också skulle gissa på i de flesta fall, men någon gång ibland föds väll "färgade" lippizaners, så alla individer är väll inte homozygota för skimmel ännu... Och råkar man korsa med en sådan är det "bara" 50% chans på skimmelföl.

Skjuter från höften utan att ha googlat namnet:

hur ligger det till med vita tecken längre tillbaka i stammen? Maximal sabino? Om man googlar "maximum sabino" (jag vågar inte klistra in bilder, för då brukar de bli borttagna) så dyker det upp en del liknande hästar.

kan någon hjälpa mej??

om en häst har 2 palomino föräldrar och hästen själv ser ut som en cremello (pärlvit med blå ögon). kan den vara albino ändå?

för om man korsar en cremello med en fux blir de väll 100% palomino

men enligt uppgifter så om man korsar denna hästen med en fux så e de 50% fux å 50% palomino chans... de borde de väll inte vara om de e en cremello då borde de väll vara 100% palomino avkomma med fux?

va e de förskillnad

Är den dubbelgul så nedärver den alltid ett gulanlag till sin avkomma.

Albino är ett missförstånd sedan gammalt, de hästarna är generellt dubbelgula = pärlvita, sotvita eller gulvita.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka