Sv: Färgtråd
Nu hoppas jag att ni färgexperter kan gissa vad vårt kommande föl blir för färg. Det tar ju evigheter att vänta och se
Mamma är silversvart eller silverbrun. Mormor fux.
Pappa är tigrerad med mörkbruna prickar. Farmor fux och farfar leopardtigrerad.
Det finn massor av möjligheter, men om jag förutsätter att mamman har ett silveranlag så är det 50% chans att även fölis får silveranlag oavsett vilken som blir grundfärgen.
Jag vill minnas att anlaget för tigrering är samma sak 50% chans att få det om föräldern har ett anlag (vilket måste vara fallet när det gäller pappan eftersom farmor inte hade prickar). Men, när det gäller tigrering finns det minst två anlag, en som ger fläckarna och ens om styr utbredning tror jag.
Eftersom mormor var fux måste mamma ha fått ett fuxanlag och eftersom farmor var fux måste pappa ha ett fuxanlag. Får fölis båda fuxanlagen blir det fux i grundfärg, så det borde vara 25% möjlighet för det. Annars blir grundfärgen svart eller brun.
Pappa verkar ju ha brunanlag (men tigrering är lurigt, har förstått att det till viss del ändrar färger så de inte ser ut som de gör på individer utan tigrering, men är dåligt insatt i fläckar). I och med osäkerheten på mammans sida angående färg (och ev även på pappans )är det svårt att sia om hur stor chansen är för brun respektive svart. Och det kan vara svårt ändå, även om man vet de parametrarna med säkerhet.
Skulle båda föräldrarna vara svarta (med silver eller prickar på) kan fölis inte bli brun. Om en av dem har ett anlag för brunt är det 50% chans att fölis får det, om en av dem har två anlag för brunt kan fölis inte bli svart och om båda föräldrarna har vari sitt anlag för brunt är det 50% att ena föälrdern ger anlaget och 50% att den andra gör det, totalt 75% sannolikhet för brun avkomma och 25% för svart...
Och så är det ju så att om fölis blir fux syns ju inte silveranlaget eller brunanlaget även om fölis skulle få båda eller ett av dem.
Så allting mellan fux, brun, svart till silverbrun tigrerad, silversvart tigrerad, bruntigrerad, svart tigrerad, rödtigrerad, silversvart, silverbrun är möjligt med given information.