Färgtråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd

Hur vet man om den har det?

Min fux med ljusare man och randig svans har en pappa som lämnat flera avkommor med det och en morfar som också gjort det. Däremot var pappa svart och mamma är brun.

Nu fattar jag inte helt hundra. Men självklart kan ju även en svart eller brun häst bära på flax utan att det syns. Men antar att man får titta färgnedärvningen på avkommor för att lista ut hur det står till. Eller om det går att gentesta.

På Wikipedia står det: "En fux med flax-anlag har ljus man och svans och är ofta ljusare på nederdelen av benen."
Fast det trodde jag gällde fuxar överlag? Annars verkar det som min 01:a kanske är flaxfux ändå hon har ljusa ben.

PÅ bruna/svarta så är en som ska bli skimmel ofta väldigt "djup" i färgen medan en som ska bli svat/brun mycket mera dassig. En svart föds ofta grå eller älgfärgad, är den kolsvart som nyfödd så blir de skimlar.

Jag tycker inte det stämmer varje gång. Detta är en mindre bra bild (men den bästa jag har från dag 1). Fölis var kolsvart (mamma brunsvart). Eftersom skimmel inte finns i släkten så fortsatte fölis att vara just svart.
skanna0001.jpg

Ordet ofta antyder att det inte är alltid ;)

Det vanligaste är just att de som unte skimlar av är blaskiga i färgen när de föds men det finns ju alltid undantag. Och utan skimmelförälder behöver man ju inte fundera :D

Nej i detta fall var det ju aldrig en tanke att det kunde bli skimmel :angel:
Men, jag ville bara visa på en riktigt svart fölunge som faktiskt förblev svart (om än solbleks lätt). För ibland blir det där ofta till att svarta hästar föds grå. Punkt. ;) Och det stämmer ju inte helt, även om det verkar vara det vanliga.

KL

Men för den färgintresserade finns nu ett test för LP via UC Davis, så ett nu har de kommit ett steg närmare att lösa precis hur tigreringen funkar! Kan ju vara så att en del här redan sett det, men kanske finns ett par intresserade användare som ännu inte sett det.

Länkar till "The Appaloosa Project" för lite mer ingående om vad man hittat: Länk

Det finns olika anlag i olika raser och det har diskuterats om homozygot eller ej kanske påverkar. Tex friser föds helt svarta och förblir ju svarta.
Om jag inte minns fel så var här ett travarföl för en del år sedan som också föddes och förblev svart. Har dock aldrig hört om något halvblod som fötts helt svart och förblivit svart.
Sen finns det naturligtvis alltid undantag från allt, det brukar ju just vara den svarta färgen som avslöjar skimmel då den nästan aldrig är svart på en som skall förbli svart på de områdena. Så svarta ben som nyfödd = skimmel, blesiga älggrå ben som nyfödd kommer att ha svarta ben som vuxen. Utom då min som kom ut med ljusa blesiga beiga ben och jag jublade första fölet som inte blev skimmel eller...... nejdå naturligtvis var det bara för att retas och han blev också skimmel precis som alla andra uppfödda här.

kl

Jag är nyfiken på om man skulle kalla den här nyansen av fux något särskilt på svenska? Nu är ju hästen även konstantskimmel, men ni får försöka se förbi det och säga utifrån färg på huvud och ben samt man. Tack!

69623_10102773195406110_1871225424_n.jpg

Jag tror att det är i denna tråd jag tidigare visat min silvergulbruna pålle. Vissa påstod då att hon inte kan vara silvergulbrun då man och svns inte är så vit. I alla fall, nu har jag äntligen gentestat henne och hon har en silvergen.

Så, för att visa på att alla hästar som bär silvergenen inte nödvändigtvis alltid har kritvit man och svans lägger jag in en bild här igen. :) Och det är jättesvårt att visa på bild, men "i verkligeheten" är hon snarast bronsfärgad på benen, inte svart som en gulbrun. Man och svans är inte heller alls svarta utan ljusa slingor finns, särskilt i topparna och svansen och övrigt tagel är rödbrunt. Dessutom är huden grå istället för svart, men det syns ju bäst om man lyfter på svansen... :p

Och jag kan hålla med, på denna bild ser hon mest ut som en vanlig gulbrun:
IMG_6893.JPG

Här däremot kan man ana något annat, särskilt om man kollar på benens färg.
Percy_August_5_2011-560x428.jpg

Ett tag under fällning såg hon även ut så här fram till buken ungefär.
DSC_0012.JPG

Första bilden tänkte jag faktiskt silvergulbrun på en gång, svansen avslöjade henne :) Andra bilden var första tanken champagne innan jag läste att det var samma häst

Senast ändrad:

Om du menar fux med mörkbrun man så tror jag inte att det finns någon svensk beteckning. Sverige har ju ingen stor traditionell hästkultur, så det har (tyvärr) inte funnits något behov av att benämna hästfärger mer specifikt. Vad heter färgen på engelska?

Det beror väl snarare på att alla färger (denna till exempel) inte förekommit på svenska hästar i någon större utsträckning historiskt sett, man hittar inte på namn på det som inte finns eller? Traditionella namn på de förekommande färgerna finns alldeles oavsett storleken på hästkulturen i landet till exempel bork, rapp och läderfux.

Första bilden tänkte jag faktiskt silvergulbrun på en gång, svansen avslöjade henne :) Andra bilden var första tanken champagne innan jag läste att det var samma häst

Jo, vet man vad man ska kolla efter är det inte så orimligt, men i Sverige har många en övertygelse om att en häst med silvergen har kritvit man - och där passar hon ju inte in :) Men jag har aldrig sett en gulbrun som inte har svart tagel - skulle vara om det är mycket sabino i den i så fall.

Så , då tyckte jag det var lite kul att lägga upp en bild igen nu när jag har det "svart på vitt".

Och, eftersom hon har lite fläckar kring mulen tänkte vi ett tag på chamagne som alterantiv, även om det inte kändes klockrent - särskilt inte som hon oavsett har en gulgen - pappa är perlino (med silvergen). Nosfläckarna var itne heller typiska för champagne vid närmare koll.

Njae, jag skulle säga att vi har väldigt dåligt med hästfärgsord jämfört med länder där hästar varit mer viktiga. Här benämner vi färger men nyanserna bryr man sig inte så mycket om. Det finns några enstaka men ganska förvirrade som svettfux, men också sammanslagningen av flera färger som skimmel och "albino" (den gamla benämningen på dubbelgul) vilka i engelskan har olika namn. Jämför med kulturer där snö är något centralt, i t ex södra Sverige är snö något som existerar men inte något som ständigt påverkar livet, alltså behöver man inte mer än några få benämningar för snö.

Men varför skulle vi ha benämningar på färger som inte förekom?

Det är knappast underligt att vi inte har fler ord för albino, de olika versionerna är svåra och skilja och du behöver normalt veta stammen eller testa för att veta och numera finns det namn för de olika varianterna även på svenska, kanske är de jämnåriga med engelskans termer. Olika nyanser har förmodligen benämnts med ljus eller mörk som förstärkning. Jämförelsen med snö är dock ganska bra, inte behöver folk som inte har snö eller lite avmånga ord för det, liksom man inte behöver namn på färger som inte existerar. Det som styr är behovet av benämningar. Rikedom i termer på samma färg tyder snarare på att den kan heta olika i olika dialekter.

Jo, vet man vad man ska kolla efter är det inte så orimligt, men i Sverige har många en övertygelse om att en häst med silvergen har kritvit man - och där passar hon ju inte in :) Men jag har aldrig sett en gulbrun som inte har svart tagel - skulle vara om det är mycket sabino i den i så fall.

Det har jag med fått höra om Rebel med, han kan inte vara silver utan måste vara gulsvart eller vad man säger på svenska. Om Ove blev jag till och med idiotförklarad av vissa (annat svenskt forum) När jag sa att han var brun men saknar svart ben och har brun/svart man :p

Det har jag med fått höra om Rebel med, han kan inte vara silver utan måste vara gulsvart eller vad man säger på svenska. Om Ove blev jag till och med idiotförklarad av vissa (annat svenskt forum) När jag sa att han var brun men saknar svart ben och har brun/svart man :p

Precis varför jag tycker det kan vara vettigt att visa en bild nu när jag har "svart på vitt" att hon är silver :-)

Och Rebel tycker jag är klockren silver, medan Ove var mycket klurigare och svårare att få ordning på vad han har för färg. Och inte för att färgen spelar någon större roll - men det är kul att försöka förstå vad det är. Särskilt med silver för där vill man ju inte korsa två bärare...

Själv tänker jag, en vacker dag, testa två av mina för extension locuset - vore kul att veta om de kan få fuxavkomma, eller ej. Det spelar ju ingen roll, men kul att veta vilka möjligheterna är.

*kl*

Något jag funderat över (fråga mig inte varför...) är varför det är mycket mer ovanligt med hästar som har enbart två strumpor fram, jämfört med antalet som har enbart två strumpor bak?

Själv kan jag inte ens googla mig till en häst med "framstrumpor", men det dyker upp bilder på flera med strumpor bak.

Intressant fundering, har faktiskt aldrig tänkt på det men det stämmer ju!

Såhär har jag lärt mig: Pigmentet bildas i speciella celler (melanocyter) som utvecklas från ett förstadie (melanoblaster). Dessa bildas på ett ställe ungefär där ryggraden kommer hamna. När embryot är några veckor "vandrar" melanoblasterna ut till huden, och när de är framme omvandlas de till melanocyter som inte kan röra sig.

Vita tecken uppkommer när pigmentcellerna av någon anledning inte "hinner fram" till de yttersta delarna innan de stannar och ombildas. Man har ju sett att form och utseende på vita tecken inte är till 100% genbaserat, eftersom t.ex kloner haft olika tecken (dock ungefär lika mycket vitt). Jag skulle tro att det ärftliga i samband med tecken är något i stil med hur mycket pigmentceller som individen utvecklar, alternativt hur "snabbt" dessa celler rör sig (delar sig?). Men spridningen i sig är slumpmässig.

Så min kvalificerade gissning är att frambenen kanske ligger närmare området där pigmentcellerna utgår ifrån, så att de blir "färgade" fortare än bakbenen? :idea:

Silvergulbruna och silvergulsvarta har sällan (om nånsin) vit man och svans. Det gula och silver tar ut varandra och det kan tom vara svårt att se om det finns ett silveranlag tom för ett tränat öga. :)

Bara en liten utläggning på ämnet :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst
  • Muskelbristning

Omröstningar

• Tvättstugedrama