Färgtråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd

Jag har en fråga till er alla färgkunniga. Jag har hittat några sidor där jag kunnat läsa mig till rätt mycket om eEEa etc etc. Rena grekiskan ;)

Jag har ett mörkfuxsto, ingen tvekan om vilken färg hon har. Jag skulle vilja veta vilka anlag hon bär på, hur gör jag? Finns ställen som gentestar, SLU här i Sverige (finns det fler?) och några i USA. Kan ni rekommendera ngt?

Vilka tester ska man ta? "Beror på vad du vill vet" är väl svaret på den frågan! Men jag vet inte riktigt vad jag vill veta, typ ;)

Vilka tester kan vara aktuella? (Hon har smal bläs och en vit framkota, om det spelar ngn roll).
Snälla hjälp mig! :)

Troligtvis så har hon inga speciella anlag att testa för, antagligen så är hon bara en vanlig fux!
Ev så kan hon väl ha en "soty"-gen som gör henne mörkare, men jag har ingen aning om man kan testa för det.

Jag har ett mörkfuxsto, ingen tvekan om vilken färg hon har. Jag skulle vilja veta vilka anlag hon bär på, hur gör jag?
Ett alternativ att fundera över vilka anlag hon kan tänkas bära på är att kolla upp hennes föräldrar. Ibland kan det säga vilka anlag hon bär på.

Ett alternativ att fundera över vilka anlag hon kan tänkas bära på är att kolla upp hennes föräldrar. Ibland kan det säga vilka anlag hon bär på.

Pappan har samma färg (mörkfux) och mamman är mörkbrun. Vet inte om det kan vara ngn ledtråd?

Precis som IW skrev så är hon säkert bara en vanlig fux. Jag funderar lite på om man kan tex se om hon kan vara heterozygot etc. Går det?
Kan man avläsa på ett gentest vilka färger hon kan nedärva?

Detta med färgernas nedärvning är nytt för mig, superintressant!

Från SLU:

Fux/svart (E)
Färgen fux karaktäriseras av total avsaknad av svarta hår och endast rött pigment kan bildas. Anlaget är recessivt och hästen måste bära två alleler (ee) av genen för att bli fux (röd grundfärg). Hästar med svart grundfärg måste bära åtminstone en kopia av den dominanta E-allelen. En häst som bär två kopior av E-allelen kan aldrig producera fuxfärgade avkommor, oavsett färg på partnern. Däremot kan en häst som är heterozygot (Ee) ge fuxfärgade avkommor. Två fuxar (ee) som paras med varandra kommer alltid att producera fuxfärgade avkommor.

Rent hypotetiskt, skulle mitt sto kunna ha två kopior av E-allelen och därigenom inte kunna lämna fuxar?
Kanske en helknäpp fråga, men detta är utanför min "box" ;)

Nej eftersom att hon är fux så måste hon bära på två ee.

Vilka färger hon kan nedärva beror på vad du betäcker henne med för hingst.

Om du t.ex. betäckr med en fux så kommer hon att få ett fuxföl!

Om du betäcker henne med en brun måste den hingsten ha en fuxgen för att det ska kunna bli fux.
Din kan ge fux, skimmel, svart eller brun beroende på vilken hingst du väljer.
Du kan dessutom få skäckar, isabeller och diverse kombinationer.

Jag gillar inte fuxar egentligen....

Din lilla fina Storm, är hon fux...det är hon väl inte, eller? Men en sådan skönhet skulle jag gärna beställa ;)

Du verkar ha koll på detta, så jag frågar en sak till ;) . Om jag betäcker mitt sto med tex en svart hingst är det då 50/50 att få svart? Skimmel 50/50? Är det alltid 50/50? Förutom med fux då....
Om jag skulle vilja ha en sådan goding som din lilla, finns det ngn färg som med min mörkfux skulle kunna ge den?

Detta förutsatt att hingsten passar stoet förstås, skulle inte betäcka enbart för att få en isabell tex. Men av två likvärdiga hingstar varav en har en mer intressant färg så är valet enkelt ;)
Skriver det bara så att inte ngn blir irriterad ;)

Om du betäcker henne med en brun måste den hingsten ha en fuxgen för att det ska kunna bli fux.
Din kan ge fux, skimmel, svart eller brun beroende på vilken hingst du väljer.
Du kan dessutom få skäckar, isabeller och diverse kombinationer.

Jisses....tyvärr är det nog inte många hingstar som är färgtestade. Får nog använda det bästa - och hoppas på det bästa! ;)

Vilket test skulle visa detta? Jag har tittat runt på olika DNAtestsidor och sliter mitt hår ;)
Har du ngn susning om vilket test det skulle kunna vara?

Agouti?

Har det med brunanlaget att göra, eller är det avgränsningen av det svarta?
Suck.....
Snart skallig.... ;)

Storm är en fux med en creme gen/gul anlag, dvs en Palomino. Så betäcker du ditt fuxfärgade sto med en hingst som har en creme gen/gul anlag så kan du få en "Storm". :)

Så Fux + Palomino = 50 % chans till fux, 50% chans till palomino.

Men om du betäcker din fux med en gulbrun hingst som har ett rött anlag, så kan fölet bli fux, palomino, gulbrun, brun, svart och gulsvart.

Om du betäcker din fux, om hon har en augoti gen, med en svart hingst med rött anlag så kan du få, fux, svart eller brun. 50% chans till fux och 25 % chans till svart, 25% chans till brunt.

Har hon inte en augoti gen så kan hon inte ge en brun avkomma.

Betäcker du med en skimmel så blir fölet någon grundfärg men sedan så är det 50 % chans att den blir skimmel, skimmelanlaget lägger sig ovanpå grundfärgen.

Här är en sida man kan ha lite roligt med, färg kalkylator. :)
http://www.animalgenetics.us/ccalculator1.asp

Senast ändrad:

Det som ofta kallas för brunanlag är just Agouti, det gör att svart färg begränsas till man, svans och ben, alltså att hästen blir brun istället för svart.

Eftersom din häst är fux kan man inte se om hon har några Agouti-anlag, eftersom hon inte har någon svart färg som kan begränsas.

? måste fuxstoet ha en särskild gen för att kunna ge brunt??

är det inte så att om fölet får brun gen från pappan och en fux från mamman så är den bruna starkare = fölet blir brunt?

Om du betäcker ett fuxsto utan agouti med en svart hingst så får du ett fuxföl eller ett svart föl.

Men om du betäcker ett fuxsto utan agouti med en brun hingst så kan du få ett brunt/svart eller fuxfärgat föl.

Senast ändrad:

Om hon har två Agouti kan hon aldrig ge svarta avkommor.
Om hon bara har enkelt anlag så kan hon (beroende på hingsten så klart) lämna både brunt och svart.

Senast ändrad:

Det är inte så att en viss gen är starkare än någon annan. Utan brun/svart/fux styrs av två genaleller, E och A.

Om hästen inte har några E (alltså ee) så blir den fux.
Om den har både E och A blir den brun.
Om den har E och inga A (alltså aa) blir den svart.

Du kan alltså inte se på en fux om den har aa, Aa eller AA. Men som sagt, en fux som har AA kan inte få svart avkomma. (Om man nu inte räknar in Dominantsvart, men jag är inte riktigt uppdaterad så vet inte vad man kommit fram till där, om det finns eller ej.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka