Färgtråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd

UC Davis kan testa för SB1 vilket är enda kända sabino anlag, men tror inte det finns på halvbloden utan de har någon "wannabe-sabino" som inte går testa för, Men kan ha fel, men vill minnas att det e så iaf :)

Det finns flera olika typer av vita-tecken-anlag och alla har man inte koll på så är kanske mindre intressant att testa för.

Min såg ut som en cremello men var avblekt perlino, låg ett skimmelanlag ovanpå.

Så det kan vara lurigt!

Hon var DNA-testad.

OM du har ett fux sto medljus man å svans (flax gen)
å betäcker henne med en palomino hingst..

kan de inte lika väl bli fux xom palomino föl då?

kompisen har fått för sej att bara för att både sto och hingst har "vita manar"så kommer garanterat föletfå de också. e de så?

OM du har ett fux sto medljus man å svans (flax gen)
å betäcker henne med en palomino hingst..

kan de inte lika väl bli fux xom palomino föl då?
Ja det kan det. En palomino/isabell är ju en fux med ett gulanlag.
kompisen har fått för sej att bara för att både sto och hingst har "vita manar"så kommer garanterat föletfå de också. e de så?
Nej det är det inte. Så vitt jag vet.

Flaxgenen är en helt annan än den gula genen. Flax krävs i dubbel uppsättning för att den ska synas. Den gula bara en. Påverkar fuxar båda två men de har inget samband.

Tigrering, hur funkar det/vad bestämmer hur det ser ut.

Har en lite ponny som föddes minimaltigrerad, endast ögon, könsöppning, hovar etc. skvallrade om anlaget. Registrerades som fux i passet som hon redan hade när jag köpte henne vid 9 mån ålder.
Sista två åren (7år i år) har prickar börjat dyka upp och redan som ettåring började hon bli lite mer melerad i färgen. Har räknat ut att hon måste vara snöflingetigrerad med melerad bottenfärg?

Nu till mitt lilla huvudbry: Har läst att prickarna kommer bakifrån och går framåt men hon har mest framtill. Mest har hon på halsens ena sida, sidan som varit täckt av lång man, den är snart helt vit. Påverkar värme hur fläckarna kommer?
Kommer hon bli helt vit tillslut eller vad har jag att förvänta mig.
Lite bilder på hur hon ser ut och hur färgen på halsen ändrats på bara knappt tre månader:
428849_515461595145904_1203902781_n.jpg

598768_552312581460805_933797459_n.jpg

222397_558108247547905_1245306819_n.jpg

430805_588917257800337_860690302_n.jpg

293599_588917261133670_1816200025_n.jpg

418117_588917264467003_1284665807_n.jpg

Njo, har båda föräldrarna vita manar så får avkomman det också. Titta på t.ex Haflinger-rasen. Men det har inget med isabellens ljusa man att göra.

Som lite tillägg får man väl nämna att haflingers även har pangare, vilket ger en ytterligare effekt på dem. Tittar man på andra raser så kan flaxanlaget yttra sig lite mindre kraftigt med. Att man garanterat får en vit man och svans är inte helt säkert, även om hästens föräldrar hade det. Av någon anledning - kanske andra faktorer, kan avkommans man och svans ändå bli relativt mörka trots att de skulle räknas som flax. Haflingers är väl lite av en "specialare" med sin kraftiga pangare.

Isabell + fux med ljusare man

Beroende på om isabellen har inget, ett, eller två, flaxanlag (som är det som ger ljus man hos "vanliga fuxar") så kan det bli antingen 50%, 75% eller 100% chans till vit man (eller iaf ljusare) hos avkomman.

En häst som är svart, kan den få en mule som plötsligt blir ljusgrå på vintern? Min ponny föddes mörkgrå med ljusare grå ben, tappade den sedan solblekta ljusbruna fölpälsen och vinterpälsen var kolsvart under. När vinterpälsen sedan skulle fällas var hon rödbrun över rygg och rumpa för att sedan en kort tid bli svart igen i sommarpälsen. Någon månad senare var hela hon mörkt chokladbrun över nästan hela kroppen förutom på halsen under manen. Årets vinterpäls blev helt svart, mulen inräknad, men idag insåg jag att mulen blivit grå?! Jag blir aldrig klok på om hon är svart eller mörkbrun. Stoet är mörkbrunt och hingsten är svartbrun men lämnat flera svarta avkommor. Vad tror ni?

Idag (dock smutsig)
394924_4246465760968_782183945_n.jpg

Som nyfödd
267970_1868503393395_7512651_n.jpg

I våras innan vinterpälsen fälldes
424501_2850592185001_1143252680_n.jpg

I somras
486271_3503654631154_1621916594_n.jpg

Bleksvart skulle jag säga, men kan ha fel. Vet inte om halvblod och dyligt kan reggas så men inom islandshäst är det iaf en nyans av svart. Precis som att brun kan vara olika nyanser. Skulle den vara bleksvart är den alltså genetiskt svart.

KL
Jag har länge hävdad att min fuxa är felreggad. Hon är reggad som flaxfux men jag tror hon är vanlig fux med solblekt man. En kommentar på här på buke fick mig dock att fundera lite på om jag kan ha fel (va jag har fel :eek: :D ).

Vissa tecken kan man kolla efter?

Så här ser hon ut:
270576_10150314361119612_7646958_n.jpg

Foto: Jag

34060_439587964611_1427243_n.jpg

Bild: Marion Jegefalk Björn

384219_10151298975089612_1624995548_n.jpg
Bild: Mats Endermark

148132_10150099876109612_6743148_n.jpg

Bild: Mats Endermark

Bilder lånade med tillstånd av fotograferna.

KL
Är det ngn som vet om Heslegård's Rubin har ett gulanlag? Jag har en avkomma hemma som jag har tänkt att hon skulle kunna vara svart m gulanlag och sen så hittade jag den här avkomman http://blup.se/sv-SE/horses/231807-marvel-boy-swb som är isabell med mörkbrun mamma. Det borde väl tyda på att gulanlaget kommer från pappan eller är jag ute och cyklar? :o

Sv: Tigrering, hur funkar det/vad bestämmer hur det ser ut.

Kommer hon bli helt vit tillslut eller vad har jag att förvänta mig.
I tidningen Gotlandsrusset har det skrivits om ett russ med tigreringsanlag som en sommar fick snöflingor men som sedan gick bort. Det är mycket svårt att uttala sig om vad resultatet blir. Här finns bilder på tigrerade Norrvedas Guld med fem års mellanrum:
http://www.gotlandsruss.se/Maelar-Russ-utstaellning-och-GM.htm
http://www.gotlandsruss.se/NorrvedasGuld574.htm

långt långt långt ifrån experten på häststammarna med gulanlag, men på hästen du länkade så är hans mormorsmor isabella så jag skulle sätta mina pengar på att mamman är felreggad (mormor saknar färg, får googla lite)

Enligt stamboken är Marvel Boys mormor Snövit cremellp (står registrerad som albino) så alla hennes avkommor har gulanlag. Så dottern Mynett är felregistrerad.

Ok....de bara försvann alltså. Än så länge så har det varit så att det dykt upp små prickar som sedan utvidgar sig. Som de på halsen som kom under sommar och blev mer/större under hösten för att nu i häromveckan blivit så stora att de flyter ihop.

Hennes pappa är Broomells Dolphin`s Majestic (British Spotted) så hennes pappa har ju tigeranlag och har både schabrak och fläckar. Hon har varit tydligt minimaltigrerad från start, tyckte inte mig se ngra tecken på russet när han bara var brun.

Hade varit kul om hon blev vit men blir hon så där enormt spräcklig som en del blir är det ju inte riktigt lika fint. Köpte henne inte för att hon kanske skulle få ngn prick utan behövde sällskap till mitt halvblod, hon var en billig liten enormt ful blivande åring.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka