Färgtråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd

Då får jag vara glad över att mitt halvblod inte är en welsh eftersom hon blir godkänd oavsett sina konstiga tecken.

Min fölunge är riktigt gul nu. Men jag tror att jag blir galen på henne snart!
Nu ser manen ut såhär? Knäpphäst, hon har redan börjat få gråa hår. ;)

_DSC0846.jpg

gr.jpg

Knasiga Storm, hon skapar spänning med sin färg ;)

Men fin är hon, och vad hon har vuxit! Stella är som vanligt sockersöt :love:

om man har en cremello hingst vad blir de ör färg på avkomman om stona har dessa färgerna?

fux

svart

fux skäck

tacksam för hjälp

Fux - 100% palomino
Svart - 33% palomino, 33% gulbrun, 33% gulsvart, beror ju lite på vad föräldrarna bakom har med.
fux skäck- 100% palomino, 50 eller 100% skäck beroende på om stoet är homo eller heterozygous

Fux - 100% palomino
Svart - 33% palomino, 33% gulbrun, 33% gulsvart, beror ju lite på vad föräldrarna bakom har med.
fux skäck- 100% palomino, 50 eller 100% skäck beroende på om stoet är homo eller heterozygous

tack så mkt =)

å om man har ett palomino sto å cremello hingst

Liten rättelse/komplettering

En svart kan var Ee (ett svar och ett rött anlag) eller EE (två svarta gener) dessutom kan cremellon ha ett eller två dolda brungener (augoti)

Ee ger Isabell 50% och 50% gulsvart
EE ger 100% gulsvart.

Har cremellon en augoti gen blir det vid:

Ee 50% isabell 25% gulsvart och 25% gulbrun
EE 100% gulbrun.

Beroende på om det finns en eller två skäckgener hos stoet så blir alla eller hälften skäckar.

*KL

Antar att detta är rätt tråd att fråga i för mig :D

Jag undrar hur/var man drar gränsen mellan svart, svartbrun och mörkbrun?
Funderar främst pga att hästen jag hyr är någotdera, brukar själv kalla hennes färg svartbrun - men vill gärna veta vad som faktiskt skiljer.

Hästen i fråga är registrerad som vanlig brun och ska enligt vad jag hört har sett väldigt brun ut som föl. Men förutom föltiden så är hon helt svart på vintrarna och börjar långsamt skifta över i mörkbrunt på kroppen i samband med fällningen på våren - manen är alltid svart.

Såhär ser hon ut när hon är som allra ljusast (dock är bilden lite missvisande, hon är lite mörkare än detta i verkligheten)
36.jpg

Vissa år är hon mörkare än andra.

Min häst är reggad som "stickehårig svartbrun". Han föddes gråsvart.

Sommarpäls:
206139_10151009921526413_1146382845_n.jpg

400920_10151182218321413_1987887746_n.jpg

Höstpäls (Superdålig bild)
189374_10151225361846413_1334339714_n.jpg

Nu på hösten och vintern är han kolsvart utan bruna skiftningar, men manen och svansen skiftar i brunt/rött.

Baserat på bilderna skulle jag nog snarare kalla det där en svart häst, inte svartbrun. Hade iof gärna sett bild på hela kroppen i vinterpäls för att se flank med.
Ser mest ut som om den är sommarblekt med lite sliten/blek man. Annars vill jag ju gärna se en antydan till ljusare flank och/eller andra mjukdelar, såsom runt ögon och nos på en svartbrun. Här ser huvudet väldigt jämnt ut i färgsättningen utan ljusare mjukdelar, och ser (utifrån bilderna) lite mörkare ut än kroppen i sommarskrud.

Annars är det överlag inte alltid superenkelt att dra en klar linje mellan när den ene formen övergår i den andre. Bruna kommer ju i väldigt mörka varianter och kan se nästintill svarta ut. Svartbruna kan ha väldigt otydligt ljusare mjukdelar. Svarta kan vara så extremt solblekta att de ser ut som en brun häst. Lite knepigt allt det där, men bara baserat på bilderna (som jag antar har lite färgtintning pga det varma ljuset från solen på sommarbilderna) så hade min röst legat på svart. Finns ju gulsvarta som kan leka lite med svart och mata av med, men då ska det ju finnas gulanlag hos föräldrarna med.

Litet tillägg bara, ibland kan ju också föräldrarnas färger avslöja annat än just det gula anlaget, eller så kan man iaf räkna ut en procentsats för sannolikheten vilken färg hästen har :)

Pappa (Järvsöfaks) är reggad som stickelhårig mörkbrun, hans pappa mörkbrun och hans mamma brun. Bakåt har han nästan bara svart- och mörkbruna.
Hans mamma är svartbrun, hennes pappa svartbrun och hennes mamma brun. Hon har enbart mörkbruna och bruna förfäder. En brunblack i fjärde led bakåt. Så han kanske är svartbrun ändå? :p

Jo så är det ju. Ibland klarar min hjärna inte riktigt av att formulera ordentliga, genomtänka meningar bara, utan det var just då enbart gulanlaget som liksom hängde med ände ned till fingrarna på tangentbordet:P

Squarepants: Är Järvsöfaxs reggad som stickelhårig? Och mörkbrun? Jaha ja, där ser man. Har förvisso aldrig sett honom live utan enbart på bild, men hade tippat svart eller otydlig svartbrun. Stickelhårig var också en överraskning! Någon som sett honom och sett hur pass framträdande det är?
Ja med den kombinationen skulle det väl kunna vara såväl svart som någon form av Agouti, speciellt med tanke på att alla hästar inte alltid är vad de är reggade som, eller för den delen inte nödvändigtvis är vad de ser ut att vara heller. Att sen bedömma per foto är alltid lite knepigt då det inte alltid är precis så som de ser ut irl.

Järsöfaks (Nedan) är tydligt mer brun i vinterpäls än min kille, men i sommarpäls skulle iaf jag kalla honom svartbrun!

pic3075.jpg

http://www.hastmagazinet.com/pic/news/pic3075.jpg

Ja stickelhårig står det i papprena! Min kille är också reggad som stickelhårig, och kollar man noga har han massvis med vita hår över hela kroppen, särskilt bakben och korset, men det är inget som syns annat än under lupp ;)

Jag har mest sett bilder från lopp på honom, och där har han nog sett mer svart ut. Inte helt konstigt med tanke på att han väl lär ha varit lagom genomsvettig vid samtliga tillfällen kanske:P
Kul att höra dock, så tackar och bockar!

Vilken intressant tråd med många fina bilder :)

Har lite funderingar kring olika former av skäckar. har nämligen en registrerat svartbrun kallblodstravare som har ett par vita fläckar under buken. smal bläs och 4 vita ben samt lite vitt i svansroten. kan han vara bukskäck då?

undrar hur detta anlag ärvs? så långt jag har kunnat luska fram har han inga skäckar i stammen. (men det kanske inte går att lita på vad som står registrerat, eftersom de uppenbarligen missat fläckarna på honom;))

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka