Färgtråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd

Skulle inte kalla för skäck, finns halvblod gärna med Ganesco i stammen som ser ut så, och de är inte skäckar. Stora flikiga tecken, stickelhår och bukfläckar.

Har för mig att det kallas uppåtrinnande vita tecken i min Ganesco-ättlings signalementsbeskrivning.

Fullblodsarab, pappa skimmel med bläs och två halvstrumpor, mamma brun utan tecken. Morfar fux med rabicanoanlag, efter vad jag har hört.

Neo är brun med ganska smal bläs och en och en halv vit kota, vita strån i svansen (syns inte på bilden, men är ganska många) och vita strån i flanken. Jag undrar över hans blåa öga, som jag har hört ska vara en fortsättning på bläsen. Men bläsen är skarpt avgränsad av det bruna, borde den inte fortsätta in i ögat då? Kan det ha med rabicanoanlaget att göra? Hans öga är verkligen helt isblått.
548879_449358765095692_1370302454_n.jpg

Det finns iofs en rad med anlag som ger mer eller mindre vitt, sen har man inte riktigt koll på alla än så länge så det är nog en definitionsfråga om hon är skäck eller ej. I mina ögon är hon en minimalt tecknad skäck.

*KL

Nu tänker jag hoppa in här och fråga angående två hästar jag fångade när jag fotade ponnyhoppning, Så nu vill jag höra vad det är för färger på dessa två :D

Ponny 1
h3.jpg

Jag har sett en del cremellos och alla jag sett har varit betydligt vitare/ljusare än den här (vilket kan vara ren slump att jag bara missat att de kan vara gulare). Vilket fick mig att fundera över Champagne, som jag läst/sett någon gång här på buke. Har googlat utan att bli intelligentare - Champagne på gult verkar nämligen se nästan identiskt ut som cremello enligt det jag hittade. Men jag hittade även flera cremello som såg väldigt gula ut. Försökte hitta hur man ser skillnad på en champagne+gul vs Cremello och i princip det enda jag hittade var att champagne ger svarta fräknar/fläckar på huden, speciellt runt ögon, mule och skap.

Närbild:
h4.jpg

Den har ju uppenbarligen fräknar/fläckar men inte lika tydliga/många som i exemplena på sidan jag hittade om champagne-färg. Så ja... Vad har denna ponny för färg? Och hur fungerar champagne öht/hur ser man skillnad?

Ponny 2
h1.jpg

h2.jpg

Denna har jag inte försökt googla över alls, är det någon blekt svettfux med flax eller vad? :D

Nu när du säger det (och efter en del googlande) så kan det ju vara perlino med... Har alltid tänkt mig att de är vitare än cremello men det verkar de ju inte alls vara.

Palomino tror jag inte, men jag vet inte :D

Den översta är nog perlino, manen ser mörkare ut och eftersom en perlino är brun i botten så brukar manen vara lite gulare iom att den utan gulanlagen skulle varit svart.

I övrigt kan nyanserna på dubbelgulingarna variera troligtvis beroende på om hästen utan sina gulanlag skulle vara tex mörkbrun eller en mörk fux och ibland kan det vara svårt att avgöra om de är perlino eller cremello eller tom svarta i botten.

Min är reggad som perlino, men jag tror hon är cremello. Statistisk sett till föräldrarna bör hon vara det samt att man och svans inte har den brända nyansen.

Jag håller också på perlino, möjligen cremello eller smokey cream. Champagne tror jag inte på, på Champagneregistrets hemsida finns jämförelser mellan champagne och dubbelgula och där visas just en mule som den du fotat och sägs var a en dubbelgul, inte champagne.

Nummer två skulle jag spontant sagt fux av mörkare variant med flax. Men, en sooty palomino är ju inte omöjligt helller.

Detta är en welsh mountain. Och mig veterligen får dom inte (dvs kan inte) vara skäck. Fläckarna till trots.

dukealicias.jpg

Det här med skäck är lite kul. Det verkar ju bero mycket på ras vad som anses som skäck eller ej. Och jag skulle tro att i det ligger mycket vilka anlag man klassar dit. är det tobiano, overo, sabino, spalsh white, dominant white etc som är ok? (Eller inte ok) Flera som inte tillåter skäck tycker ju att sabino är ok - och då kan de ju se ut som skäckar. Dessutom verkar ju sabino i sig bestå av flera olika genvarianter, så det här med skäck blir allt svårare :angel:

Om jag inte minns fel är arab en av raserna som inte tillåter skäck - men det ska finnas sabinos som är ganska maximala - dvs ser ut som skäckar.

Fullblodsarab, pappa skimmel med bläs och två halvstrumpor, mamma brun utan tecken. Morfar fux med rabicanoanlag, efter vad jag har hört.

Neo är brun med ganska smal bläs och en och en halv vit kota, vita strån i svansen (syns inte på bilden, men är ganska många) och vita strån i flanken. Jag undrar över hans blåa öga, som jag har hört ska vara en fortsättning på bläsen. Men bläsen är skarpt avgränsad av det bruna, borde den inte fortsätta in i ögat då? Kan det ha med rabicanoanlaget att göra? Hans öga är verkligen helt isblått.
548879_449358765095692_1370302454_n.jpg

Jag har läst en del om blå ögon på "The Equine Tapestry" (finns mycket intressant information om färg där, hoppas det är ok att nämna den). Om jag minns rätt trodde man ett tag att alla blå ögon hängde ihop med splash genen, men nu när den är funnen finns det fortfarande hästar med blåa ögon som inte har den. Alltså verkar det finnas ytterligare anlag som ger blåa ögon, och i vissa fall nästan inga andra tecken.

Rabicano har jag aldrig hört att det skulle påverka ögonen. Men, jag har haft svårt att hitta så mycket information om det överhuvudtaget, trots att jag letat. Däremot vita hår i svansen (vet inte hur en minimal ser ut; vad som är minsta mängden vita hår och ändå en rabicano) är typiskt för rabicano, liksom att de bildar "band" i svansroten, "skunksvans". Däremot har jag läst att vita hår i flanken är ett måste för att det ska vara rabicano, det behöver inte vara många, utan bara några få. Det kan däremot vara många så att stor del av hästen är stickelhårig. Jag tror att mitt ena sto är rabicano, men jag såg inte ett hårstrå i flanken, trots att svansroten är typiskt randig så jag antog att det måste vara något annat. Men i somras - nu är båda flankena vita, det finns en mängd stickelhår i virveln, hon är tom lite ljus mellan bakbenen!

Intressant! Mitt halvblodssto efter Ceylon har fyra avkommor och tre av dem har skunksvans. De två jag har kvar har båda stickelhår i flanken (den ena står som stickelhårig i passet, på den andra tog de bort det) men den tredje bor väldigt långt borta så jag kan inte kolla om han också har det. De är efter tre olika hingstar (en av dem har ett helsyskon men han är den ende utan) så jag antar att anlaget kommer från stoet.
Stoet har inte skunksvans men är stickelhårig.

Jag vet att Ceylon gav blåa ögon men har ingen aning om vilka typ av anlag han hade.

Om du vill läsa mer tipsar jag att du googlar på "The Equine Tapestry", det finns ett antal sidor och bilder på rabicano och även om blåa ögon (och väldigt mycket mer). Jag tycker det verkar som om hon har koll... tycker det är svårt att hitta något bra att läsa om detta.

Vad jag förstått kan det vara väldigt få stickelhår, men att det ska finnas. Å andra sidan vet man ju inte inte vad det är för gen så det kan ju vara att det finns "minimala" exemplar som man inte ser det så tydligt på/som inte har hår i flanken.

På min dök det, i samband med sommarpäls och stickelhår även upp ett mycket konstigt, vitt tecken längs med hela buklinjen. Innan dess har jag bilder när hon är mörkare där än övrigt på kroppen. Och om hon hade något av detta förra året vet jag inte, ska bli kul att hur det blir med vinterpäls. Jag tror ju inte att detta tecken har samband med övriga, å andra sidan tänker jag inte utesluta det. Hon har även ett par halvstrumpor bak som skulle kunna tyda på någon form av sabino i och med att de är väldigt ojämna.

Andra hästar som jag har sett med blå ögon är antingen födda med en mycket ljus, nästan vit, helfärg eller så har de tecken som fortsätter ut över ena eller båda ögonen.

Neo har inget av detta, jag är lite konfunderad och ska läsa på de sidor ni har tipsat om här. Förlåt att jag tjatar om hans blå öga, måste bara visa lite tydligare hur isblått det är och helt avskilt från bläsen ...

185145_424884084209827_1195378350_n.jpg

Den översta skulle jag säga perlino, den understa är jag nästan 100 på är en sooty palomino. Man ser att det är ett gulanlag på att ögonen är lite ljusbruna och inte mörka.

Iron Wills är en isabell, nåt annat är omöjligt med tanke på födelsefärgen. Däremot blir den nog väldigt mörk. Kanske också en sooty palomino om vi ska använda engelska termer.

Han är riktigt snygg din lilla :love:
Min blivande som jag väntar på är snarlik i tecken som din. Han har en helbrun mamma utan tecken, pappan mörkbrun med något litet vitt, alla hans syskon har varit bruna utan tecken. Han är ett gotlandsruss.

Han har även 2 blå prickar i det bruna ögat som man ser lite svagt.
wix_5043b2dc9606ee47c4004614.jpg

Jag tror inte hon är skäck, bukfläck och stickelhår är ju väldigt vanligt på welshar och dom får ju inte vara skäck. Hon är väl i mina ögon isabell med mycket tecken. Men jag kan inte sånt egentligen :o

Även om skäck inte är tillåtet hos welsh så finns det bukskäck (splash) i alla fall hos sektion A. Det är belagt bl.a. hos ponnyer med Criban-linjer. Individer från denna familj exporterades till USA, så om man googlar hittar man en hel del skäckiga welshar.

Se där ja, en nästan likadan!:)
Jag har inte sett att Neo har något blått i sitt bruna öga, måste se efter lite närmare innan jag kan vara helt säker.
Visst är det lite coolt, när de inte har något annat av de attribut som brukar tillhöra hästar med blå ögon!

Vi har haft ett fullblod i stallet jag jobbar med ett sånt öga, han var vacker som en dag. Bred bläs men inte så den flöt ut i ögat. Inga sabinotecken, inga strumpor osv. Bara fint :-) untrafficed hette han.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka