Färgtråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd

Nu vet jag inte riktigt om det just är fallet svartbrun du syftar på eller mer nyanserna i allmänhet, men gällande svartbrun så har man ju hittat den vilket är en variant av Agouti. Brukar förkortas At (upphöjt t, men det kan jag inte få in...) medans vanlig brun beror på A. De är lokaliserade på samma ställe, men skiljer sig åt.

Fast finns det något publicerat kring det - när jag kollade senast var det ju bara ett labb som gjorde dessa tester och någon vetenskaplig artikel om det hela finns inte. Vilket gör mig lite misstänksam även om det helt klart kan vara som de säger.

Jag frågade också om fakta, inte första gången jag hör det men något mer definitivt har jag inte sett.

Jag tror att det är ganska vedertaget idag. Jag har läst någon mindre artikel om det, men just nu har jag inte i huvudet vart jag hittade den. Återkommer när jag fiskat fram den igen! Sitter med huvudet fullt med tentaplugg för tillfället, så drar inte igång den jakten just nu:P
Annars har faktiskt en hel del hästar med en svartbrun fenotyp testat positivt för anlaget, trots att labbet inte fått bilder på hästen. Att de däremot inte publicerat något kring ämnet (större vetenskaplig artikel) har där ju varit en del kritik om, vilket är befogat. Varför det inte gör det kan man ju fråga sig... Något i mig tror (eller framförallt hoppas!) att man - om man nu erbjuder ett kommerciellt test - faktiskt har hittat något.

Senast ändrad:

Vet någon här var man kan hitta vetenskaplig forskning om hästfärger? Det är ju otroligt spännande att lära sig nya saker, t.ex. vad som skiljer en svartbrun från en mörkbrun, varför vissa hästar skimlar av senare än andra och hur det här med homozygota konstantskimlar fungerar :)

Något i mig tror (eller framförallt hoppas!) att man - om man nu erbjuder ett kommerciellt test - faktiskt har hittat något.

Det säljs väldigt mycket som inte har någon vetenskaplig grund och ofta är det bluff och båg. Ingen aning om hur det är här, men är man ensam om ett test så är det svårt att motbevisa resultatet.

Visst är det så, det motsäger jag inte. Och just det att man inte gått ut med en ordentlig redovisning gör ju inte det bättre. Om det är för att man gör det ur konkurranssynpunkt, för att man sitter och knådar på forskning ett område som man vill hålla hemligt för att inte andra inom området ska kunna följa upp och göra egen forskning, för att man kanske har ett halvdant (typ väldigt osäkert markörtest med varierande resultat) eller att ens forskningsgrunder och resultat varit osäkra - eller någon helt annan anledning - har jag ju ingen aning om tyvär... Men då det är ett område som allt fler labb lägger pengar och energi på så känns det som mest en tidsfråga innan man lyckats dra upp bluffen, om det nu är en sådan.
För min del är det iof rätt logiskt att särskilja svartbrun från andra former av brun, så jag väljer att tro att det faktiskt kan vara så att man hittat något. Svartbrun skiljer sig ju markant på det sätter att hästen ofta är svart med ljusare mjukpartier, till skillnad från allt från minimala wild bays till mörkbruna som alla har egentligen bara har olika mängs svart på ben/man/svans och sedan skiftar i kulören. Jag är alltså mer restriktiv till att hitta Wild Bay som egen allel i det läget.
Att däremot särskilja mellan de olika varianterna är ju inte alltid det lättaste.

Svartbruna är på din beskrivning lika bruna med mjölmule, de har också ljusare partier. Det känns mest som en mörkare variant. Det är dock stor spridning inom brunfärgen så det är inte orimligt att det finns någon ytterligare gen som styr, det samma gäller fuxar som kan vara allt från gyllene till nästan svarta.

Pangare (Engelska termen på det som orsakar mjölkmule med tillhörande detaljer) tycker jag inte jätteofta liknar svartbrun rent imitationsmässigt. Det händer väl när det är lite diskretare i sitt uttryck. Pangare orsakar ju ofta ljus undersida, mera vit nos osv.
Att svartbrun däremot beror på pangare är dock inte så logiskt. Intressant i det här är ju med att svartbrun finns i raser som inte visar upp pangare på fux som grundfärg. Inom majoriteten av varmbloden och fullbloden är det ju väldigt ovanligt att hitta pangare på fuxar - men svartbruna finns där gott om. En färg bör rimligtvis beté sig likadant på bägge grundfärgerna i alla raser. Att det alltså beror på pangare är högst tveksamt, och är något som majoriteten av de som pysslar med färgforskning avskrivit i dags datum. Dock var det förr om åren en populär teori.
Gällande den allmänna färgtonen och utbredning av svart på en brun häst är det min personliga tanke - precis som med slaskordet Sabino som används för så gott som allt vad gäller tecken - att det beror på många olika geners samverkan.

Angående publiceringar som frågades efter tidigare så hittade jag just nu bara den här: http://www.diomics.com/DIOMICS/PetDNA-Equine-Info_files/BrownPaintHorseJournal0410.pdf där det står hur de som tagit fram testet arbetat fram det i ett stycke en bit ned. Ingen vetenskaplig artikel, men det enda jag kunde få fram just nu. Vetikatten om jag inte hade något liggande på min favoritlista, men intelligenta jag har ju lyckats trolla bort den där listan och är för oteknisk för att få fram den igen...

Senast ändrad:

Jag håller helt med om att det låter rimligt att det finns en genetisk markör för svartbrun - för som du säger skiljer den sig. Däremot undrar jag ju varför de inte publicerat - om det just finns något att anmärka på i studien. Så teorin gillar jag, även var den är benägen etc, men just bristen på ordentlig artikel gillar jag mindre. Ska kolla länken du gav.

Vi hade en brun nordis med pangare anöag i stallet tidigare och det var skillnad mot en svartbrun - det vita gick högre och var just snarare vitt än gult samt att även buken var ljusare. Så upplever jag inte svartbrun, de har mindre ljusa fält som ofta är tydligt gula i min mening. Och inget har jag sett någon fux ser ut så - fast en möjlighet är ju så klart att det är ett anlag som finns på fux men som inte bleker rött pigment. Men i så fall kan ju testet som finns tveksamt stämma då det ju var en variant av agoutigenen.

Hur mycket vita fläckar får dom ha utan att räknas som skäck?

Jag har än så länge hittat en magfläck. Men nu när hon fällt pälsen så har jag hittat rosa hud uppe i båda virvlarna mellan frambenen.

Som på insidan på höger fram på den här bilden, det som ser vitt ut har rosa hud under sig.
Misha.jpg

Btw. Så ska tagelprov skickas för att vi ska veta vad det är för färg eftersom att ID kontrollanten inte
kunde säga säkert vilken färg hon är. Skulle ha gjort det för ett bra tag sedan men det har varit lite kaos så det har glömts bort.

Själv tycker jag att hon ser fuxig ut numera + mörk man som växer upp. Den nya manen som växer upp är alltså både vit och mörkt.

Jag som nästan hoppades lite på fux. Det vore läckert till alla hennes tecken.

Men hur är det här med skäck? Borde hon skrivas som skäck i och med att hon har minst en magfläck och en massa spräckliga vita
markeringar på insidan av båda frambenen/virvlarna?

Jag tror inte hon är skäck, bukfläck och stickelhår är ju väldigt vanligt på welshar och dom får ju inte vara skäck. Hon är väl i mina ögon isabell med mycket tecken. Men jag kan inte sånt egentligen :o

Beror ju lite på vad hon har för raser i sig för vilka anlag det ska vara. Jag skulle kalla henne bukskäck, men då är jag islandsmänniska :)

Hon har 30% welsh från pappan, sen vet jag att det är halvblod, diverse ridponnyer, araber, fullblod och så vidare långt bak.
Stella har vi ju ingen aning om.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka