Färgtråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd

Det tror jag också men de är väldigt olika i färgen dom två gulsvarta, jag är ju mest van vid skimmlar så detta med föl med färg känns lite nytt :o.

Är det så att färgerna numera benäms som buckskin och smokey black?

Nja,ett anlag är ju något man kan ha fast det syns inte,tex kan min bruna häst ha fuxanlag.
Vi som har gula hästar säger aldrig att dom har gulanlag,för det har dom inte,dom är helt enkelt gula och det syns.
Är du med? :)

Ett anlag är ett anlag oavsett om det syns eller inte. Gula hästar har ett gulanlag, och dubbelgula har två gulanlag, det är inte fel att säga så.

vad är det för skillnad på perlino och cremello? Jag är lite nyfiken på hur det ser ut genetiskt när en cremello lämnar svart föl

Perlino är en häst som har brun som grundfärg men dubbla gulanlag som bleker färgen och en cremello är en häst som har fux som grundfärg men dubbla gulanlag som bleker färgen.

En cremello kan aldrig lämna ett svart föl utan det måste vara ett gulsvart föl. Eftersom cremellon bär på två gulanlag så kommer dess avkommor alltid ärva ett gulanlag.
Om en cremello lämnar ett föl som ser ut att vara svart så nedärvde den andra föräldern troligtvis ett dominant svart anlag. Så fölet bär på fux, dominantsvart och dominant gult och blir då gulsvart. (om jag inte är helt ute och cyklar)

ok tack båda. Ja nu när jag kollar på bilderna är det mycket möjligt att hon är gulsvart. Mamman står som brun. Men ser mer ut att vara gulsvart eller mörkbrun

Men det kan bli ett svart föl även om mamman är brun. En brun häst har ju svart som grund, brun är ju ett anlag som begränsar utbredningen av det svarta.

Linfux eller fux?

Vad säger ni? Hästen har också en bläs som inte syns på bilden.

jusarilla0607sm.jpg

Sv: Linfux eller fux?

öh fux? Med flaxanlag (flaxfux säger jag isåfall) kanske fast jag är osäker på den punkten iom en mörka svansen.

Sv: Linfux eller fux?

Aha så jag jag aldrig tänkt på att man kan göra så jag kollade inte ens där :o Då var ju mitt svar helt värdelöst haha!

Nja,ett anlag är ju något man kan ha fast det syns inte,tex kan min bruna häst ha fuxanlag.
Vi som har gula hästar säger aldrig att dom har gulanlag,för det har dom inte,dom är helt enkelt gula och det syns.
Är du med? :)

Ett anlag kan antingen synas eller inte synas ;)Om vissa anlag kan man säga att "finns det så syns det", t. ex gulanlaget. Varför skulle det inte vara ett anlag för att det syns?

*KL*

Om hingsten är brun e. brun u. brun och stoet skimmel e. fux och u. skimmel. Blir fölet skimmel då?
Ser inga vita nyanser alls i hans fina rödfuxfärg. Dock svart runt ögonen nu (ca 4 v gammal). Vill ha ska förbli fux för så fin färg haha

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka