Färgtråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd

om han förblir fux så borde han vara lite gris-rosa och ful runt ögonen. Har dessutom hört att de som har starka fina färger som föl ofta är de som sedan skimmlar av så jag skulle lägga en slant på att han är skimmel om fuxfärgen är vacker och han inte är gris-rosa runt ögonen.

Sv: Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

Saken är den att när det uppstår konstiga färger och avvikelsen i färgen kan det handla om nedärvda gener från tex. Rocky mountain hästarna (anlagen kan ligga dolda i generationer) eller en mutation. Halvblodet med vitt i manen och svansen kan ha ärvt det från hingsten Favorit som tydligen lämnat många "spännande" avkommor. Han hade helt klart mutationer i sin genpol och/eller hade könsceller som hade lätt för att "mutera sig" utan att bli "lagade" som det normalt blir. De flesta färger är resultat av mutationer som har fått gått vidare i generationer över lång tid, och vi har då registrerat dessa. Men mutationen som sker nu är bara mutationer och finns således inte registrerade. Silver-anlaget kan det inte röra sig om sålänge det inte finna i stammen över huvudtaget. Även om den liknar de silversvarta hästarna så är det mäst troliga att det är en mutation någonstans, vilken häst som mutationen finns hos är svårt att säga, det kan vara hos Favorit, men också hos någon annan eftersom den inte nödvändigtvis syns på hästen i fråga. Men "din" häst kan också vara den som fått mutationen i första hand. Det är spännande men som sagt, inte helt lätt att veta säkert. Vi får hoppas att forskningen går vidare!

Förlåt för ett lite rörigt svar! :)

Senast ändrad:

*KL

Antar att detta är rätt tråd att fråga i för mig :D

Jag undrar hur/var man drar gränsen mellan svart, svartbrun och mörkbrun?
Funderar främst pga att hästen jag hyr är någotdera, brukar själv kalla hennes färg svartbrun - men vill gärna veta vad som faktiskt skiljer.

Hästen i fråga är registrerad som vanlig brun och ska enligt vad jag hört har sett väldigt brun ut som föl. Men förutom föltiden så är hon helt svart på vintrarna och börjar långsamt skifta över i mörkbrunt på kroppen i samband med fällningen på våren - manen är alltid svart.

Såhär ser hon ut när hon är som allra ljusast (dock är bilden lite missvisande, hon är lite mörkare än detta i verkligheten)
36.jpg

Vissa år är hon mörkare än andra.

Senast ändrad:

Det finns säkert många felreggade hästar, det är inte alltid lätt att se skillnad. Din ser definitivt brun ut. Genetiskt är hästar antingen buna eller svarta, sedan är vi människor experter på att vilja hae ett namn på nyansen.

Alltså hon är helt svart hela vinterhalvåret så vanlig brun är hon väl inte. Fundera mest på vad som är skillnaderna mellan mörkbrun, svartbrun och svart. Förstår ju att hon inte är svart, men mörkbrun eller svartbrun?

Tidig vår:
11-9.jpg

Jag tror också att hon är svart, det kan bli ganska solblekta på somrarna!

Nu är jag inte utbildad färgbestämmare på något sätt, men jag brukar kolla runt ögon och mule på hästarna. Är de mörkbruna så är de oftast ljusare där, medans de som är svarta är helsvarta i huvudet. Kan kanske finnas undantag dock med bruna som är mörka i huvudet.

Generellt är en svart häst helsvart överallt, har inga bruna hårstrån i "grunden" men kan bli solblekt och då se väldigt ljus ut. En mörkbrun häst är brun överallt, men kan ha partier som är så mörka ett de ser svarta ut.
En svartbrun häst är helsvart på kroppen, men har ljusare bruna partier i ansiktet och ljumskar.

Mörkbrun:
jaguarmailtipo_54847806.jpg

Svartbrun:
dsc_0255-3_150223834.jpg

Enklaste tillfället att se om en häst är mörkbrun eller svart är när de sätter sommarpäls innan denna har hunnit vara ute i solen och blekas. Tycker din ser klart brun ut på kroppen på båda bilderna även om den är mörkare på vårbilden så är hela gumpen brun så troligen är den mörkbrun. Svartbrun är den inte då den inte har de karrakteristiska fälten vid mule, ögon och ljumskar som en svartbrun häst har.

Vilken färg är hästen född med? Svarta hästar föds grå.
Jag tycker att den ser mörkbrun ut.

Eftersom hon är registrerad brun så och jag hört att hon ska ha sett väldigt brun ut som föl så är hon väl troligen mörkbrun och inte svart i så fall. Tycker även hon brukar börja bli brunare i färgen i samband med fällning snarare än när hästarna börjar få mycket sol på sig.

Tackar för alla svar :)

De flesta genetiker anser väl numera att svartbrun färg kommer från en egen gen, iofs en variant av utspädningsgenen som brukar skrivas a/A men ändå en egen.
Svarta hästar som bleks av solen får en röd ton i pälsen. Svartbruna har en gulaktig ton i sina bleka partier, öronludd, nos , ljumskar. Ser man dem bredvid varandra är det ganska lätt att se skillnaden.

Alltid lärm man sig något :). Har du någon länk? Det skulle vara intressant. I så fall är denna häst troligen svartbrun. Jag tror/trodde på brun även på den"svarare bilden så är tonen brunaktig om man jämför med svansen och på den första bilden å är hela hästkroppen mörkbrun.

Alltid lärm man sig något :). Har du någon länk? Det skulle vara intressant. I så fall är denna häst troligen svartbrun. Jag tror/trodde på brun även på den"svarare bilden så är tonen brunaktig om man jämför med svansen och på den första bilden å är hela hästkroppen mörkbrun.

Det är det enda vi kan se säkert på bilderna att hästen inte är svartbrun, svartbruna har alltid de karakteristiska bruna fälten vid mule, ögon och ljumskar annars är det ingen svartbrun, detta kan man se tydligt på bilderna att den inte har alltså är den inte svartbrun.

Mörkbrun är det enda som återstår vilket den också var registrerad som.

Svarta hästar som bleks av solen får en röd ton i pälsen. Svartbruna har en gulaktig ton i sina bleka partier, öronludd, nos , ljumskar. Ser man dem bredvid varandra är det ganska lätt att se skillnaden.

Jag gjorde den reflektionen faktiskt även med man och svans på mina 09or den ena född riktigt blåsvart och den andra född svartbrun, nu skimlade den svarta redan efter fölpälsen men man och svans på henne var riktigt lysande röda där de var solblekta medans den svartbruna var ljust mer gulbrun i sin solblekning.

Det som dock fick mig att tvivla på om det verkligen berodde på svart kontra svartbrun är alla bilder på svarta shettisar som nästan alltid uppvisar samma gulbruna solblekning i sina manar som min svartbruna och inte den röda som den svartfödda visade.

De flesta genetiker anser väl numera att svartbrun färg kommer från en egen gen, iofs en variant av utspädningsgenen som brukar skrivas a/A men ändå en egen.

Som jag förstått det vet man inte säkert vad nyanserna beror på. Vare sig gällande svarta, bruna eller fuxar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka