Färgtråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd

Om stoet har ett anlag för agouti och betäcks med en brun hingst med rött anlag så kan man få; Fux, Brun, Svart.
Om stoet har ett anlag för agouti och betäcks med en brun hingst utan rött anlag så kan man få; Brun, Svart.

Om stoet har två anlag för agouti och betäcks med en brun hingst med rött anlag så kan man få; Fux, Brun.
Om stoet har två anlag för agouti och betäcks med en brun hingst utan rött anlag så kan man få; Brun.

Om stoet har ett anlag för agouti och betäcks med en svart hingst med rött anlag så kan man få, Fux, Svart, Brun.
Om stoet har ett anlag för agouti och betäcks med en svart hingst utan rött anlag så kan man få, Brun, Svart.

Om stoet har två anlag för agouti och betäcks med en svart hingst med rött anlag så kan man få, Fux, Brun.
Om stoet har två anlag för agouti och betäcks med en svart hingst utan rött anlag så kan man få, Brun.

KL
Jag har länge hävdad att min fuxa är felreggad. Hon är reggad som flaxfux men jag tror hon är vanlig fux med solblekt man. En kommentar på här på buke fick mig dock att fundera lite på om jag kan ha fel (va jag har fel :eek: :D ).

Vissa tecken kan man kolla efter?

Så här ser hon ut:
270576_10150314361119612_7646958_n.jpg

Foto: Jag

34060_439587964611_1427243_n.jpg

Bild: Marion Jegefalk Björn

384219_10151298975089612_1624995548_n.jpg
Bild: Mats Endermark

148132_10150099876109612_6743148_n.jpg

Bild: Mats Endermark

Bilder lånade med tillstånd av fotograferna.

Kan inte nån ha en åsikt? Vore intressant :)

Jisses....tyvärr är det nog inte många hingstar som är färgtestade. Får nog använda det bästa - och hoppas på det bästa! ;)
Man kan ju få en hint om hingsten har många avkommor och att man tittar på mammahäst också, men det är klart att naturen kan spela en ett spratt så en fux inte fått ett enda brunt föl - trots att han bär på och plötsligt dyker det upp.

Roddigt inlägg, är trött. Hoppas nån fattar :)

Hon har ju helt klart ljusare man. Men samtidigt är den ju mörkare i botten, vilket borde tyda på att den är solblekt?

Precis, det är därför jag stenhårt hävdad att hon är fux utan flax. Hm, måste såklart kolla på manen som ligger mot kroppen, kan nog ge en hint. Svansen är ju också rel mörk, även om den är ljusare på sidorna.

Edit: Kolla på första bilden! Där är den övre delen lagt på den sida där den inte brukar ligga, den är klart vanlig fuxfärg. Jag har alltså, som jag trodde, en felreggad fux :D

Jag tycker att den ser ut som min fuxflicka och min herr fux, bägge har ljusare man och väldigt många nyanser i svansen, men that's it. De är reggade som vanliga fuxar.

Hur de är reggade är tämligen ointressant. Många felaktigheter där, men som sagt hon är nog, som sagt och som jag trott, inte flaxfux.

Jag läste på en sida för araber om hur man avgör att ett föl blir skimmel (innan man kan börja se vita hårstrån)
Där står det att ett föl som föds med rosa hud runt ögonen samt har en ljusare färg på buken och insidan av benen än på resten av kroppen är fux. Och att ett föl som har samma färg runt om, även mage och insidan av benen kommer blekna till skimmel. (Föds den som fux har den svart kring ögonen.)
Just färgen kring ögonen var begränsat till fuxar (och mest intressant för mig eftersom jag har skimmel på sto och fux på hingsten), men övriga färgtecken gällde alla färger.

Är det någon som har mer koll/sett om det stämmer?
Min kompis som jobbar med islandshästar hävdar att de fått fuxar som haft samma konstanta färg runt om och som idag, 4-5 år senare fortfarande är fuxar utan minst skimmelinslag. Det borde inte variera mellan hästraser heller, eller hur?

Vad är det för skillnad på en flaxfux och en vanlig fux?

Flaxfux har dubbla uppsättningar av flaxanlaget och i den uppsättningen bleks man och svans, det kan vara i lite olika hur ljusa de blir men skillnad kan vara rejäl eller lite fisigt som där min har solblekt man (men att den då inte är mörk i botten),

Ja det stämmer med det rosa runt ögonen på en fux. Det är bara de allra första dagarna som de är rosa/bruna sen blir de som vanliga fuxar
PÅ bruna/svarta så är en som ska bli skimmel ofta väldigt "djup" i färgen medan en som ska bli svat/brun mycket mera dassig. En svart föds ofta grå eller älgfärgad, är den kolsvart som nyfödd så blir de skimlar.

För övrigt så kan ditt föl bli både svart och brunt beroende på vilken färg mamman föddes med. Såvida stoet är heterozygot skimmel - är hon homozygot så kan hon bara få skimmelbarn

Ja det stämmer med det rosa runt ögonen på en fux. Det är bara de allra första dagarna som de är rosa/bruna sen blir de som vanliga fuxar
PÅ bruna/svarta så är en som ska bli skimmel ofta väldigt "djup" i färgen medan en som ska bli svat/brun mycket mera dassig. En svart föds ofta grå eller älgfärgad, är den kolsvart som nyfödd så blir de skimlar.

För övrigt så kan ditt föl bli både svart och brunt beroende på vilken färg mamman föddes med. Såvida stoet är heterozygot skimmel - är hon homozygot så kan hon bara få skimmelbarn

Då stämde det ganska bra överens med det jag läste, tack!

Hon är heterosygot, hennes mamma var brun och hon har fått två föl tidigare, varav ingen är skimmel.
Hur Athlet Z's anlag ser ut har jag faktiskt inte kollat. Vet heller inte vilken färg stoet hade när hon föddes, när hon kom till sverige var hon så pass gammal att hon kunde varit född både svart eller brun.

Jag får då antingen fux, brun eller skimmel, om vi antar att hon föddes brun? :D

Ja, eller svart !

Vi kan iallafall säkert säga att det är 50% på skimmel.
Om stoet föddes fux så är det 100% på att fölet föds som fux, men 50% att det skimlar. Om fölungens pappa är fux minns inte vem hon var dräktig med

Har hon fått någon fux ? Någon brun (med fuxpappa) ?

Faktiskt inte min fux, hon hade som svart eyeliner runt ögonen redan som nyfödd. Däremot var huden ljusare på insidan av benen.

Flaxfux har dubbla uppsättningar av flaxanlaget och i den uppsättningen bleks man och svans, det kan vara i lite olika hur ljusa de blir men skillnad kan vara rejäl eller lite fisigt som där min har solblekt man (men att den då inte är mörk i botten),

Hur vet man om den har det?

Min fux med ljusare man och randig svans har en pappa som lämnat flera avkommor med det och en morfar som också gjort det. Däremot var pappa svart och mamma är brun.

Ja, eller svart !

Vi kan iallafall säkert säga att det är 50% på skimmel.
Om stoet föddes fux så är det 100% på att fölet föds som fux, men 50% att det skimlar. Om fölungens pappa är fux minns inte vem hon var dräktig med

Har hon fått någon fux ? Någon brun (med fuxpappa) ?

Fölungens pappe är Balougraph - fux. ;)

Hon har tidigare fått 2 bruna hingstföl, båda med varsin brun pappa. (Cannabis Z och Lupicor)
Eftersom jag vill ha en hingstunge som inte är skimmel räknar jag med att jag får ett skimmelsto nu. :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst
  • Muskelbristning

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka