Färgtråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd

Alltså kolla in denna länk nu färgavlar de miniåsnor i USA och de är ju bara så söta, man kanske skulle byta ras ;) ser ju behändiga ut i storlek undra vad man skall ha dem till för övrigt...
http://www.donkeys.net/miniature_donkeys_foals_2009.html

Jag träffade miniatyr åsnor i USa och de är bedårande. Mannen i familjen kunde lyfta de yngre individerna. Min kompis vill gärna ha plockat med en hem och jag skulle nog inte heller tacka nej till ett exemplar. Tyvärr lät de ungefär lika kraftigt som jag tror en fullvuxen gör. Men - otroligt söta var de!:love:

KL
Min mammas ponny har under de åren vi ägt henne (liksom hos gamla ägare) haft prickar som kommit och gått med sommar eller vinterpälsen. Vita fläckar som är alltifrån små knappnålshuvuden till något större än en 5krona i storlek. Placerade lite varstans på kroppen och byter alltid plats - och mängd - vid varje pälsbytning. De flesta år har hon inte haft så himla många, kanske max 50st eller så men i höstas dök det upp massa prickar i vinterpälsen. Nu, vid bytet till sommarpälsen har det kommit ännu fler och såklart blir det ju extra många prickar i mittemellanstadiet mellan sommar och vinterpäls. Ibland kan det finnas en vit fläck när man börjar borsta med ryktstenen och när man är klar är pricken försvunnen. Räknade antalet prickar häromdagen och kom upp till hela 110st!

Annars är hon en vanligt fux, okänd stam då hon är importerad som unghäst. Vi tycker det är häftigt med dessa pigmentfläckar eller vad man kan kalla dem, men det vore himla roligt om någon visste varför de uppkommer :) Har skrivit här innan (men inga bilder) men ingen svarade, kanske någon vet något nu? ;)

547447_4798900291486_1029258650_n.jpg

71491_4798901251510_450183624_n.jpg

Finns flera svarta strån i varje näve med man, har lagt de på svart underlag och de är heltklart svarta och inte bruna i alla fall. Jaja, har kanske fel! Han har för övrigt vitsvart randiga hovar.

Birdcather spots? Det måste jag kolla upp!

Delvis måste hon vara arabiskt fullblod, hon har ett väldigt arabaktigt ansikte, finns birdcather spots där också? Eller är det bara fullblod som har det?

Tror jag också. xx är ju framkorsat med hjälp av ox så det känns inte helt ologiskt.

Jag har sett en islänning med dessa, de dök upp och försvann, dök upp och försvann. Så det verkar inte bara finnas detta inom fullblodsraserna.

Och min New Forest har också sådana vita små prickar som enbart syns nu när han fäller och försvinner sen tills nästa vår....

*kl*

Kan man avgöra på väldigt unga föl vilken "typ" av fux dom är? Alltså då i "specialfallen" som tex leverfux/svettfux och flaxfux (linfux)?
Några tecken på det?

Jag fick ett föl i söndags och jag undrar om någon ev vet vad det kan bli för färg på honom. Jag tror han blir skimmel men det kanske inte stämmer?
Mammans pappa är skimmel, själv är hon brun och pappan är skimmel. Han själv är silvergrå. Liksom sotgrå.
Någon som har ett tips? Återkommer med bild senare.:D

Att mammans pappa är skimmel spelar ingen roll, skimmel kan inte hoppa över ett led.

MEN om fölungens pappa är skimmel så kan den bli skimmel. Dock så tror jag att om den är sotgrå så blir den svart

KL

Någon här som är bra på att räkna ut hur stor chans det är att hästen får vilken färg? Har för mig jag fått hjälp av någon för något år sedan...

Tacksam för svar :)

Prova att sök på färg calculator Häst så tror jag du hittar ;) Där kan du DNA testa färgen och det kostar inte så mycket .
Testa om hon har och agouti anlaget så har du svaret men jag tror hon är svartbrun .

Mia

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama