Färgtråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd

Jag tror att hon kommer att förbli brun.

Varför trodde id-kontrollanten att hon skulle bli svart ?

Jag tror att hon kommer att förbli brun.

Varför trodde id-kontrollanten att hon skulle bli svart ?

Möjligen för att hon är så svart i botten av den bruna fölpälsen hon har nu och att hon har så stora svarta områden i huvudet (det syns inte så bra på bild dock)
Well, jag hoppas hon förblir brun, men det kvittar egentligen. Vi får se. :)

Jag är ju en sån som verkligen framhäver att svarta hästar inte är så ovanliga som många tror. Men i min värld finns inte minsta lilla antydan till att den där fölungen kommer bli svart. Den är brun/mörkbrun och inget annat.

Ja :)
Tex en bukskäck. För att få en bukskäck så måste de va bukskäck+bukskäck. Jag hade då bukskäck och hans mamma var bukskäckbärare, ett splash sto. Svart med bläs o blåa ögon. Han pappa därmed var helt svart men bar på bukskäckgenen via sin far. Så hans bukskäckgen kom ju fram när mitt sto och bär genen.
Och om du tex har en avkomma som vi säger är svart, mamman är vanlig hederlig svart hon med och inga gener för splash finns hos henne. Men pappan till avkomman är bukskäck tex. Då bär fölet på genen, fast dolt, och kommer eve inte synas fören den får en avkomma.

Det spelar inte så stor roll vad mamman lämnat innan, för hon har inget skimmelanlag utan det kommer från pappan. Och det är 50% chans att fölet har ärvt det.

Hade för mig att det var så, men då har jag fått det bekräftat. Tack för svar!
Nästa gång blir det en brun hingst som hon betäcks med, så då känns det rätt säkert att det kommer ut en brun iaf :)

Inte lyckades jag få in någon bild inte...suck.

Nästa gång blir det en brun hingst som hon betäcks med, så då känns det rätt säkert att det kommer ut en brun iaf :)
Eh, nä... ;)
Brun + brun kan teoretiskt bli brun, svart eller fux... :idea:
Det enda man kan vara säker på utan DNA-test är att fux+fux blir fux...

KL

Vad tror ni om denna då, Mbr eller svart?

487518_421317887966235_676322133_n.jpg

960210_421049337993090_413371013_n.jpg

Den är inte helt självklar, den skulle jag inte färgbestämma förrän den fällt av så mycket fölpäls som möjligt. Men min gissning lutar åt mörkbrun eftersom den är rätt rödbrun i hela pälsen. För jag tror inte att den är så gammal att den hunnit bli så solblekt än.

Nej, hon har Inge blivit solblekt än, hon är väldigt grå/ silverfärgad på benen, men har mera brunt inslag på kroppen

Vad tror ni denna fölunge får för färg?

35027_10151468782148163_616895746_n.jpg

mamma: Mörkbrun
Mormor: Fux
Gamelmormor: Skimmel gamelmors far: Skimmel

Pappa: Skimmel
farfar: skimmel
Även skimmel på 3 hästar till.

Han har börjat bli stickelhårig på alla 4 bena och i virvlarna och mycket mellan frambena.

Tror ni han blir skimmel eller brun/mörkbrun?? :p

Han har varit en solklar skimmel sen han föddes, ingen tvekan alls med den födelsefärgen han hade.

Att fux+fux var garanterat fux trodde jag med men igår sa en att de fått höra att de kunde få ett svart föl (!) efter fux+fux. Är det möjligt?

Att fux+fux var garanterat fux trodde jag med men igår sa en att de fått höra att de kunde få ett svart föl (!) efter fux+fux. Är det möjligt?
Nej, det går inte! De (eller den som sa så till dem) kanske blandat ihop, för svart+svart kan bli fux.
Exakt, det är omöjligt att det blir något annat än fux av två fuxar. Fuxen saknar nämligen helt anlag för svart färg, vilket innebär att den inte kan lämna vidare något anlag för svart färg heller...

(men en liten passus - gäller det ardenner så har ju "di gamle gubbarna" länge känt till att "läderfuxar" kan ge andra färger än fux. Skälet till detta är att läderfux är benämningen på samma färg som heter silverbrun/silversvart hos islänningar... Dvs läderfuxar är inga fuxar.)

...

(men en liten passus - gäller det ardenner så har ju "di gamle gubbarna" länge känt till att "läderfuxar" kan ge andra färger än fux. Skälet till detta är att läderfux är benämningen på samma färg som heter silverbrun/silversvart hos islänningar... Dvs läderfuxar är inga fuxar.)

Och därför ska man tänka på att alltid använda rätt begrepp!
:bow:

575745_10151587987520912_1265196202_n.jpg

min LB Blue är ju dubbel gul och frågan jag har är de här med ögonen jag har försökt läst på hemsidor men de blir så krångligt i översättningarna så i bland trasslar man i hop de .
Jag har fått på pekat att han har väldigt blåa ögon kan de va den gröna kanten runt som påverkar den bilden och är de vanligt att dom har en grön ring runt de blå ?
korkade frågor ja vet och ja har försökt hitta vetiga färg förklaringar på svenska så har ni tips så giv me

Och därför ska man tänka på att alltid använda rätt begrepp!
:bow:
I ardennernas fall så har man ju inte tidigare varit medveten om vad "läderfuxarna" haft för färg egentligen, man har bara kunnat konstatera att de inte funkat som vanliga fuxar.
Idag vet man ju att de är silveranlaget som har spökat men vi ska komma ihåg att färggenetiken inte är jättegammal...

Och ja, man ska använda rätt benämningar i de fall då man känner till dem.
(fast sen finns en massa konstiga färger som man inte riktigt kan avgöra vad de är egentligen, utan att DNA-testa - ska se om jag får låna en bild på en spännande färg...)

Den är dubbelgul och de är ju inte färglösa. Min hade isblå ögon med mörkare ring ytterst. Och födelsemärken på bla ögonlock. Fick tom melanom på äldre dar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka