Färgtråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
En fråga om färg!

Jag har läst igenom många färgtrådar här nu och funderar fortfarande x)

Som många säger är dessa ID kontrollanter ibland rädda? för att sätta ett föl's färg som svart. Så då tänkte jag ja men då är min pålle svart. Ja han var åtminstone svart xD

Han är nämligen registrerad som svart och det var han ända fram tills 2månader sedan. Köpte honom som 9mån gammalt föl alltså och han började vid 1års ålder bli brun runt ögonen och i ljumskarna. Dock inte runt mulen. Men nu efter ytterliggare två månader när de ljusa partierna i ljumskarna blivit ganska stora så har de blidats ränder med svart i dem, igen? Fattar ingenting.

Vad tror ni han blir/är för färg egentligen?
Har inga bra bilder just nu, men kanske kan fixa.

Sv: En fråga om färg!

okej, tack så mkt för svar ^^
Men om han i framtiden då blir även ljusare runt mulen räknas han som svart brun då? xD

Sv: Färgtråd

Låter som en svartbrun häst tycker jag. Har en sådan här hemma, han är riktigt djupsvart på hela kroppen utom i ljumskarna och runt mulen, där han är tydligt brun.

Jag håller med cirkus om att det mer låter som solblekning
lägg gärna ut bilder.

Här är en till solblekt svart häst:
matilda2.jpg

Oki lite bilder, såg här nu att han faktiskt är lite brun runt mulen i vinterpälsen;
31474_10151443473678094_1065359307_n.jpg

Våras med massa vinterpäls kvar;
181252_10151590338468094_1049878017_n.jpg

Och sedan i Maj;
261777_10151601220213094_1521401183_n.jpg

971143_10151601215653094_1392625329_n.jpg

Han har dock alltid sedan han kom hit varit lite ljusare runt ögonen, men ska försöka ta en ny bild på måndag så ni får se.
Tror nämligen ett eller annat strå runt mulen är brunt igen, typ stickelhårigt. Vilket det inte varit sen i våras/vintras då. :)
Han kanske är svartbrun?

Knapp

Har en fux med stor bläs o höga strumpor, ganska ljust fuxig...häromdagen såg jag att hennes man är en blandning av vitt / svart / fux, på håll ser manen ljusare ut än hennes fuxfärg.
Är hon ändå fux ? Och vad skulle hon vara annars?
Dum fråga som inte har nån betydelse egentligen men blir ju nyfiken :p

svart är det säkerligen inte, möjligen väldigt mörkröda hårstrån.
Och nej, det påverkar inte färgbenämningen. En fux är en häst som saknar svart färgpigment, helt enkelt. Vissa av dem har ljusare (eller mörkare) färg på man och svans än på kroppen, men det spelar ingen roll.

Färgfråga igen

Hej !
Kommer här med ännu en färgfråga. Svart + isabell = ?.
Svartbrun + isabell = ?.
Hur får man en isabell med svarta ben + man,svans?
Vilken färg har egentligen Cream on Top. Jag har sett några bilder + en videosnutt och tycker det verkar som han har svarta ben och väldigt ljus
isabellfärg. Snyggt,men är han isabellskimmel eller vad man nu ska säga.
Är det lättare att få isabellfärg med en svettfux än en vanlig fux?
Tacksam för svar. Förresten Sir Oldenburg som inte kan ge fux,vad kan det bli för färg med en isabell ?

Sv: Färgfråga igen

Cream On Top är gulbrun, det som man kallade bork förut.
man får en gulbrun om man betäcker en brun häst med en häst med gulanlag (om man har tur) dock kan färgen variera från brunt med gula toner till en som ser ut som Cream on Top.

Vad du kan få för färg med svart och isabell beror på om den svarta har fuxanlag eller inte, men man har oavsett 50% chans för gult i någon form.

Okej,om den svarta inte har fuxanlag då,som Sir Oldenburg ? Blir det antingen svart eller svartgul eller gul med svarta ben och man,svans?
Jag tycker förstås att Cream on Tops färg är väldigt ljus isabell för att vara
gulbrun.De brukar väl vara mycket mörkare.Jag gillar inte den brungula isabellfärgen ej heller den svartgula färgen.
Jag har även funderat på Favorit Ask men han är svartbrun,kan bli en tråkig färg på ett isabellsto kanske.

Du blandar ihop begreppen isabell är ingen benämning på en speciell ljusgul i pälsen isabell är en benämning på en fux med gulanlag och inget annat, en isabell kan vara riktigt mörk i pälsen också precis som att en fux kan vara riktigt mörkfux. Att det sen är vanligast att isabeller är ljusgula precis som att fuxar ofta är ljusa. Är det inte en fux med gulanlag så är det aldrig en isabell en isabell har aldrig svart man, svans eller ben.

En gulbrun kan vara lika ljus på kroppen som en isabell precis som att bruna hästar kan vara alla olika nyanser från lika ljusa som en fux till riktigt mörkbruna. Har de svart man och svans och ben så är det en gulbrun och inget annat.

Så länge du inte DNA testat ditt isabell sto så vet du inte om hon bär på anlag för brunt eftersom det bara påverkar svart därav syns det aldrig på fuxar eller isabeller om de bär på anlaget för brunt. Hon kan mkt väl bära på tom två anlag för brunt och i så fall kan hon aldrig få svart eller svartbrun avkomma utan tex då med Sir Oldenburg som saknar rött anlag kan hon enbart få brun eller gulbrun avkomma.

Hampus, försök att lära dig vad de olika benämningar på hästens färger betyder. Cream On Top är INTE en ljus isabell !! Han en ljust gulbrun (borkfärgad) häst. En isabell är en fux med ett gult anlag.
Och som jag har svarat till dig tidigare kan ditt isabellsto ha 0, 1 eller 2 bruna anlag. Så vill du vara helt säker på att inte få en brun häst (som du skrivit om i ett tidigare inlägg) måste du DNA-testa ditt sto eller betäcka med en fux.

OK.
Tycker bara han ser så ljus ut på hemsidans bild.jag har bara sett betydligt mörkare borkar.Men det är klart,som klippt och täckad så blir de kanske ljusare.
Jag har ju liksom kallat alla med gulanlag för isabeller,men det är alltså bara
de med vit man och svans som är det. de med svart man och svans är alltså borkar. Det finns ingen ingående vanlig färgbok om hästar de flesta skummar
bara på ytan och man får inte veta hur de nedärver sig.Kicki verkar kunna detta bra.Det blir alltså brun eller bork om jag tar ett isabellsto till svartbrun hingst
såvida hon inte har fuxanlag vilket jag tror hon har.Mamman isabell långt tillbaka och pappa fux,tror jag är bäst att tillägga.As de Thurin (har inte kollat)
Tack i alla fall för hjälpen provar nog med Magic Park eller Armani Code.

Amen snälla gör ens ett försök att förstå, vi är flera som gång på gång har förklarat för dig och ändå är du helt ute och snurrar ang färgerna och nedärvningen. Läs igenom denna tråd igen och även din andra tråd om din isabell. Gör anteckningar om vad som står om nedärvningen så kanske du så småningom kan få någonting rätt och inte allting fel som du nu fått det till.
Och för övrigt det heter GULBRUN inte bork som är en benämning som inte används alls längre.

Det finns visst bra färgböcker. Till exempel Furugrens bok.

I övrigt så håller jag med gylle.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama