Färgtråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd

Det är 50% risk för skimmel (pja eller chans om man ser det så).

Sen beror det på vad skimmelhingsten har för födelsefärg och om han har fuxanlag och om ditt sto har ett fuxanlag, vilket de absolut kan ha båda två rent teoretiskt.

Det är 50% risk för skimmel (pja eller chans om man ser det så).

Sen beror det på vad skimmelhingsten har för födelsefärg och om han har fuxanlag och om ditt sto har ett fuxanlag, vilket de absolut kan ha båda två rent teoretiskt.

Är skimmelgenen alltså dominant? Med tanke på att totalt sett de flesta i "familjen" är mörkbruna/bruna på båda sidor? Och likaså fux (finns ju bara en på tre generationer)?

Jag tillhör dem som gillar skimlar så mig gör det inget om det kommer ut en liten sådan :d bara den får sin mammas toppenhumör, fina framben och sin pappas gummi och fantastiska bakben ;)

Ett tips använd sökfunktionen på forumet, bara i denna tråden har nedärvningen av skimmel varit uppe sisådär 518 ggr minst säkerligen bara ett par sidor bak. Det blir liiiiiite långrandigt när folk inte läser trådarna utan bara skriver samma frågor gång på gång på gång istället för att läsa vad som redan skrivits.

Har sökt, men får inte upp något relevant mer än 2 sidor från en Connemaratråd där jag inte kan utläsa vad jag frågade om. Du får gärna länka till några bra ställen om du orkar.

För att det ska bli en skimmel så måste ena föräldern vara skimmel. Två icke-skimlar kan ALDRIG få en skimmel oavsett hur många skimlar som finns bakom. Så JA skimmel är dominant, finns det så syns det.

Fux är recessivt det behövs alltså två anlag för att det ska synas så det är ett anlag som kan ligga dolt i generationer

Det är två helt olika anlag.

Black bleker kroppen men de får speciella teckningar som zebraränder och ål, samt den mörkare masken i ansiktet.

Gulbrun är en brun som fått ett gulanlag och då bleks endast kroppen, ingen mask i ansiktet, ingen ål eller en fuskål. Det blekta är tydligt gult snarare än blekt brun.

Gulanlaget kan ju läggas på vilken färg som helst liksom blackanlaget och det är nog bara på de bruna som de kan vara lite lika. Ett gulanlag på en fux till exempel blir ju en isabel och den är ju inte alls lik en fux med blackanlag -> rödblack

Hur vet man om hästen har ett gulanöag? Har alla raser det?

Det syns (oftast) om hästen har ett gulanlag (svårt på de svarta iofs). De måste ha fått anlaget från e av sina föräldrar anlaget kan alltså INTE ligga dolt.

En isabell är fux+gulanlag
En gulbrun är en brun+gulanlag.
En gulsvart är en svart +gulanlag

Islandshästarna och nordsvenskarna har gulanlag i rasen

Det fanns också 2 eller 3 russ på en ridskola i stockholm på sent 60-talet som stod som musblacka i stamtavlorna. Dom var ljustljust grå på kroppen med svarta ben och ål och mörkt grå man och svans.

Nu finns ju inte black i russrasen och har aldrig funnits, vad jag förstår. Däremot kan vissa gulbruna individer se grå-aktiga ut. Se t. ex. Vallas Panova, som är felaktigt benämd som musblack.

Nämen dra mej baklänges.... Precis så såg dom ut :O

Visste att dom INTE var tigrerade som andra föreslagit då jag haft ett sådant russ började jag undra om jag sett i syne alla år men det hade jag inte ;D

Nä, de tigrerade brukar vara felreggade som skimmlar i äldre stamböcker! ;) Skimmel finns ju inte heller inom rasen.

"Min" hingst stod som tigrerad då han var godkänd, Blixten 154 född 1957 e: Raketen 102 u: Puppi 350 ue: Kurre 83.
Vet ej när han dog men jag hade honom som min när han var +25.
Barbacka spred vi skräck bland skogens älga som han hatade och jagade efter tills dom försvann :D
Och inte var det lätt att sitta kvar barbacka då han inte hade mycket man att hålla eftersom tigrerade inte hade/har mycket man eller svans :love:

Ridskolerussen hette Bongo f64 e: Gullding u: Bonette och Sorken f65 e: Banjo Boy u: Zingoalla.
Men jag minns minst en till även om jag själv aldrig red honom men min ena lillebror red den vid ett tillfälle...
I min bok har jag bara skrivit in alla hästar jag ridit...
ör det fortfarande ;)

Det syns (oftast) om hästen har ett gulanlag (svårt på de svarta iofs). De måste ha fått anlaget från e av sina föräldrar anlaget kan alltså INTE ligga dolt.

En isabell är fux+gulanlag
En gulbrun är en brun+gulanlag.
En gulsvart är en svart +gulanlag

Islandshästarna och nordsvenskarna har gulanlag i rasen

Aha, tack!
Har en silverbrun och funderar på vad för färger hon skulle kunna lämna. Pappan är silverskäck med blå ögon, mamman är nordsvensk.
Men då vet man inte om hon har gulanlag, eller?

Aha, tack!
Har en silverbrun och funderar på vad för färger hon skulle kunna lämna. Pappan är silverskäck med blå ögon, mamman är nordsvensk.
Men då vet man inte om hon har gulanlag, eller?

Vet du vad hennes mamma har för färg?

Senast ändrad:

Om mamman är brun så är hon brun.

Det är väldigt ovanligt att det inte SYNS om de har gulanlag.

Hur ser man det? Nsv har ju lite gulaktigt i "armhålorna" och ljumskar, men det kan de ha ändå eller?
Läste på nätet om en pärlvit blåögd nsv (sök på Vindus nordsvensk). Den uppfödaren visste inte att hennes sto hade gulanlag, hon var brun. Tydligen hade hingsten också gulanlag, för Vindus är renrasig nsv.

På de flesta gulbruna så syns gulanlaget tydligt - beige-gul häst med svart man och svans och svarta ben. - bild-googla gulbrun så får du massor av exempel. Men på andra så syns det inte lika tydligt, t.ex. Ravell är ju gulbrun. Nu har jag inte sett honom live men jag kan tycka att på vissa bilder syns det tydligt att han är gulbrun och på andra ser han brun ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka