Färgtråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd

Menar du Regulator 211? Han var gulbrun. Hans far var skimmel men måste varit född gul. (Eller så var mamman gul). Görel skrev om dem tidigare i tråden.

Han är mormorsfar till Pegasus 424, isabell. Hans pappa är brun och morfar fux. Isabellen Pegasus fick med en fux en gulblack/gulbrun.
En färghärstamning jag inte får att stämma....
Skumt... men de hade ju inte dna-test på den tiden så kan ju ha blivit fel hingst i stammen.

I Gamla tiders ädla hingstar del 1 står det om Achmed 1 att han var silverskimmel.
Vad nu det kan vara för färg ?

Hittade en konstig färgbetäckning i Förteckning a kvalificerade hingstar i Skåne år 1866-1867. Rulla över Flyinge hingstar 1867: Edgard f1859 färg: muskatsk ???

Förr fanns det mängder med olika namn på olika nyanser av färgerna. I Bo Furugrens "Hästens färger" finns en lista med förklaringar på en del av dem.

Silverskimmel finns tyvärr inte med, men om muskotskimmel står detta:
"äldre benämning på skimmel med en blandning av gula, svarta och vita hår så att hårremmen påminner om färgmönstret på skärytan av en muskotnöt. Detta mönster kan uppstå hos skimlar som är födda som mörkt gulbruna."

En avblekbar skimmel som vi kallar det idag, kunde förr ha olika slags benämningar beroende på i vilken fas i avskimlingen den var i, samt hur åskådaren bedömde färgen...

Finns också en tigerskäck med skimmelföräldrar som har en morfars morfar som heter Khediven IV. Kan denna Khediven vara släkt med den Khediven som finns hos tigrerade russ ?

Det förekommer mycket felaktigheter när det gäller färg i de gamla stamböckerna. De kände ju inte till hur färgen skulle beskrivas eller hur den nedärvs. Om det plötsligt dyker upp en gul häst efter någon generation av angivna andra färger beror det troligen på att föräldrarna har fått fel färg angiven eller kanske (oftast mindre sannolikt) att det är fel förälder.

Khediven (I) f 1876 är farfars far till Khediven IV, hela härstamningen hittar du här. Färgen gick i arv på fädernet. Dock ser jag att Halim felaktigt är angiven som far till Khediven (I).

Khediven IV var tigrerad (liksom både hans anfäder och avkommor har de felaktigt angivits som skimlar). Här finns några bilder på en tigrerad dotterdotter till Khediven IV, ett stamboksfört halvblodssto som hette Neri 5342. Hon blev sedan mor till den godkända halvblodshingsten Tigrillo 355, den senaste godkända tigrerade hingsten i svensk halvblodsavel.

Regulator 211 var gulbrun. Förr i tiden kallades färgen gulblack. Hans morfar Likör 149 var skimmel men bör ha varit född gul. Hans mamma står som skimmel i stamboken men har fått gula föl med hingstar som inte var gula vilket visar att hon nedärvde färgen och måste ha varit född gul.

Jag antar att ovanstående är detsamma som jag skrivit tidigare i tråden.

Jahaja, det verkar vara så att det är samma Khediven som ligger bakom tigreringen hos både russ och halvblod :D

Hittade via Tigrillo några andra tigrerade halvblod jag kom i kontakt med på 60talet. Dom skulle vara f.d. cirkushästar och var rejält utbildade i prisridning som det hette då. Dom kunde förutom piaff även vissa skolor över marken som levad m.m.
Och genast dök det upp 2 namn i huvudet: Bäckahästen och Cirkusprinsessan. Om ryttmästarens hästar hette så eller det var avkommor efter dom har jag inte en susning om. ;)

Tusen tack Görel för att jag slipper leta igenom +40 sidor efter det du skrev :D

Fast att hästar är felreggade till färgen sker ju även idag, och tämligen ofta. Båda mina är felreggade tex.

Som min hast som ar reggad som brun, uppfodaren kallar honom for sommargyllenebrun liksom manga av hans syskon pa mammans sida, morfar var gulbrun = engelska Bracken. Till 50% chans att min hast ar gulbrun han ocksa :D :love: Tyvarr syns det inte sa mycket iar da han annu inte har fallt all vinterpals. Men jag kan se att det lyser gyllene under den gamla fula bruna vinterpalsen :D . . Till Gorel: Jag har 2 vanner som varit i Danmark pa 80talet och kopt sej knabstruprar som enligt uppfodarna varit soner till 2 systrar vars mamma skulle ha hetat/kallats for Fleabehoppen/Fleabehoppan och som skulle ha en Silverking till pappa/morfar....... Inte alltid latt att forsta lantlig dialekt av danska ;) Nu kanner jag att jag maste hora med dom om dom har nagra papper kvar eller kommer ihag nagot mera :D ;) Fast jag far nog vanta tills sondag efter lunch for nu MASTE jag ta mej till sangen, har ju redan gjort slut pa mobilens batteri och nu borjat pa plattan :D ;)

Jo, det stämmer, men generellt sätt har det blivit bättre mot förr, tycker jag. Tigrerade hästar har jag t.ex. inte sett registrerade som skimlar i nyare tid, även om det säkert finns något enstaka undantag.

Nu har jag kollat upp vilka färger hästens föräldrar hade,
Mamman var rödblack och pappan isabell

Hästen blir gul på sommaren och vit på vintern som din shettis men det är det gråa på benen jag menar som blir mer och mer för varje år.
Det är samma färg som typ fjordingar har på sina ben, de kan ju va väldigt gråa på sina ben.

Denna häst har varit helt gul på sommaren på sina ben men som sagt med åren blir den bara mer och mer grå, samt får mer och mer gråa fläckar på kroppen. Helmysko

Jo, det stämmer, men generellt sätt har det blivit bättre mot förr, tycker jag. Tigrerade hästar har jag t.ex. inte sett registrerade som skimlar i nyare tid, även om det säkert finns något enstaka undantag.

Säkert bättre än förr, men iaf när man kollar på islandshästar som ju har en massa olika färger så är det många som är felreggade.

*kl*

En liten fråga bara :)

Vart skickar man lättast om man vill ha fram ett "färg dna" på sin häst?
Det handlar om hbl och fbl ston. :)

Jag skulle säga UC Davies i USA. Det var väldigt ört att beställa ett test och betala. De tar 25$ per test med ett par undantag så billigt blir det med. Det enda krångliga var import permitt blanketten och instruktionerna, men jag tror jag löste det :crazy:

Postade ett test dit i helgen.

Då måste den ju vara isabellblack.

Men ingen som vet något om detta med hennes ben??
Är det vanligt att blacka hästar mörknar med åren?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka