Färgtråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd

Min kompis har en tigererad som är reggad som rödskimmel.

32260_393013196011_7607709_n.jpg

Så blir lite förvirrat när jag skulle förklara för henne att hennes isabell (ev isabellblack) sto inte kunde få en "rödskimmel" med en brun hingst :p

Alltid lika intressant när man hamnar i sådana situationer!:D Jag har själv ett antal gånger försökt förklara för vissa när man sett en fux med ljus man och svans att det inte är en isabell, med varierat resultat.:meh:

Blir likadant nar man ska forklara varfor en svart vit kattmamma INTE kan fa roda pojkar oavsett vilken farg kattpappan har ;) kattpojkar kan bara fa mammans farg eller om hon ar skoldpadda nagon av mammans farger och DA kan det bli roda kattungepojkar eller om kattmamman sjalv ar rod. kattflickor far en kombination av mammans OCH pappans farg.................. . Genetik AR superkul :D :love:

Fast det där stämmer inte alls. Vi har haft ett antal kullar här hemma där tabby-honor fått svarta pojkar och helt svarta har fått fläckiga hanar. Har du källa på det där? ;)

Fast Tabby och fläckar är väl precis som skimmel och skäck hos hästar anlag som lägger sig ovanpå grundfärgen?

Alla katter är svarta eller röda i "grunden", antar att det är detta palle syftar på!

Färg är ett anlag, mönster ett annat. Liksom dilution; utspädning; silver, vitfläck; finns i flera olika varianter; och maskning som också finns i olika varianter. Alla dessa anlag kan sen kombineras i ett nästan oräkneligt antal varianter.
Färg finns dock endast i 2 grundvarianter, svart och icke svart. Och det är samma oavsett vad det är för däggdjur.

Jag kommer ihåg att jag hittade en bra sida om kattfärg-genetik när vår hona fick bebisar, var ju tvungen att försöka lista ut vad det kunde vara för hankatt som var skyldig :p.

Mamman är sköldpaddstigré, fick 4 ungar:

1 gråtabby
1 gråtigré/vit
1 cremetigré
1 cremetigré/vit

Om jag minns rätt nu så är det samma gen som gör röd till creme och svart till grå, så det måste komma från pappan. Liksom det vita.

Och minns jag rätt så blir katten tigré om den har både tabby- och tigré-anlag?

*sorry för lite OT*

Fast det där stämmer inte.
Vi hade en svart/tigrerad(?) (vanligaste bondkattsfärgen, vet inte vad den kallas)
Hon fick en röd hankattsunge, som jag behöll tills han gick bort.

Om jag minns rätt nu så är det samma gen som gör röd till creme och svart till grå, så det måste komma från pappan.

*sorry för lite OT*

Rättar mig själv. Dilution som ger creme och grå (blå) är recessivt så även mamman måste vara bärare. Men eftersom alla 4/4 blev "diluted" så är det väl troligt att pappan hade dubbel dilution.

Fortsätt diskutera kattfärger på kattforumet så håller vi oss till hästar här.

Görel - moderator

Fast det där stämmer inte.
Vi hade en svart/tigrerad(?) (vanligaste bondkattsfärgen, vet inte vad den kallas)
Hon fick en röd hankattsunge, som jag behöll tills han gick bort.

Om man verkligen undersökt mamman supernoga är jag övertygad om att man hittat en röd fläck, eller röda strån någonstans som visat att hon egentligen var sköldpaddsfärgad. Röd färg hos katter är knutet till X-kromosomen, så en röd hankatt måste fått anlaget från sin mamma.

Då måste den ju vara isabellblack.

Men ingen som vet något om detta med hennes ben??
Är det vanligt att blacka hästar mörknar med åren?

Men hur kan man vara säker på att hästen är isabellblack? En ljus rödblack kan lätt misstas för isabell. Har som sagt haft en rödblack i många år och fick alltid hindra veterinärerna från att skriva att han var isabell på behandlingsprotokoll.

Jag har ju bara erfarenhet av fjordingar, men har aldrig reflekterat över att de skulle bli mörkare med åren.

Om benen: hos blackar finns ju primitiva tecken vilket gör att de ibland har randiga ben. Ränderna kan dock vara mer eller mindre tydliga och ibland ser benen bara "skuggade" ut, f a framknän och kotor. Stämmer det med hur hon ser ut?

Jahaja, det verkar vara så att det är samma Khediven som ligger bakom tigreringen hos både russ och halvblod :D

Hittade via Tigrillo några andra tigrerade halvblod jag kom i kontakt med på 60talet. Dom skulle vara f.d. cirkushästar och var rejält utbildade i prisridning som det hette då. Dom kunde förutom piaff även vissa skolor över marken som levad m.m.
Och genast dök det upp 2 namn i huvudet: Bäckahästen och Cirkusprinsessan. Om ryttmästarens hästar hette så eller det var avkommor efter dom har jag inte en susning om. ;)

Tusen tack Görel för att jag slipper leta igenom +40 sidor efter det du skrev :D
Kapten Göransson som födde upp dom och andra prickiga/skäckiga hästar var mkt intresserad av cirkus och högre skolan, flera av hans uppfödningar utbildades av "tyskan i Staffanstorp" Babtista Shreider en cirkusprinsessa som hade sitt vinterläger i Staffanstorp, och såldes till cirkusar. Hingsten Madigan (far till Maskerad) såldes i början av 60-talet till Cirkus Bennewiss i Köpenhamn. Skäckhingsten Orlando som stod till avel på Nääs utanför Göteborg under många år var högt utbildad i frihetsdressyr och i högre skolan.
(Hingsten Bernsteins stammor Caprice blev till hos "tyskan" en natt när hingsten Rosenkavaljeren kom "lös" och betäckte ett sto.)

Senast ändrad:

Jag hade en jobbarkompis på 80talet som på 60talet jobbade på en cirkus i Tyskland, hon träffade sin man där bl.a.
Hon jobbade med att träna prickiga hästar och ponnyer i dressyr, både uppsutten och frihetsdressyr.
Flera av ponnyerna var prickiga russ som både köptes in och sådana som avlades där med cirkusens egna hingstar :D

Hon fick mej att börja försöka leta bland prickiga russens stamtavlor, speciellt som jag redan hade ett intresse av prickiga russ genom Blixten 154.
Tidigare rotade jag bara runt bland halvblod ;)

Jag har funderat lite på isabellfärgen så här på kvällskvisten.. ;)

För det första: varför har halvblod och större hästar ofta en djupare och mer guldig isabellfärg än vad exempelvis russ och islandshästar får?

Mitt halvblod har nog den vanligaste nyansen av isabell bland stora hästar, medan mitt nyinköpta russ har en väldigt ljus isabellfärg, nästan vit. Tycker mig se detta genomgående hos andra.

För det andra, går det att "fördjupa" färgen (alltså få en mer guldig isabellnyans) i en avkomma genom att använda en mörk fux eller en svettfuxhingst till sitt isabellsto?

Det blir kan du nog stämma även med gulbrunt.
Gulbruna halvblod är gulare än russ som är mera grå-vita.

Hon har mkt svaga ränder på frambenen typ där kastanjerna sitter.
Mamman ser ut som en rödfux med ål, pappan är isabell

Att hästen är isabell står det i papprena men å andra sidan har det ju hänt att sånt har varit fel.:)

Men hästen är gräddvit på vintern och supergul på sommaren, på vintern ser man inte lika mycket de mörka på benen.

Skulle vara kul att göra ett DNA test på färggenerna på denna häst

En gissning bara - russen är ju ofta ganska ljusa i sina vanliga grundfärger också, så det kan säkert bli sådär ljust när det bleks av gulanlaget.

(gula shettisar är ofta också sådär ljusa och "trista" i färgen)

Skäckiga Welshponnyer

Här kommer en spin off tråd från skäckiga russ tråden ;)

Min welsh som var avblekbar gråskimmelskäck hade flera helsyskon med samma färg som alla var registrerade som skimlar.

e: Rydh - Y - Felin Selwyn RW5

u: Treeyws Phantom Light RW4

Så nu vill jag veta ALLT om skäckiga welshar förr och nu. :d :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka