Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast painten har ju blå ögon? Att russet på bilden inte har det kan ju bero på ett anlag, kanske behövs 2 för att ögonen ska bli blå?
Russen får gärna stora vita tecken om de har anlaget i heterozygot form men det finns också exempel på anlagsbärare med väldigt lite eller inga tecken. Det finns russ med blå ögon, både homo- och heterozygoter. Homozygoter har vit bukfläck eller delvis vit svans, heterozygoter stora, små eller inga tecken. Jag har sett ett svart russföl i år med bred bläs, blå ögon (utan att bläsen går ut över ögonen) och vita bakfötter. Modern är fux med bläs, lite blått i ena ögat och några vita fötter.Men jag tror att de där russen som är så utbrett vita är homozygoter, blå ögon eller inte. Om det är så att russen aldrig har blå ögon är det ju intressant. Men SW-1, d v s det mest förekommande bukskäckslanlaget finns ju i alla fall hos russ, eftersom det fanns ett russto på Equine Tapestry som var testad anlagsbärare. Förresten noterade jag att ett sto som testats icke-bärare hade förvånat dem eftersom hon hade en vit strumpa, vilket hos russ brukar tyda på anlag. Gut.
Herregud vad kär jag blir... Är redan sjukt sugen på en welsh (fråga inte vad jag ska göra med den bara, jag varken kör eller har barn i ridbar ålder)
Men detta är inget som är godkänt i sverige men kan registreras som part-breed?
Russen får gärna stora vita tecken om de har anlaget i heterozygot form men det finns också exempel på anlagsbärare med väldigt lite eller inga tecken. Det finns russ med blå ögon, både homo- och heterozygoter. Homozygoter har vit bukfläck eller delvis vit svans, heterozygoter stora, små eller inga tecken. Jag har sett ett svart russföl i år med bred bläs, blå ögon (utan att bläsen går ut över ögonen) och vita bakfötter. Modern är fux med bläs, lite blått i ena ögat och några vita fötter.
Men duhar fel angående fjordingarnas vita tecken.
Dom går alla att spåra till godkända/icke godkända inkörsningar av Döle/Dölekorsningar under och straxt efter WW2 då det var ont om avelsmaterial.
Fjällkon är ett lysande exempel på hur det kan gå fel om man avlar på färg. Kopplat till mycket vitt är risken större för hypoplasi, dvs underutveckling av testiklar och äggstockar. Numer är man mer tillåtande och en större färgkarta har kommit fram. Gör gärna kopplingen till Letal White!Exempelvis fanns fjällkon tidigare i många färger. Nu är de alla vita med svarta tecken.