Färgtråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd

Ännu ett exempel på bläsigt russ med blå ögon: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1171518&page=6 Visserligen syns bara ett blått öga men han är blå på båda.

Han har bara ett blått öga ;) Liten blå prick i det andra men det är mest brunt :D

DSC_6828.jpg

Någon här som är expert på skäckar ? :p Vilka gener tror ni min nya pålla bär på ? Eller kan en tobiano ha blå ögon ?

dsc_1448_51f02d34ddf2b30519517b04.jpg

dsc_1477_51f02d3f9606ee2830c40d1b.jpg

kl.
Vad tror ni om denna?

lite mer än 6v gammal på dessa bilder:
3c06ba94-ce1b-4275-8975-48bef1c876da_zpsc4b0947f.jpg

4_zps6d4babfb.jpg

Närbild på ögat:
5_zps018c42ae.jpg

ca 12 timmar gammal:
9-3_zps82c47dc2.jpg

Mamma skimmel, ingen aning vilken grundfärg hon hade, pappa Balougraph fux.

Sabino är hon ju om jag kan något om det, trodde först skimmel född mörk fux, men efter ett par veckor kändes det som att man och svans mörknat så nu vettetusan... Finns inga vita stickelhår än, närmast man kommer är ett par beigea ögonfransar som man kan skymta på ögonbilden.

Hon tänker visst ta efter mammahäst och dra ut på spänningen i allt hon gör bara det är möjligt. ;)

KL

Snabb och förhoppningsvis enkel fråga. Om jag har ett brunt sto, med brun mamma och svart pappa. Hur gör jag för att få en fux eller en svart avkomma? Går det? Och hur gör jag dessutom för att få många vita tecken på denna? (pappan till mitt sto har inget vitt, mamman har bläs, stoet själv har en stjärn).

KL

Snabb och förhoppningsvis enkel fråga. Om jag har ett brunt sto, med brun mamma och svart pappa. Hur gör jag för att få en fux eller en svart avkomma? Går det? Och hur gör jag dessutom för att få många vita tecken på denna? (pappan till mitt sto har inget vitt, mamman har bläs, stoet själv har en stjärn).

Det beror helt på ditt stos anlag om hon kan få fux avkomma. Hon måste ha ett rött anlag för att kunna få fux.
Svart har du 50% chans till med svart eller röd hingst eftersom man med säkerhet vet att ditt sto bara har ett augoti (som förvandlar svart till brunt) iom en svart förälder.
För att bli fux måste båda föräldrarna ge ett rött anlag eftersom fux är recessivt och bara syns vid dubbla anlag därav kan även rött ligga dolt i många generationer för att slumpen gjort att avkommorna hela tiden fått ett av varje.

KL

Köp en som ser ut som du vill ha den. :p

Tack! Jag är väldigt förtjust i henne, vare sig hon skimlar eller inte, men teckningen är ju väldans cool, så synd är det. ;)

Det beror helt på ditt stos anlag om hon kan få fux avkomma. Hon måste ha ett rött anlag för att kunna få fux.
Svart har du 50% chans till med svart eller röd hingst eftersom man med säkerhet vet att ditt sto bara har ett augoti (som förvandlar svart till brunt) iom en svart förälder.
För att bli fux måste båda föräldrarna ge ett rött anlag eftersom fux är recessivt och bara syns vid dubbla anlag därav kan även rött ligga dolt i många generationer för att slumpen gjort att avkommorna hela tiden fått ett av varje.

Min fetning, det där är ju inte riktigt sant. Det kan lika gärna vara 0 % chans att få svart avkomma med en röd hingst, beror helt på vad han har för anlag.

Jen84: Störst chans att det blir som du önskar är om du använder en svart hingst med mycket tecken. Det finns inga garantier, men åtminstone möjligheten att du då får en svart unge med mycket tecken.

Tack för svar. Inte lätt det här med färger. Visst prio ett är självklart inte färg utan övriga egenskaper, men jag vill ju ha en snygg hast också.

Så om jag betäcker med en svart hingst med mycket vitt så är chansen större för ett svart föl med mycket vitt än chansen för en fux med mycket vitt om jag betäcker med en fux?

Linda8142's förslag är nog det enklaste.

Senast ändrad:

Så om jag betäcker med en svart hingst med mycket vitt så är chansen större för ett svart föl med mycket vitt än chansen för en fux med mycket vitt om jag betäcker med en fux?

Med den information du har i dagsläget, så ja. Vi vet inte om ditt sto har ett fuxanlag, OM hon har det så fungerar det lika bra med fuxhingst. Om hon INTE har det kan hon inte lämna fuxföl oavsett hur många gånger du betäcker med en fuxhingst.

Eftersom hennes pappa är svart vet vi dock med all säkerhet att hon kan lämna svarta föl, även om det kan slumpa sig så att fölet blir brun eller eventuellt fux också.

Brunt är ju också fint, men inte riktigt samma som svart... Tål att kluras lite på, men är ju något att väga in om det blir aktuellt att välja hingst. Nu ska hon först få visa om hon är något att avla på. Att vara söt räcker inte riktigt i mitt tycke...

Tusen tack för svar! :)

Eftersom hennes pappa är svart vet vi dock med all säkerhet att hon kan lämna svarta föl, även om det kan slumpa sig så att fölet blir brun eller eventuellt fux också.

Det är inte alls säkert att den svarta färgen kommer från pappa, har pappan fuxanlag kan avkomman fått fuxanlag från pappa och ett svart + ett brunt anlag från mamma. Däremot har avkomman bara ett brunt anlag.

Det är ingen som har påstått att den nödvändigt fått svart från pappa men iom att pappa är svart så vet man med säkerhet att hon inte fått något augotianlag från honom och kan därför inte vara homozygot för brunt vilket annars kunde varit fallet om pappan varit brun eller fux.

Kan någon hjälpa mej. jag fick ett underbart litet sto föl i går natt..
Nu till frågan va i hela **** blir hon för färg..

Mamma e mörk brun å pappa skimmel
En häst som ska bli skimmel brukar väll va klar i färgen tex födas svart..
min tös e brun matt i färgen MEN hon e grå i manen??

kan hon bli skimmel ändå?
Hon har även väldigt ljusa ögon... typ grå/blå aktiga.

1009818_370382956421253_1292397539_n.jpg

1004493_370383076421241_1953076813_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar