Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ännu ett exempel på bläsigt russ med blå ögon: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1171518&page=6 Visserligen syns bara ett blått öga men han är blå på båda.
KL
Snabb och förhoppningsvis enkel fråga. Om jag har ett brunt sto, med brun mamma och svart pappa. Hur gör jag för att få en fux eller en svart avkomma? Går det? Och hur gör jag dessutom för att få många vita tecken på denna? (pappan till mitt sto har inget vitt, mamman har bläs, stoet själv har en stjärn).
KL
Snabb och förhoppningsvis enkel fråga. Om jag har ett brunt sto, med brun mamma och svart pappa. Hur gör jag för att få en fux eller en svart avkomma? Går det? Och hur gör jag dessutom för att få många vita tecken på denna? (pappan till mitt sto har inget vitt, mamman har bläs, stoet själv har en stjärn).
Det beror helt på ditt stos anlag om hon kan få fux avkomma. Hon måste ha ett rött anlag för att kunna få fux.
Svart har du 50% chans till med svart eller röd hingst eftersom man med säkerhet vet att ditt sto bara har ett augoti (som förvandlar svart till brunt) iom en svart förälder.
För att bli fux måste båda föräldrarna ge ett rött anlag eftersom fux är recessivt och bara syns vid dubbla anlag därav kan även rött ligga dolt i många generationer för att slumpen gjort att avkommorna hela tiden fått ett av varje.
Så om jag betäcker med en svart hingst med mycket vitt så är chansen större för ett svart föl med mycket vitt än chansen för en fux med mycket vitt om jag betäcker med en fux?
Eftersom hennes pappa är svart vet vi dock med all säkerhet att hon kan lämna svarta föl, även om det kan slumpa sig så att fölet blir brun eller eventuellt fux också.