Färgtråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd

Enligt vad jag fått till mig när det gäller Welsh ska det inte finnas skäck, överhuvudtaget. Jag har en fuxdam (Welsh Cob) med mycket vitt och bukfläck men anses enbart vara fux enligt SWF.

Enligt vad jag fått till mig när det gäller Welsh ska det inte finnas skäck, överhuvudtaget. Jag har en fuxdam (Welsh Cob) med mycket vitt och bukfläck men anses enbart vara fux enligt SWF.

Bukskäck/splashed white finns hos welsh (sekt A och B), men jag är tveksam till om det finns hos cobbarna.

Vi diskuterade det i tråden om skäckiga russ. Jag klipper in vad jag själv skrev där så slipper jag skriva det igen:

För mycket länge sedan var det en tråd på Buke (kan varit på Stallet-tiden) som handlade om just bukskäck/ventralskäck/splashed white och vilka raser det förekom hos. Då diskuterades welsh och vi kunde konstatera att det där förts bl a (?) av en linje Criban-ponnyer i vilken ingick hästar som C Socks, C Rally, C Leading Lady och C Gold Cockade. Den sistnämnde exporterades till USA och jag tror (!) att det var linjeavel på honom som resulterade i hingsten The Hot Spot som verkligen var skäck och därför inte fick reggas som welsh. Hans tidigare släktingar hade bara stora, vita tecken och blå ögon. Dessa tecken kunde man följa bak i generationerna.

För några år sedan hittade jag en hemsida till ett stuteri i USA som avlat vidare på linjerna och hade massor med skäckade welshar. Nu hittar jag den naturligtvis inte!

The Hot Spot (som jag gissar är född på 1960-talet, men jag vet inte) registrerades som pinto. Hans stamtavla finns här.

I ett förtvivlat försök att hitta stuteriet med amerikanska skäckade welshar snubblade jag över några andra, bl a en saluannons. Om man googlar på "Bluegrass Downton Abbey Welsh Pony" får man upp ett sekt B-sto som definitivt är skäck.

För att svara på frågan: welsh får kanske inte vara skäck, men de kan vara det.

Sv: Skäckiga Welshponnyer

Här kommer en spin off tråd från skäckiga russ tråden ;)

Min welsh som var avblekbar gråskimmelskäck hade flera helsyskon med samma färg som alla var registrerade som skimlar.

e: Rydh - Y - Felin Selwyn RW5

u: Treeyws Phantom Light RW4

Så nu vill jag veta ALLT om skäckiga welshar förr och nu. :d :love:

Tyvärr hittar jag inte din hästs mammas härstamning på All breed.

Men, en fråga: har du Wynne Davies (Davis) bok Welsh Ponies and Cobs? Där finns foton på väldigt många av din hästs anfäder, bl a farfar Coed Coch Blaen Lleauad + en hel del personlig info om många av hästarna.

Oouuppps, jag råkade visst stava pappan namn fel. :o

Rhyd-Y-Felin Selwyn RW5

Hittade stamtavlan på all breed men har inte lyckats fnula ut hur man länkar på paddan :cry:

Har tyvärr inga foton på min häst då vi helt enkelt inte någon kamera jag fick låna till stallet på 60- och 70 talet

Och mammans, du tappade ett e ;)
Synd. Jag är så nyfiken på skäckwelshar. Det sägs finnas, men ingen har bild.

[...]Jag är så nyfiken på skäckwelshar. Det sägs finnas, men ingen har bild.

Hur menar du?:confused:

Jag lade ut googlingsbart namn på en i ett av mina svar. Eftersom det är en saluannons så antar jag att man inte får länka.

I ditt eget svar nedanför så kan man gå vidare och få se fler bilder.

Skäckiga welshar är bukskäckar. Rygskäcksanlaget finns inte hos welsh.

Men min var inte blåögd som nästan alla i länken är.....

Det är faktiskt underligt, för jag tror att bukskäckar per definition har blå ögon.

Någon som vet? Jag känner mig inte helt uppdaterad på bukskäcksgenetik.

Sabino (jag vet att det genetiskt finns flera varianter, har inte koll på de olika), som finns hos welsh, kan ju ibland ge upphov till skäckade hästar, d v s att det vita inte enbart begränsar sig till ben, huvud och bukfläck utan även förekommer på kroppen. Kan din häst möjligen varit en sådan?

Han hade om jag minns rätt färg uppepå rumpan, vita halvstrumpor på alla 4 benen, färg på undersian av halsen och hela huvudet utom skjuten stjärn. Färg på bogarna, minns inte hur mycket men det var färg framför sadeln på bogarna. Han var vit under sadeln och bakåt fram till rumpfärgen.
Manen vit och svansen var melerad grå och vit, ev kan manen också varit melerad.

"Funderade lite på varför man aldrig ser gotlandsruss som har skäckfärgen på lojsta hed.
Någon som vet varför?" Det beror väl på att anlaget på stosidan har sinat. De två senaste hingstarna som har gått där, Tyfon och Jagga Ess, har säkert anlag för att lämna skäck.

Hur är detmed tigrerade russ? Vet att det fanns en hingst Orusst, finns det nån linje kvar med den färgen nu?

Orusst lever än och är i avel, 26 år gammal. Det finns dessutom Norrveda Guld och fram tills i fjol fanns även Linus. Ingen av dem används speciellt flitigt. Orusst är den som har använts mest och har några tigrerade döttrar i avel.

Hos russen är det inte så i alla fall.

Intressant. Jag har alltid tagit för givet att ögonen är blå, men det är väl kanske att det vita så ofta går upp runt ögonen som gör att man lätt får det intrycket.

Hittade en tråd från 2012 på en site som heter Gotlandsruss i fokus där bukskäckade russ efterlyses. Tydligen har genen för splash påträffats och russen ännu ej var testade. De testade raserna uppvisade tre olika anlag (SW1-3 enligt en annan sida).

Det kan ju antingen vara så att de blå ögonen hör ihop med något specifikt av splash-anlagen. Eller så att blå ögon inte alls hänger ihop med splash, men att många bukskäckar har det eftersom de ofta är vita runt ögonen, precis som en häst kan få blå ögon bara för att bläsen går över ögonen utan inblandade skäckanlag öht.

Obs - spekulationer.:D

TILLÄGG: och efter att ha hittat en sida med mer adekvat info: SW-1 tycks vara det vanligaste och det som hittills identifierats hos icke-europeiska raser.

Senast ändrad:

*KL*

Efter att ha snokat ytterligare lite på splashar så hittade jag en blogg (och jag antar att man får nämna namn?) om hästfärger som heter The Equine Tapestry med en underavdelning The Splashed White Project.

Där finns ett russ testat anlagsbärare för Sw-1 (hon själv är enfärgat gulbrun) + en paint som är homozygot för SW-1 och inte ser helt olik ut beskrivningen av Palles welsh, utom att huvudet är vitt.

Nu ska jag sluta spamma tråden ett tag.

Fast painten har ju blå ögon? Att russet på bilden inte har det kan ju bero på ett anlag, kanske behövs 2 för att ögonen ska bli blå?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka