Färgtråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd

På de flesta gulbruna så syns gulanlaget tydligt - beige-gul häst med svart man och svans och svarta ben. - bild-googla gulbrun så får du massor av exempel. Men på andra så syns det inte lika tydligt, t.ex. Ravell är ju gulbrun. Nu har jag inte sett honom live men jag kan tycka att på vissa bilder syns det tydligt att han är gulbrun och på andra ser han brun ut.
Det är nån här på buke som frågat ägarna och enligt dem är han inte alls gulbrun.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=747619
På deras hemsida står det mörkbrun.

Senast ändrad:

Om en häst har två gulanlag så blir den antingen gulvit, pärlvit eller sotvit. Då nedärver den garanterat ett gulananlag till sin avkomma.

Kul!
Blixten 154:s anlag kommer via Puppi 350 -Kurre 83- Ivan 39 - Bella 4 från Böösens Arab, hingsten som troligtvis tog in tiger-anlaget i russen. Han (Böösens Arab) står reggad som skimmel, men var troligtvis varesig skimmel eller arab...

Bongo bör ha fått sitt gulanlag via Gullding, Sorken hittar jag tyvärr inte i stamböckerna vid en snabb koll, men fadern Banjo Boy var gulbrun och farfadern var Criban Daniel, en av de Welsh Mountains som korsades in i russen som förädlare. Banjo Boys morfar var också Gullding, så anlaget kommer därifrån från Olle 1 som var gulsvart.

Det är nån här på buke som frågat ägarna och enligt dem är han inte alls gulbrun.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=747619
På deras hemsida står det mörkbrun.

Hos ASVH är han registrerad som gulbrun, men han är av mörkaste sort.
http://www.blup.se/sv-SE/horses/5148-ravell-swb
Särskilt på huvudbilden syns det tydligt att det inte är en vanlig mörkbrun häst.

Gult var ju inte så populärt en tid, och då var det kanske attraktivare att marknadsföra hingsten som mörkbrun.

Ingen som helst tvekan att Ravell har ett gulanlag, titta på avkommorna, i snitt skall det bli 50 % som är isabell, gulbrun eller svartgulbrun. Just med gulbrun tycks ID-kontrollanterna ha stora problem, antingen missar de att det är gulbrun, eller anger gulbrun trots att det inte finns en chans att hästen kan vara det om härstamningen är korrekt angiven.

Knapplån!

Har en kompis som har en isabell som med åren får allt mer mörkare fläckar som är gråa/blacka.
Hästenfick en fläck på ena sidan bogen för några år sedan ohch denna blir allt mer större och mer tydligare för varje år.

I år efter fällnigen var bägge frambenen supergråa och de har under alla år förr alltid varit isabella.

Finns det isabellblackar? och kan de mörkna mer och mer med åren?
Hästen har även ål
Den är reggad som vanlig isabell.

Gulbrun är en brun som fått ett gulanlag och då bleks endast kroppen, ingen mask i ansiktet, ingen ål eller en fuskål.

Halvt KL!
Gulanlaget utesluter dock inte fuskål. Ett tydligt exempel är denna gulbruna häst.

153844dc1d2c11e282e022000a1fbc68_7.jpg

Att jämföra med en ljusbrunblack (som i detta fall har en väldigt svag ål), men den markanta skillnaden och det som för ögat avgör är ju att ålen går genom man och svans på ett sätt som den INTE gör på bilden ovan. :)
30082_10150185794890596_3449317_n.jpg

Alla ljusbrunblackar har dock inte ljust (frosting??eller vad heter det?) i man och svans och vissa gulbruna kan ha riktigt skarpa fuskålar. Då är det svårt. De gulruna skall vär vara just gulare medan en black är mera blekt. Men det finns väl fall där man får gentesta.

[...]Finns det isabellblackar? och kan de mörkna mer och mer med åren?
Hästen har även ål
Den är reggad som vanlig isabell.

Isabellblack finns och vissa rödblackar (d v s fuxblack) kan se ut som isabeller. Men det finns också hästar med ål som inte är blacka. Se Duplos utmärkta exempel.

Om att mörkna mer med åren... jag vet inte om det är förknippat med något speciellt färganlag. Mitt livs första favoritponny var en shettis som var isabell. Vintertid var hon snarare vit medan isabellfärgen framträdde med sommarpälsen då hon blev gul.

För att hästen i ditt fall över huvud taget skall kunna vara black måste minst en av föräldrarna vara det. Vad har de för färger?

Aha, jag har en anteckning om att Khediven var korsning mellan arab och knabstruper och som ett alternativt namn Böösens arab.
Vore häftigt att få veta mera om hur det egentligen stod till med sanningshalten...

Vad heter en svartbrun med gulanlag ?

Gulsvartbrun ?
Svartbrungul ?

Jag har läst och läst men jag fattar fortfarande inte hur man ser skillnad på en "gyllen" brun = varmt brun och en mörk gulbrun ?

Nej, Khediven anses vara efter Böösens arab, som troligtvis var knabstruper och inte arab.

Antar att det är lite OT, men jag tycker att det är väldigt intressant:

finns det nya fakta på att "Böösens arab" (som jag uppfattar som Kheidvens pappa) egentligen var knabstrupper? I Ridsports russ-bok anges det ju att "Böösens arab" ev var identisk med en arab som hette Achmed I (naturligtvis har jag samtliga omnämnda böcker på jobbet, så det här är ur mitt minne och kan bli fel ibland) och som även finns i Gamla tiders ädla hingstar del I. Även om det är rätt flytande vad som egentligen avses med "arab" fram till det får fastare former i och med att man börjar avla rena fullblodsaraber så brukar det ändå beteckna en häst av orientaliskt ursprung.

Håkan Hallander menar (om jag nu minns rätt) i sin bok Svenska lantraser att det tigrerade anlaget kom från stona som hölls på det gods där Khediven (ev?) var född och jag har för mig att det fanns någon källa på att där fanns prickiga ston? Som sagt, jag har inte boken (som är från 1989) här så jag kan minnas fel + att det kan ha kommit fram ny fakta, men jag tyckte annars att det verkade vara en rätt rimlig tolkning.

I den här länken återges ett reportage från 1957 med en intervju med sonen till Khedivens ägare Wöhler.

Saxat från länken:
"Beträffande hingstens härstamning råder skilda uppfattningar. Enligt stambok för russ skulle hingsten vara fallen efter "Böösens arab" och ett färsingsto. Vem denne "Böösens arab" var, blir väl aldrig utrett. Teorin, att det skulle vara den M Böös på Botillelund i Skåne tillhöriga arabhingsten Achmed I, torde vara fel, då Achmed I såldes till Danmark 1864 och Khediven föddes 1876. Enligt Wöhler var Khediven fallen efter en arabhingst tillhörig en person, som reste omkring i landet och tog språngavgifter för hingstens tjänster. Det är ju möjligt, att denna arab var fallen efter Achmed I och uppfödd hos Böös på Botillelund och därigenom erhållit namnet "Böösens arab". Khedivens moder uppges i russtamboken vara ett färsingsto, enligt andra källor ett ölandssto. Wöhler uppgiver modern som varande ett gotlandsruss."

I Gamla tiders ädla hingstar del 1 står det om Achmed 1 att han var silverskimmel.
Vad nu det kan vara för färg ?

Sen så hittade jag en arabhingst som också skulle vara silverskimmel, Halim f 1859-1886 tillhörande konung Carl XV. Gåva av Khediven av Egypten. Far till hingstarna Baster, Cesar och Samhaft.
Hittar inga uppgifter om dom hingstarna.

Hittade en konstig färgbetäckning i Förteckning a kvalificerade hingstar i Skåne år 1866-1867. Rulla över Flyinge hingstar 1867: Edgard f1859 färg: muskatsk ???

Älskar att rota i gamla stamtavlor :love:

Tyvärr så har jag tappat massor med information då jag pga mina nackskador fått 2 minnesförlister, en större och en mindre :cry:
Och var lådorna med alla minnesanteckningar finns på vinden har jag inte heller någon aningen om var dom finns :(
Dock finns inte allt uppskrivet heller :(
Så snälla alla ni som vet något. ... skriv upp era kunskaper för man vet aldrig vad som kan hända........

Hittade en konstig färgbetäckning i Förteckning a kvalificerade hingstar i Skåne år 1866-1867. Rulla över Flyinge hingstar 1867: Edgard f1859 färg: muskatsk ???
Muskatskimmel kanske?

– MUSKAT-SKIMMEL.
[jfr d. muskatskimmel, t. muskatschimmel. Djurets färg påminner om muskatnötens]
(†) ljust rödgrg l. brungrå. skimmel med grå l. svart man o. svans.

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/159/132.html

Aldrig hört talas om den färgen innan.....

Fortsatte och läsa i dom katalogerna och hittade en hingst som står som gulblack, Regulat 211. Han har skimmelpappa och brun morfar. Han är mormorsfar till Pegasus 424, isabell. Hans pappa är brun och morfar fux. Isabellen Pegasus fick med en fux en gulblack/gulbrun.
En färghärstamning jag inte får att stämma....

Finns också en tigerskäck med skimmelföräldrar som har en morfars morfar som heter Khediven IV. Kan denna Khediven vara släkt med den Khediven som finns hos tigrerade russ ?

Har hittat i ovan nämnda gulbrun/gulblacks att det finns 3 generationer fuxar som gett isabell ?

Nä, nu får jag sluta titta annars får jag tuppjuck ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka