Färgtråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd

Nehepp, nu ångrar jag mig, visst hans mule var svart i Maj, ca 1månad sedan.
Men nu de två senaste dagarna tycker jag han har ljusnat mer runt mulen.
Såååå tada jag har en svartbrun häst :D Om han är det fortfarande om 1år så ska jag ändra passet xD

du menar att det inte funnits någon sol som kunnat bleka pälsen hemma hos dig de senaste veckorna? ;) Korta hårstrån är de som bleks snabbast/syns tydligast.
jag tror INTE att din häst är svartbrun.

Joo klart vi har haft sol osv, men han är så himla ljus nu tycker jag x)
Men det får vara helt enkelt :) Har ju redan en svartbrun häst och jag måste erkänna att jag tycker det är jädrans läckert! :D
Så en till skadar inte alls, han kanske är genetiskt svart, men om han är så här ljus på sommaren så ser han ju svartbrunt ut ;)
Ska ändå bli spännande att se om han blir kolsvart sen till vintern :D

Ju mer jag läst runt efter att ranunkels post där det uppenbarligen handlade om svartbruna ju mer har jag börjat förstå att svartbruna är just dessa E^D och alltså saknar även svartbruna vanligt augotianlag samt går alltså inte att särskilja från de svarta på DNA proverna som görs idag för det finns inget test att göra för det svartbruna anlaget utan de ser ut att vara svarta på vanligt DNA iom att de saknar augoti och är EE el Ee på redfactor precis som en svart.

Just den du visat bilder på är ju en typiskt svartbrun med den bruna kanten vid mulen.

Gylle, jag hade gärna velat veta lite mer om hur du menar med att svartbruna skulle testa som icke-brun om man testade för agouti? Svartbrun är ju det som på engelska kallas Brown eller Seal Brown, och studier har gjorts där samtliga med denna fenotyp testats och då testade positivt för agouti. På senare år har ju även testet för just svartbrun - At - även kommit. Mer och mer är ju känt om detta anlag. De går att särskilja från svart via vanligt DNA-test, och går sedan även att urskilja från vanliga formen av agouti via nya testet (även om viss kritik kring detta finns). Finns rapporter skrivna om ämnet att tillgå på webben.
Men hör gärna mer om vad du baserar det du skriver om, utifall jag missat någon ny information kring det hela.

Jag har en känsla av att vi inte pratar om "samma" svartbruna, gissningsvis just pga det som stod i Furugrens bokutdrag ovan att under en period kallades även mörkbruna för svartbruna, det är ju just mörkbruna som betecknas brown i engelskan, dock har man ju gått ifrån att beteckna dessa som svartbruna utan de betecknas ju just mörkbruna numera.
Läser du forskningsrapporten som länkades tidigare i diskussionen om svarta hästar och diskussionen om E^D så stöter du på det som i engelskan kallas "Nearly black" där finns även tydlig beskrivning på hur dessa hästar ser ut och var de har sina bruna partier = exakt samma som det som idag betecknas som svartbruna hästar här. Svarta hästar med enbart brunt i ögonvrån, nedre mulen och i ljumskvecket. Dessa hästar har inget augotianlag.
Googla runt på nearlyblack så hittar du flera ställen att läsa på och även en del bilder som överensstämmer exakt med svartbruna och som är testade och saknar augotianlag.
Tror att det stora felet i diskussionen om svartbruna är just biten att det felaktigt har kallats svartbrun om mörkbruna hästar.

Seal Brown i den engelska termen är just en svart eller nästintill svart häst med ljusare mjukdelar, alltså motsvarande svenskans svartbrun... om inte min hjärna lever sitt eget liv, vilket den gör ibland. Enligt rapporten om "seal brown" så kan de dock per fenotyp gå från allt ifrån typiska "svartbruna" till vad jag väl vill kalla mörkbrun. Fenotypen på en At-häst (utan enkelt A) kan skilja sig rätt mycket i nyans, trots att de testar positivt för At.

E^D har jag något koll på sedan tidigare, men då det är ett ovanligt anlag av allt vad jag förstått så skulle jag gissa på att det är något som förekommer betydligt mer sällan än At.
Jag missförstod dig förmodligen bara, och trodde att du menade att alla svarbruna/mörkbruna skulle vara E^D.

KL
Vi har ett sto i stallet nu som skulle kunna vara rödblack. Vad är skillanden på en riktig ål och en fuskål? Vilka andra speciella kännetecken skall man titta efter? Mamma är black så möjligheten finns rent genetiskt :)

Blackfärgerna är vanligen ljusare än respektive grundfärg, men de finns ju ändå i olika nyanser.

Blackar har mask, d v s vissa partier på huvudet är mörkare. Zebratecken förekommer, men att de inte gör det behöver inte betyda icke-black. Icke-blackar kan också ha tendens till zebratecken, men de är då vanligen mindre markerade. Det finns de som säger att rödblackar inte kan ha zebratecken, men det stämmer inte. Jag hade i många år en rödblack (fjordhäst, han var med 100 % säkerhet black) som hade väldigt tydliga zebratecken både på framknäna och hasorna. Vissa perioder av året hade han även tendens till grepp (mörkt band över manken).

Jag har i stort sett bara sett blacka fjordhästar, men har å andra sidan sett väldigt många. Deras ålar löper alltid längs hela ryggen och är skarpa, även om de ibland är smalare i vissa partier. Jag tror aldrig jag har sett en ål som inte går ner i svansen, men på de rödblacka kan den ibland vara mycket otydlig där. Däremot har jag sett flera rödblacka som faktiskt inte haft någon ål i manen. Den finns säkert, men är väldigt svag. Och jag tror inte att alla dessa varit isabellblacka. Min egen rödblack hade mycket fin rosa (ja!) ål i både man och svans.

Vad jag förstår är en "fuskål" mer diffus än en riktig.

Ska kolla efter mask, hon är tydligt ljusare än min fux men nyanser kan ju variera även på fuxar. Hon ser liksom lite urblekt ut. Skall se om jag kan komma ihåg att ta en bild på hennes ål och se om nån kan utröna om det är en riktig eller en fuskis :)

Jag har sett polsk Konik som varit black med ål, zebratecken och grepp. Han var mörkt "brungrå" och stod som black i stamtavlan. Hade en klasskamrat som var skötare på honom på tidigt 70-tal.

Har också sett en Tarpan som varit mörkt mörkt blyertsgrå med ål,zebratecken och grepp. Stod som musblack i stamtavlan. Han gick på några olika ridskolor runt om i stockholm på 80-talet under olika namn. Dock gillade jag honom och följde med honom under ca 5-6 år när han bytte ridskola...
Han skaulle vara importerad från en uppfödning av Tarpaner i Polen och var en riktigt trevlig stor d-ponny.

Det fanns också 2 eller 3 russ på en ridskola i stockholm på sent 60-talet som stod som musblacka i stamtavlorna. Dom var ljustljust grå på kroppen med svarta ben och ål och mörkt grå man och svans.

Här ser du en riktig ål, med tydlig gräns mot övriga färgen:
Pias_%C3%85l_-_liten.jpg

en fuskål har inte alls lika distinkt gräns

Jag har en brun häst som har en mörkare nyanserad "ål", men vad jag inte förstår är varför det skulle vara en fusk ål? eller tja kallar alla hästar som har en mörkare rand längs ryggen för ål. Men det är säkert fel då, förklara för mig lite, smått förvirrad här x)

den "äkta" ålen är det bara blacka hästar som har.
Därför kan man lite slarvigt kalla ål på brun häst (eller fux för all del) för "fuskål", eftersom de inte är blacka och ålen inte är lika distinkt av gränsad som en "äkta" ål.

Aha okej, men då förstår jag ^^
och nu har jag ännu en korkad fråga :D för jag är verkligen inte hajj på det här med färg.
Vad är skillnad på en Blackfärgad häst och en Gulbrun? i mina ögon är de nämligen väldigt lika x)

Det är två helt olika anlag.

Black bleker kroppen men de får speciella teckningar som zebraränder och ål, samt den mörkare masken i ansiktet.

Gulbrun är en brun som fått ett gulanlag och då bleks endast kroppen, ingen mask i ansiktet, ingen ål eller en fuskål. Det blekta är tydligt gult snarare än blekt brun.

Gulanlaget kan ju läggas på vilken färg som helst liksom blackanlaget och det är nog bara på de bruna som de kan vara lite lika. Ett gulanlag på en fux till exempel blir ju en isabel och den är ju inte alls lik en fux med blackanlag -> rödblack

Aaa okej, men då förstår jag ^^
Då är det troligtvis två gulbruna pållar bakom stallet då(inte mina) Men de var pågrund av dessa jag blev nyfiken :)

Vet inte om jag är i rätt tråd men jag chansar. Kan inget om färggenetik..

Om man har ett mörkbrunt sto, vars båda föräldrar samt mor och farföräldrar är mörkbruna med undantag från mormor (fux).

Betäcker detta sto med en skimmelhingst vars far,farfar och morfar är skimlar samt mor, farmor är bruna (vet ej mormor).

Vad är chanserna på brun/mbr och skimmel (eller annat??)?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka