Färgmärkning för att se betäckning?

E

Elisabethh

Hej!

Är det någon som använt sig av färg för att se om hingsten betäckt stona? När de betäcker naturligt alltså.

Såg i Camargue att de hade satt grön färg på hingstens bog/framben så när han hoppade upp på stoet färgade det av sig. Sedan bytte de färg för att se när han slutat betäcka.
Men vad kan man använda sig av för färg??

Sv: Färgmärkning för att se betäckning?

Inom lammproduktionen används en baggsele med en färg dyna som sitter mellan frambenen på baggen. Han ger en tydlig färgmarkering på tackan när hon är betäkt, finns i flera olika färger. Inom nötproduktionen med fribetäckning av tjur kan man använda en liten ettiket som sätts uppe ryggan. Genom att denna blir avskavd av tjuren kan man utläsa betäckning. Båda systemen kräven dock att man kolla förändringar dagligen och gör noteringar.

Sv: Färgmärkning för att se betäckning?

Tack för tipsen. Vart hittar man färgdyna samt etikett?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 739
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 244
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 089
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama