Färgfråga

ÄvenTyra

Trådstartare
Jag har ett 3-årigt sto efter en klassisk fux-mamma, dvs samma färg på manen som på kroppen. 3-åringen däremot är fux på kroppen och blond i värsta Paris Hiltonstil i manen. Enligt mer underättade källor kallas detta flaxgen. Mormor till 3-åringen ser också så ut. Hur kommer detta sig och kan det slå igenom om samma sto betäcks med en "vanlig fux"?

Sv: Färgfråga

Hej! Flaxgenen krävs i dubbel upplaga för att synas. Alltså har mormor och treåringen dubbla anlag (= homozygota för flaxgenen), medan modern endast har ett (= heterozygot) och därmed dolt. Treåringens andra flaxanlag kommer från fadern (som kan ha haft ett eller två anlag och därmed haft ljus ELLER "röd" man och svans.

Svaret på din andra fråga är således: det beror på om hingsten har ett dolt flaxanlag! Om han inte har det kan inte avkomman få ljus man och svans! Två föräldrar med varsitt dolt flaxanlag ger statistiskt sett 25% föl med ljus man och svans och resten "vanliga" fuxar (50% med dold flaxgen och 25% som helt saknar flaxgen). Hoppas du blev klokare :D !

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 803
Senast: Fraegd
·
Tjatter ”En gång för länge sedan fanns det en liten flicka, som alla tyckte mycket om, men mest av alla hennes mormor. Hon skulle kunna ge detta...
27 28 29
Svar
567
· Visningar
19 009
Senast: Snurrfian
·
Avel Jag har tidigare avlat en del på halvblod men har ändrat inriktning till Islandshäst och har för avsikt att betäcka mitt 2-åriga sto som...
Svar
5
· Visningar
1 447
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar